printlogo


کد خبر: 235679تاریخ: 1400/4/20 00:00
رئیس قوه ‌قضائیه در بازدید سرزده از دادگستری شهرستان قدس: دنبال کوتاه کردن فرآیند دادرسی هستیم
تحول از درون دستگاه قضا

گروه سیاسی: رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه کاهش اطاله دادرسی در گرو چند اقدام است که باید همزمان پیگیری شود، گفت: یکی از این موارد همکاری با دولت برای برطرف کردن زمینه‌هایی است که موجب افزایش پرونده‌های قضایی می‌شود. 
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای صبح روز گذشته با حضور در دادگستری شهرستان قدس از بخش‌های مختلف این واحد قضایی بازدید و با تعدادی از مراجعان به صورت چهره به چهره گفت‌وگو کرد. وی همچنین با حضور در برخی شعب دادیاری و دادگاه‌ها و گفت‌وگو با برخی قضات و کارکنان، از نزدیک در جریان آمار ورودی و موجودی پرونده‌های قضایی و روند رسیدگی به آنها قرار گرفت. رئیس قوه ‌قضائیه در حاشیه این بازدید ۲ ساعت و نیمه، در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره برنامه‌های دستگاه قضا برای کاهش اطاله دادرسی گفت: قبول دارم گاهی اوقات روند رسیدگی به برخی پرونده‌ها طولانی می‌شود و باید این موضوع را از طریق اصلاح قوانین و مقررات، افزایش نیرو و تجهیزات و کاهش فرآیند‌ها که در سند تحول پیش‌بینی شده، حل کنیم. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه کاهش اطاله دادرسی در گرو چند اقدام است که باید همزمان پیگیری شود، افزود: یکی از این موارد همکاری با دولت برای برطرف کردن زمینه‌هایی است که موجب افزایش پرونده‌های قضایی می‌شود. 
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای از کوتاه کردن فرآیند‌های دادرسی به عنوان یکی دیگر از اقدامات تحولی در دوره مدیریت خود در دستگاه قضا یاد کرد و متذکر شد اگر برای این موضوع تدبیر نشود هر چه هم نیرو و امکانات در مجموعه قضایی افزایش پیدا کند، باز هم کار‌ها در حد انتظار پیش نمی‌رود. رئیس قوه‌ قضائیه اظهار داشت: مساله بعدی توجه به موضوع پیشگیری از جرم است که باید با کمک مجلس و دولت و سایر دستگاه‌ها پیگیری کنیم. وی همچنین عنوان کرد: از دیگر نکات مورد توجه، جرم‌انگاری است و نباید همه مسائل را جرم تلقی کنیم، بلکه بسیاری از موضوعات از طریق افزایش شورا‌های حل اختلاف و ارتقای صلاحیت آنها و توسعه و تعمیق داوری و میانجیگری و استفاده از ظرفیت مردم قابل حل است. رئیس قوه‌ قضائیه تاکید کرد: اگر این موارد را به طور همزمان و همه‌جانبه لحاظ کنیم و اطاله دادرسی کاهش یابد به نفع مردم، دولت و قوه ‌قضائیه است و با شتاب‌بخشی به اجرای سند تحول می‌توانیم گام به گام در این مسیر حرکت کنیم. 
 
