printlogo


کد خبر: 235648تاریخ: 1400/4/20 00:00
وضعیت مشابه استقلال و پرسپولیس در مواجهه با شکایت‌های خارجی و بی‌پولی ۲ باشگاه
میراث کمرشکن

روزهای پایانی لیگ بیستم در حالی دنبال می‌شود که سوای مستطیل سبز و کورس قهرمانی، یک اتفاق بزرگ دیگر در حال رخ دادن است. بر خلاف سپاهان که از حیث مدیریت و تزریق بودجه کوچک‌ترین مشکلی ندارد و هیچ پرونده مفتوحی در فیفا آنها را تهدید نمی‌کند، سرخابی‌های پایتخت در روزهای پایانی دولت دوازدهم، با میراثی به غایت نگران‌کننده از گذشته مواجه هستند.  
پرسپولیس با شکایت سنگین کالدرون مواجه است و همین امروز و فردا فرصت صدور رای این پرونده به سر می‌آید و حتما هواداران این تیم با شوک جدیدی مواجه خواهند شد و از سوی دیگر عین همین وضعیت درباره استقلال و استراماچونی وجود دارد. 
با آنکه مدیریت این دو تیم 2 سال برای حل این 2 پرونده فرصت داشتند اما شاهد فرصت‌سوزی و پشت گوش انداختن ماجرا بودیم و حالا در وضعیتی که این دو تیم از حیث مالی و پرداخت حقوق بازیکنان و مربیان فعلی‌شان دچار مشکلات متعددی هستند، باید پرونده‌های سنگین خارجی را هم در نظر بگیرند. 
از سوی دیگر موضوع اسپانسرهای ۲ تیم هم بسیار حاشیه‌ساز بوده است، تا جایی که عنوان شده بزودی پرسپولیس با حامی مالی فعلی‌اش قطع همکاری می‌کند. 
روزهای پایانی دولت دوازدهم را پشت سر می‌گذاریم و تا یکی، دو ماه آینده، تیم جدید مدیریت ورزشی در رأس وزارت ورزش و جوانان خواهد نشست اما باید اذعان کرد متاسفانه از دولت فعلی، میراث بسیار خطرناکی برای مدیران آتی ورزش و سرخابی‌ها به یادگار مانده است.  
اگر همین امروز راهکاری جدی و عملی برای حل این مشکلات مالی و رفع و رجوع شکایت‌های خارجی پیدا نشود، بدون شک در آینده نه‌چندان دور هم پرداخت پول و جریمه دیرکرد متوجه این دو تیم خواهد شد هم کسر امتیاز!
تصور کنید پرسپولیس در کورس قهرمانی ناگهان به خاطر پرونده کالدرون با کسر 3 یا 6 امتیاز مواجه شود! آن وقت مدیریت این تیم چه پاسخی برای میلیون‌ها هوادار این تیم دارد. در آن سو این خطر بسیار برای آبی‌ها محتمل‌تر است، چرا که شکایت استراماچونی زودتر به جریان افتاده و کسر امتیاز می‌تواند حتی مانع کسب سهمیه آسیا برای آبی‌پوشان شود.
 
* تصمیم قطعی استراماچونی و بدهی ۴۵ میلیاردی استقلال
پرونده سرمربی پیشین استقلال در آستانه وارد شدن به مرحله‌ای خطرناک است و در صورتی که مسؤولان این باشگاه نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، محرومیت و کسر امتیاز شاگردان مجیدی را تهدید خواهد کرد. آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی که از ابتدای فصل نوزدهم هدایت آبی‌پوشان را بر عهده داشت و قبل از پایان نیم‌فصل همان فصل به دلیل عدم وصول مطالباتش تهران را ترک کرد، اخیرا به صورت رسمی به تیم الغرافه قطر پیوسته است. در این میان استراماچونی برنده یک پرونده جنجالی از استقلال شد و توانست به ازای کمتر از نیم‌فصل حضور در این تیم، به اندازه ۲ فصل آبی‌ها را بدهکار و رای خود را هم از کمیته انضباطی فیفا دریافت کند. هرچند استقلالی‌ها این رای را در دادگاه عالی ورزش هم به چالش کشیدند اما بدیهی است احتمال شکسته شدن این رای در CAS بسیار پایین است و در آینده نه‌چندان دور برای باشگاه استقلال در این باره ضرب‌الاجل تعیین می‌شود. مطالبات استراماچونی و دستیارانش از استقلال بدون محاسبه سود روزشمار سالانه ۵ درصد، معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو است که ممکن است این مطالبات تا 5/1 میلیون یورو نیز افزایش یابد. این مبلغ، هزینه ۲ فصل قرارداد استراماچونی با استقلال بود و آبی‌ها در حالی باید این مبلغ را به وی پرداخت کنند که تنها ۱۳ هفته از او استفاده کردند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد در صورت صادر شدن رای نهایی با قیمت یورو فعلی استقلال باید حدود ۴۵ میلیارد تومان به این مرد ایتالیایی پرداخت کند. یکی از رسانه‌ها از افراد نزدیک به استراماچونی در ایتالیا کسب اطلاع کرده سرمربی سابق آبی‌پوشان قصد ندارد به هیچ وجه بر سر مبلغ و نحوه دریافت مطالباتش از باشگاه استقلال کوتاه بیاید و مترصد آن است در فرصتی که پس از تایید این رای در CAS از طریق فیفا به عنوان ضرب‌الاجل اعلام می‌شود، تمام مطالبات خود را همراه با سود روزشمار آن دریافت کند. بدیهی است در صورتی که باشگاه استقلال نتواند این مطالبات را در موعد مقرر پرداخت کند، نخستین اقدام فیفا بستن پنجره نقل و انتقالات و دومین اقدام نیز کسر امتیاز خواهد بود. چندی پیش که علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل سابق آبی‌پوشان سری به تمرینات استقلال زد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد مجیدی نگران مطالبات استراماچونی و کسر احتمالی ۶ امتیاز است. به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که باشگاه استقلال دارد، نگرانی‌های مجیدی در این رابطه خیلی هم بی‌مورد نباشد. باشگاه استقلال در شرایطی با این خطر بزرگ مواجه است که باشگاه رقیب هم به خاطر پرداخت نکردن مطالبات کالدرون شرایطی مشابه دارد و در صورتی که نتواند مطالبات این مربی را پرداخت کند، با محرومیت و کسر امتیاز مواجه خواهد شد. 
 
