printlogo


کد خبر: 235645تاریخ: 1400/4/20 00:00
دور دنیا

دستگیری یک جاسوس در دستگاه امنیتی اسرائیل
تارنمای «دبکا» وابسته به جامعه اطلاعاتی صهیونیست‌ها از وجود یک حفره در ساختار امنیت این رژیم پرده برداشت. این تارنمای عبری‌زبان در خبری کوتاه فاش کرد یک اسرائیلی از 20 روز پیش به‌اتهام ارتکاب جرائم بسیار خطرناک امنیتی دستگیر شده است. در این خبر تأکید شده که جرائم فرد مذکور امنیت رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار داده است. به طور معمول زمانی که رسانه‌های عبری از تعبیر جرائم امنیتی خطرناک سخن می‌گویند به ‌معنای متهم شدن فرد به جاسوسی برای یک دشمن خارجی است. این فرد که به گفته دبکا چند هفته پیش بازداشت شده، توسط بازجویان سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) تحت بازجویی قرار دارد. بر اساس این گزارش، جرائم فرد یادشده چنان ماهیت امنیتی دارند که او از ملاقات با وکیل مدافع هم محروم شده و دستورالعمل ویژه‌ای برای جلوگیری از انتشار اطلاعات بیشتر درباره‌اش صادر شده است. 
***
قتل 45 نیجریه‌ای توسط تکفیری‌ها
در حمله تروریست‌ها به شهر کوچک «فارو» در شمال غرب نیجریه، ۴۵ نفر به قتل رسیدند. به گزارش رویترز، شاهدان محلی از حمله راهزنان مسلح سوار بر بیش از ۱۰۰ موتور حدود ساعت ۱۲ ظهر جمعه گذشته به این شهر خبر دادند. بر اساس این گزارش، مردان مسلح به صورت پراکنده به سمت مردم فارو تیراندازی کردند. یک خدمه بیمارستان که از ترس انتقام نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «عصر جمعه نیروهای امنیتی و محلی ۲۹ جسد و ۱۱ زخمی را به داخل بیمارستان آوردند». در کل تعداد قربانیان این حمله کور 45 نفر برآورد شده است. گروه تکفیری بوکوحرام از سال 2009 در پرجمعیت‌ترین کشور آفریقایی بلوا آفریده و طی ۱۲ سال اخیر در جنگ‌های خونین داخلی این کشور به موارد متعددی از حملات مسلحانه، قتل و آدم‌ربایی جمعی برای باج‌خواهی بویژه ربودن دانش‌آموزان دست ‌زده است. در ابتدا این شورش خونین به شمال شرق نیجریه محدود بود اما بتدریج بوکوحرام در کنار داعش شاخه غرب آفریقا دامنه حملات خود را به کشورهای همسایه شامل نیجر، چاد و کامرون گسترش داد. بوکوحرام سال 2015 بود که با داعش بیعت کرد. این جنایت‌ها بویژه در منطقه شمال غرب نیجریه در نبود کنترل حکومت مرکزی به امری عادی بدل شده است. بنا بر اعلام دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل، در نتیجه فعالیت‌های تروریستی یک دهه‌ اخیر بوکوحرام در نیجریه، بیش از ۳۰هزار نفر کشته و نزدیک به ۳ میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند. 
***
تماس لاپید با لاوروف
وزیر جدید خارجه رژیم صهیونیستی بخش عمده نخستین گفت‌و‌گوی دیپلماتیک خود با وزیر خارجه روسیه را به موضوع سوریه اختصاص داد. یائیر لاپید روز جمعه طی یک تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، درباره تحولات خاورمیانه از جمله موضوع حل‌و‌فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل و از همه مهم‌تر پرونده سوریه گفت‌وگو کرد. براساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، این تماس توسط طرف اسرائیلی و به مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین مسکو و تل‌آویو – پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی- برقرار شد. این در حالی است که کابینه قبلی رژیم صهیونیستی اخیرا و پیش از سقوط نتانیاهو، مجموعه دیدارها و گفت‌و‌گوهایی ویژه را با طرف روسی به مناسبت سی‌امین سالگرد روابط با فدراسیون روسیه انجام داده بود. این تغییرات سریع قطعا می‌تواند به سرگیجه در روابط ۲ طرف منجر شود. لاوروف در گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر با لاپید، آمادگی خود را برای همکاری مشترک در راستای تقویت همکاری‌های چندجانبه و سودمند متقابل بین روسیه و رژیم صهیونیستی بیان داشت. به نظر می‌رسد بخشی ناگفته از گفت‌و‌گوی لاوروف با لاپید نیز به همکاری‌های احتمالی اسرائیل با ناتو اختصاص یافته باشد. قرار است روز دوشنبه در بروکسل «ینس استولتنبرگ» دبیرکل دانمارکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با یائیر لاپید به عنوان فرد دوم رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه دیدار کند.
***
تقدیر‌ جبهه خلق فلسطین از الحوثی
به دنبال درگذشت «احمد جبرئیل» بنیانگذار و دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، سیلی از پیام‌های تسلیت و بزرگداشت از سوی شخصیت‌های محور مقاومت سرازیر شد. به گزارش المسیره، رهبر جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای یاد این مجاهد بزرگ فلسطینی را زنده کرد. احمد جبرئیل چهارشنبه گذشته در یکی از بیمارستان‌های دمشق درگذشت. 
بر اساس این گزارش، جبهه خلق برای آزادی فلسطین تلگراف تسلیتی را به مناسبت درگذشت احمد جبرئیل از سوی عبدالملک بدر‌الدین الحوثی دریافت کرد. در واکنش، جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز رهبر انقلاب یمن را یک رهبر فوق‌العاده و مورد افتخار ملت فلسطین توصیف و اعلام کرد:«این رهبر فلسطینی فقید، حامی و پشتیبان آرمان‌های بزرگ امت اسلامی در مقابله با توطئه امپریالیستی آمریکایی از جمله در یمن بود. موضع قوی و موثر عبدالملک الحوثی و جنبش انصارالله در مقابله با نقشه آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدوران آن را از یاد نخواهیم برد. یمن امروز به لطف مقاومت اسطوره‌ای خود در مقابله با دشمن در قلب محور مقاومت جا دارد و از اکثر نظام‌های عربی به فلسطین نزدیک‌تر است. ما کاملا مطمئن هستیم که پیروزی یمن پیروزی فلسطین است».

Page Generated in 0/0277 sec