printlogo


کد خبر: 235658تاریخ: 1400/4/20 00:00
لزوم آمادگی بیمارستان‌ها برای مواجهه با موج پنجم کرونا
واکسیناسیون افراد بالای ۶۸ سال از دوشنبه آغاز می‌شود

ویروس جهش‌یافته دلتای کرونا این روزها تقریبا همه استان‌های کشور را در بر گرفته،‌ به طوری که رئیس‌جمهور اعلام کرده است ویروس هندی در کشور گسترش یافته و شرایط بیماری نسبت به هفته‌های گذشته نامناسب‌تر است. به گزارش «وطن‌امروز»، حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تاکید بر افزایش تست‌ها و رعایت دقیق‌تر پروتکل‌ها، تصریح کرد: واکسن الان بسیار موثر است. ما ۶۰ میلیون جمعیت بالای ۱۸ سال داریم که ۶۵ تا ۷۰ درصد از این جمعیت ۶۰ میلیونی باید واکسینه شوند، یعنی بالای ۴2- ۴0 میلیون نفر باید واکسینه شوند تا این زنجیره قطع شود. در ادامه این نشست، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسیناسیون افراد ۶۸ تا ۷۰ ساله از دوشنبه آغاز می‌شود، گفت: اینکه گفته می‌شود با قطعی برق CCU و ICU و بخش‌ها از کار می‌افتد و بیماران خفه می‌شوند، شایعه است. علیرضا رئیسی همچنین گفت: ویروس دلتا، ویروسی با قدرت سرایت بالاتر است و در حال حاضر در کل کشور در حال چرخش است و در استان‌های مختلف ردپایش وجود دارد. وی افزود: متاسفانه با وجود هشدارهایی که داده می‌شود میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیشتر از ۶۶ درصد نیست که بسیار جای تأسف است و نیاز داریم که مراقبت بیشتری انجام دهیم. وی تاکید کرد: مردم بدانند رستوران‌ها یکی از نقاط شناخته‌شده برای سرایت بیماری کروناست. رئیسی درباره واکسیناسیون کرونا گفت: خبر خوب اینکه از این هفته روند واکسیناسیون در کشور بسیار بهتر خواهد شد. از روز دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، ۲ سال پایین‌تر خواهیم آمد و به این ترتیب واکسیناسیون افراد ۶۸ سال به بالا شروع خواهد شد. علاوه بر این، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، بر آمادگی بیش از پیش بیمارستان‌ها برای مواجهه با موج پنجم کرونا تاکید کرد. علیرضا زالی با هشدار نسبت به پیک پنجم کرونا، خواستار آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای پذیرش بیماران جدید در روزهای آتی شد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون در آستانه خیز پنجم کرونا هستیم، نسبت به ضرورت آمادگی برای توسعه و راه‌اندازی بخش‌های جدید در بیمارستان‌های پایتخت تاکید کرد. 
 
* ۱۵۱ فوتی جدید کرونا در کشور‌
آمار جان‌باختگان مبتلا به کرونا در کشور افزایش یافت. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۱۱۶۶۴ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۵۱ تن نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز جمعه تا ظهر دیروز شنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۰ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۱ هزار و ۶۶۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۴۱۸ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۵۱ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۶۹۴ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۳ میلیون و ۱۰ هزار و ۹۰ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در حال حاضر ۱۴۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۱۳۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۶۶۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۶ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۰۱ دوز رسیده است. 
 
* واردات ۲ میلیون دوز واکسن کرونا به کشور
 مدیرکل شرق آسیای وزارت امور خارجه اعلام کرد امروز (دیروز شنبه) ۵۰۰ هزار دوز واکسن وارد شد. بامداد فردا (امروز یکشنبه) هم تقریبا همین مقدار (باقیمانده 5/1 میلیون ‌پنجشنبه) وارد می‌شود. رضا زبیب در صفحه توئیتر خود درباره واردات جدید واکسن به کشور با هشتگ «‌خبر خوب واکسن» نوشت: با تلاش بی‌درنگ همکاران، امروز ۵۰۰ هزار دوز واکسن وارد شد. بامداد فردا هم تقریبا همین مقدار (باقیمانده 5/1 میلیون پنجشنبه) وارد می‌شود. بدین ترتیب از پنجشنبه تا یکشنبه ۲ میلیون دوز وارد شده. برای ادامه و افزایش واردات تلاش می‌کنیم».

Page Generated in 0/0076 sec