* پرسپولیس – کارگزار؛ یک امضا تا پایان همکاری
باشگاه پرسپولیس بزودی با کارگزار اسپانسر خود قطع همکاری می‌کند. همکاری باشگاه پرسپولیس با کارگزار اسپانسر خود وارد بن‌بست شده است و از این رو نمی‌توان هیچ چشم‌اندازی برای آینده این قرارداد متصور شد. 
کارگزار اسپانسر در فصل بیستم همراه پرسپولیسی‌ها بود و حدود 110 میلیارد تومان به باشگاه تزریق کرد اما اینطور به نظر می‌رسد که نتوانسته به خواسته‌های اقتصادی خود برسد. برخی نزدیکان به شرکت آتیه داده‌پرداز می‌گویند در شرایط سختی برای ادامه همکاری با پرسپولیس قرار دارند، زیرا این قرارداد در سال اول، سود چندانی برای‌شان به دنبال نداشت. 
از سوی دیگر، باشگاه پرسپولیس با مدیریت جعفر سمیعی وارد سخت‌ترین بحران سال‌های گذشته خود شده است. تمام راه‌های درآمدزایی باشگاه به صورت انحصاری در اختیار اسپانسر قرار گرفته و این شرکت با وجود عمل به تمام تعهدات خود، نتوانست برای پرسپولیس یک نسخه نجات‌بخش باشد. 
تمام رسانه‌های رسمی باشگاه در اختیار کارگزار اسپانسر قرار گرفت و مجوز تمام فعالیت‌های مالی نیز طبق یک قرارداد سنگین به این شرکت داده شد ولی هزینه‌های باشگاه در سالی که باید با برانکو ایوانکوویچ، ماریو بودیمیر، اینیگو والنسیا و طلبکاران داخلی و خارجی دیگر، هزینه‌های هتلینگ و پرواز اختصاصی در دوران کرونا و قرارداد اعضای تیم مواجه می‌شد، بیش از قرارداد با شرکت آتیه بود. 
روز 8 آبان سال 99 که سمیعی روی صندلی مدیریت باشگاه پرسپولیس نشست، از مجموع 110 میلیارد تومان ارزش قرارداد با شرکت آتیه، تنها 27 میلیارد تومان باقی‌مانده بود و باقی این پول قبل از ایجاد تغییرات در بخش مدیریتی و در زمان محمدحسن انصاری‌فرد و سپس مهدی رسول‌پناه خرج شد. 
سمیعی تلاش کرد کسری بودجه را با قرض گرفتن پول به پشتوانه پاداش رسیدن تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا حل کند اما این پاداش تا امروز نقد نشده و بعید به نظر می‌رسد بزودی چنین اتفاقی رخ دهد، زیرا AFC تحت هیچ شرایطی زیر بار پرداخت پول به باشگاه نمی‌رود و سریال نامه‌نگاری با کنفدراسیون تا به حال بی‌نتیجه مانده است. 
قبل از آنکه سال دوم قرارداد آغاز شود، خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه باشگاه پرسپولیس و شرکت آتیه به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است به این همکاری پایان دهند. حتی شنیدیم برای قطع همکاری، تنها یک امضا از سوی طرفین باقی مانده و پس از آن، هر ۲ شرکت از قرارداد خارج می‌شوند. 
از این رو این هفته برای سرخپوشان تهرانی، یک هفته بسیار مهم و سرنوشت‌ساز به شمار می‌رود و از حالا باید منتظر اخبار جالبی درباره ایجاد تحول در بخش اقتصادی باشگاه باشیم. 

Page Generated in 0/0055 sec