شهر به عنوان میزبان طیفهای مختلف اجتماع، پذیرای قشر مهمی از جامعه که شامل معلولان و افراد کمتوان نیز میشود است، بر همین اساس خدمات ارائهشده در آن باید به گونهای باشد که یک فرد به دلیل معلولیت با محدودیت روبهرو نشود. متاسفانه هماکنون خدمات ارائهشده به معلولان در شهر از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و عملا به دلیل نبود امکان استفاده از شبکه خدماتی در شهر، تعداد زیادی از معلولان برای حضور در اجتماع با چالش روبهرو هستند. در حالی که این مهم هماکنون به عنوان یک واقعیت در جامعه شهری تهران به چشم میخورد، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه بر این باور است که خدمات ارائهشده به معلولان در حد استاندارد است. علی عبداللهپور، نایبرئیس هیأتمدیره و مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه گفت: یکی از اقدامات مهم در شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه مناسبسازی ایستگاههای مترو برای اقشار خاص است که در سالهای اخیر با جدیت دنبال شد تا جایی که اجازه افتتاح ایستگاه مترو بدون آسانسور و پله برقی داده نمیشود. علی عبداللهپور در این باره افزود: در سالهای اخیر توجه ویژهای به معلولان شده و افتتاح ایستگاه منوط به داشتن آسانسور و پله برقی بوده تا افرادی که با ویلچر وارد ایستگاه مترو میشوند، با پلههای ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند به سادگی روی سکوی ایستگاه قرار گیرند. وی تصریح کرد: در اجرای طرح مناسبسازی ایستگاهها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. به طور مثال کمبینایان با استفاده از رنگبندیهای صورتگرفته در ایستگاه مترو و نابینایان از طریق مسیر ویژهای که برای آنها در نظر گرفته شده، میتوانند به قطار درونشهری دسترسی پیدا کنند. به هر صورت، اقداماتی در مسیر مناسبسازی مترو برای معلولان در دستور کار شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه قرار دارد. عبداللهپور با اشاره به اینکه مخاطبان شهر زیر زمینی عمدتا مسافران شهر تهران و حومه هستند، گفت: طبق آماری که از سازمان بهزیستی دریافت کردهایم، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند؛ مانند کمبینایان، نابینایان و معلولانی که از ویلچر استفاده میکنند. بنابراین طبق استانداردهای موجود دسترسی برای این گروه خاص را تا آنجا که ممکن است آسان کردیم. وی افزود: ایجاد آسانسور و رمپ، آموزشهای مختلف به پرسنل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه برای افراد کمبینا و همچنین روشهایی بابت دسترسی آسان آنها به مترو مثل استفاده از رنگ زرد در مسیرهای موجود از جمله فعالیتهای انجام شده است.