* ارتباط با مردم و نخبگان، اولویت دستگاه قضا
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره میانگین مطلوب زمان رسیدگی به یک پرونده گفت: موضوع پرونده‌ها متفاوت است و هر پرونده متناسب با کیفیت جرم باید مورد رسیدگی قرار گیرد و برخی پرونده‌ها سنگین هستند اما با توجه به کمبود کادر قضایی و اداری و زمانبر بودن برخی اقدامات مانند استعلامات و کارشناسی‌ها، اگر یک پرونده ظرف 6-5 ماه به صدور حکم برسد، مطلوب است. رئیس قوه ‌قضائیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با بیان اینکه ۳ کار جزو اولویت‌ها و برنامه‌های قطعی دستگاه قضاست، ارتباط بیشتر با مردم از طرق مختلف، ارتباط وسیع‌تر با مجموعه همکاران قضایی از طریق سرکشی یا درخواست گزارش عملکرد و ارتباط و تماس با بخش نخبگانی را این ۳ اولویت عنوان کرد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با اشاره به نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی به جامعه، از رسانه‌ها خواست دستگاه قضایی را در افزایش دانش حقوقی مردم برای کاهش ورودی پرونده‌ها به واحد‌های قضایی یاری کنند. وی درباره استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند در مجموعه دادگستری‌ها گفت: همکاران ما در دادگستری‌ها تلاش می‌کنند از همه ظرفیت‌ها بویژه فناوری‌های جدید استفاده کنند اما گاهی اوقات ناگزیر می‌شوند کار‌ها را به صورت دستی انجام دهند. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در عین حال تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که در چارچوب سند تحول، کل فرآیند رسیدگی از ابتدا تا انتها الکترونیکی شود تا سیستم کاغذی جمع‌آوری شود که البته این کار زمانبر است. 
 
* لزوم کوتاه کردن فرآیند دادرسی
رئیس قوه ‌قضائیه در ادامه، در جمع مسؤولان دادگستری شهرستان قدس و تعدادی از مسؤولان این شهر از جمله فرماندار و امام جمعه شهر قدس، بر لزوم احصا و تبیین دقیق مشکلات این شهرستان تاکید کرد و گفت: مشکلات و چالش‌های هر منطقه را باید بر اساس مؤلفه‌های خاص مانند ترکیب جمعیت و زیرساخت‌های آن منطقه حل‌و‌‌فصل کرد. 
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه به بیان توصیه‌هایی خطاب به همکاران خود در مجموعه قضایی شهر قدس پرداخت و از آنها خواست آخرین آمار پرونده‌های قضایی موجود در دادسرا‌ها و محاکم را مورد ارزیابی قرار دهند و پرونده‌هایی که زمان رسیدگی به آنها غیرمتعارف بوده و با گذشت سال‌ها، هنوز منجر به صدور نتیجه قطعی نشده، هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف کنند. رئیس قوه‌قضائیه با خطیر خواندن کار قضا و دشوار توصیف کردن مسؤولیت دادیاران و بازپرسان، بر لزوم توجه به مشکلات کاری و معیشتی آنها و فراهم کردن همه امکانات مورد نیاز برای انجام وظایف‌شان تاکید کرد. وی از دادیاران و بازپرسان به عنوان خط مقدم مراجعات مردمی یاد کرد و گفت: رسیدگی به چند پرونده در یک روز، آن هم با انواع جرائمی که وجود دارد کار دشواری است و هر چه امکانات و نیرو باشد باز هم بیش از حد توان همکاران ماست و باید در کنار تکریم ارباب رجوع، برای حفظ کرامت قضات و کارمندان مجموعه‌های قضایی نیز در جامعه فرهنگ‌سازی شود. رئیس قوه قضائیه، یکی از مهم‌ترین مسائل برای حل این مشکل را کوتاه کردن فرآیند دادرسی عنوان کرد و گفت: مسؤولان با نظارت مستقیم و راهنمایی همکاران و بررسی مشکلات کار، می‌توانند فرآیند‌های اضافه را با تدبیر کاهش دهند. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای بر همین اساس به دادیاران توصیه کرد قبل از ارسال پرونده به دادگاه از طریق هم‌اندیشی‌ها و تعامل با شعب، نقایص پرونده‌ها را برطرف کنند تا زمان رسیدگی به دلیل تردد پرونده بین واحد‌های قضایی دچار اطاله نشود. رئیس قوه ‌قضائیه همچنین تسریع در اقدام برای پرونده‌های مشمول نیابت قضایی و همچنین کاهش تاخیر در انجام کارشناسی و جلوگیری از ارجاعات غیرضروری برای کارشناسی را از دیگر اقدامات موثر در کاهش اطاله دادرسی دانست. 

Page Generated in 0/0071 sec