printlogo


کد خبر: 235681تاریخ: 1400/4/20 00:00
از محدود کردن حق رأی تا نژادپرستی
برنامه ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید

ثمانه اکوان: دموکرات‌ها در آمریکا بر این عقیده بودند بعد از پیروزی‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020، دیگر کار سختی برای بیرون کردن ترامپ از صحنه و فضای سیاسی آمریکا ندارند. با این حال شواهد و خبرهای جدید از فعالیت‌های انتخاباتی ترامپ و فعالیت‌های سیاسی طرفدارانش نشان می‌دهد این کار به آسانی نیز میسر نخواهد شد. 
ترامپ چند هفته‌ای است اقدامات انتخاباتی خود را به صورت رسمی کلید ‌زده است. نخستین اقدام او انتخاب معاونش بوده است. او که به دلیل بی‌توجهی مایک پنس به خواسته‌هایش در ماجرای روز 6 ژانویه و تأیید حکم ریاست‌جمهوری بایدن، بسیار از او ناراحت بود، ترجیح داده است فرماندار فلوریدا را که تاکنون خدمات بسیاری به او و خانواده‌اش کرده است، به عنوان معاونش در رقابت‌های انتخاباتی سال 2024 انتخاب کند. در گام دوم آغاز کمپین انتخاباتی و سفرهای ایالت به ایالت ترامپ برای تبلیغات و همچنین سخنرانی‌های تند و آتشین علیه بایدن است. 
دموکرات‌ها امیدوار بودند پرونده فرار مالیاتی ترامپ در ایالت نیویورک بتواند او را به زندان بیندازد یا اینکه راهی برای بیرون کردنش از صحنه رقابت‌های انتخاباتی سال 2024 به آنها نشان دهد اما رویه کند و بسیار پر پیچ و خم رسیدگی به این پرونده در نیویورک نشان داده است چندان هم نباید امیدی به بیرون کردن ترامپ از صحنه رقابت‌ها با پرونده‌سازی علیه او داشت. 
نگاهی به فعالیت افراد حامی ترامپ نیز نشان می‌دهد آنها با وجود همه محدودیت‌هایی که برای کار و تبلیغات در ایالات متحده دارند، باز هم اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و به دنبال راهی برای گسترش تفکرات ترامپی در آمریکا هستند. نمایندگان سرشناس حامی ترامپ در کنگره مانند «مارجری تیلور گرین» با وجود اینکه توسط همکاران‌شان از کار برکنار شده و دیگر نمی‌توانند در جلسات کمیته‌های تخصصی مجلس نمایندگان حضور یابند، فرصت را غنیمت شمرده و به دنبال اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی در جهت حمایت از ترامپ هستند. نخستین پروژه این افراد ـ که تنها پروژه پیش روی آنها نیز نیست ـ حفظ گفتمان نژاد‌پرستی و سفیدبرترپنداری در تمام رسانه‌های منتسب به ترامپ یا رسانه‌های جریان اصلی است. سیبل حملات این گروه را سیاه‌پوستان، سناتورها و نمایندگان دموکرات و اعضای گروه ترقی‌خواهان کنگره یعنی «الکساندریا اوکازیو کورتس»، «ایلهان عمر»، «رشیده طلیب» و «آینا پریسلی» تشکیل می‌دهند. گرین، نماینده حامی ترامپ و ادبیات نژادپرستانه‌اش، بارها در سخنرانی خود به این افراد حمله‌ور شده و بتازگی نیز گفته است «آنها باعث شرمساری ایالات متحده و تروریست هستند». 
حملات حامیان ترامپ اما تنها به این افراد ختم نمی‌شود. آنها به دنبال راه یافتن پدیده‌ای به رسانه‌های جریان اصلی آمریکا هستند که خود از آن با عنوان «بومی‌گرایی» یا Nativism یاد می‌کنند. بدین معنی که تنها سفیدپوستانی که ریشه آنگلوساکسون داشته و در آمریکا به دنیا آمده‌اند حق دارند در سیاست حضور پیدا کرده و برای مردم آمریکا تصمیم بگیرند. به همین دلیل هم هست که آنها مرتبا نام میانی اوباما یعنی «حسین» را با تاکید فراوان به کار می‌برند و در عین حال به نمایندگان و همکاران سیاه‌پوست و لاتین‌تبارشان حمله‌ور می‌شوند. حالا ماه‌ها بعد از اینکه ترامپ کاخ سفید را ترک کرده است، مارجری تیلور گرین و سایر همکارانش از جناح راست افراطی مانند «مت گیتز» نماینده فلوریدا تلاش دارند با سخنرانی‌های آتشین خود، همچنان به انرژی حامیان و طرفداران ترامپ اضافه کنند. 
اگر حلقه اولیه نزدیکان ترامپ در کنگره به دنبال دمیدن در تنور اختلاف‌های نژادی برای رأی آوردن دوباره ترامپ در انتخابات آتی هستند، حلقه‌های بعدی هر کدام مأموریت ویژه خود را در این باره دارند. گروهی دیگر از نمایندگان و فعالان راست افراطی به دنبال تغییر قوانین رأی دادن در آمریکا هستند تا با محدود کردن مساله حق رأی و سخت‌تر کردن شرایط حضور مردم پای صندوق‌های رأی، کاری کنند که میزان کمتری از مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و در نتیجه احتمال موفقیت نامزد جمهوری‌خواه ـ هر کسی که باشد ـ بیشتر شود.
حلقه بعدی اما به دنبال تأمین منابع مالی برای انتخابات هستند. آنها سعی دارند استفاده از پول‌ها و منابع مالی با منبع ناشناس را برای انتخابات‌های بعدی در ایالات متحده قانونی کنند تا بدین ترتیب نخواهند به کمیسیون انتخابات فدرال درباره منابع مالی‌ای که وارد چرخه انتخابات می‌کنند، پاسخی بدهند. آنطور که روزنامه یو‌اس‌ای تودی گزارش داده است، گروه‌هایی چون بنیاد «America First» تلاش دارند با برپایی کنفرانس‌های مختلف اقدام به جمع‌آوری پول برای نامزد انتخاباتی‌شان کنند. آنها می‌دانند تشکیل سازمان‌ها و بنیادهای مختلف برای پیشبرد جمع‌آوری منابع مالی، آسان‌تر از کار کردن در کمپین انتخاباتی است و البته منابع مالی با منبع ناشناس نیز از طریق این سازمان‌ها و بنیادها راحت‌تر به چرخه هزینه‌های انتخاباتی اضافه می‌شود. مارجری تیلور گرین در این حوزه نیز بشدت فعال است. او تنها نماینده کنگره در طول تاریخ آمریکاست که تنها در ۳ ماه ابتدایی سال 2021 توانسته 2/3 میلیون دلار کمک مالی دریافت کند. این رقم، در طول تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. او حالا با این کمک‌های مالی سعی دارد گروه ویژه «اول آمریکا» را در کنگره از بین حامیان ترامپ تشکیل داده و از آن حمایت مالی کند. در منشور این گروه آمده از نظر آنها «ایالات متحده کشوری با سنت‌های منحصر به فرد آنگلو‌ساکسون است». در این منشور همچنین هشدار داده شده است ایالات متحده در حال تبدیل شدن به محور اصلی جذب مهاجران است و اکثر آنها هم در زمانی که نتوانند دیگر از مزایای اقامت در آمریکا بهره‌مند شوند، به دنبال یک کشور با سیاست‌های رفاهی گسترده‌تر می‌روند. در بعد سیاست خارجی این گروه با «گلوبالیست‌ها» مرزبندی شفاف دارد و آنها را تهدیدی برای امنیت آمریکا می‌داند. در بعد امنیت ملی نیز این گروه مخالف هر نوع حضور و دخالت آمریکا در جنگ‌های دیگر در کل دنیا است. آنها با نام خود «اول آمریکا» دقیقا قرار است یادآور گروهی در جنگ دوم جهانی باشند که کمیته‌ای برای مقابله با حضور آمریکا در این جنگ ایجاد کرده بودند. 
تا به اینجا گمان می‌رود تمام جمهوری‌خواهان موافق ایده تشکیل چنین گروه‌هایی نباشند. «کوین مک‌کارتی» رئیس اقلیت مجلس نمایندگان در این باره گفته است: «حزب جمهوری‌خواه، حزب لینکلن است و حزبی است که به دنبال فرصت برای تمام آمریکاییان است نه تنها زوزه‌کشان بومی‌گرا». 
با این حال باید دید آیا نحوه جمع‌آوری منابع مالی عظیم برای حمایت از شعارها و اقدامات ترامپ می‌تواند حزب جمهوری‌خواه را از او و کمک‌های مالی طرفدارانش دور کند؟
مسأله دیگر در این باره حمایت برخی رسانه‌های مستقل از تئوری‌های توطئه ترامپ و تلاش برای تئوری‌سازی گفته‌ها و اندیشه‌های او است. «استیو بنن»، مشاور استراتژیک ترامپ در یک سال اول فعالیتش در کاخ سفید، پادکست «اتاق جنگ» را دارد و هر روز در این برنامه رادیویی به یکی از فعالیت‌ها و عملکردهای بایدن تاخته و تقریبا هر روز نیز میهمانان برنامه‌اش به ماجرای تقلب در انتخابات می‌پردازند. فوئنتس، یکی از نژادپرستان ملی‌گرای آمریکا که تنها 22 سال دارد، وظیفه دارد با برنامه‌های خود در صفحات مجازی که به صورت تاک‌شو برگزار می‌شود، موضوعات مرتبط با سفیدبرترپنداران را برای نسل نوجوان و جوان آمریکا تشریح ‌کند و آنها را به سمت حمایت از ترامپ بکشاند. او در یکی از برنامه‌های خود صراحتا تاکید می‌کند: «سفیدپوستان این کشور را تأسیس کردند. این کشور بدون سفیدپوستان وجود خارجی نداشت. اگر آمریکا به مردم فعلی آن محدود شود، اگر آمریکا چارچوب فرهنگی مردم سفیدپوست را از دست بدهد و تأثیر فرهنگ و تمدن اروپایی در آن از بین برود، اگر جمعیت سفیدپوست خود را از دست بدهد، اگر عقیده خود به عیسی مسیح را از دست بدهد، دیگر آمریکا نخواهد بود». «پاول گوسر» نماینده اهل آریزونا نیز کمپینی برای مبارزه با سانسور در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. تلاش تیم حقوقی ترامپ برای شکایت از روسای شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و اینستاگرام در آمریکا در همین راستا بوده و نشان می‌دهد ترامپ برنامه‌ای جدی برای به چالش کشیدن دموکرات‌ها و در نهایت حضور پررنگ در انتخابات سال‌های 2022 و 2024 دارد.

Page Generated in 0/0061 sec