printlogo


کد خبر: 235695تاریخ: 1400/4/21 00:00
دور دنیا

پیشروی آتش در کالیفرنیا  به سمت خانه‌های مردم
همزمان با ورود موج شدید گرما به غرب آمریکا، آتش‌نشان‌ها بشدت در تلاش برای مهار آتش‌‌ در جنگل‌های شمال کالیفرنیا هستند که در هوای بشدت گرم و خشک در حال گسترش است. بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق گزارش اداره هواشناسی ملی آمریکا، روز شنبه هفته جاری، دمای هوا در «دره مرگ» واقع در بیابان «موهاوی» واقع در جنوب شرقی کالیفرنیا به ۵۳ درجه سانتیگراد رسید. دمای تکان‌دهنده هوا در شنبه هفته جاری، آنطور که گزار‌ش‌های هواشناسی نشان می‌دهد، یک درجه در مقایسه با روز قبل کاهش داشته است. با این حال، سازمان هواشناسی ملی آمریکا تأیید کرد دمای ۵۴ درجه که روز جمعه در جنوب شرق کالیفرنیا به ثبت رسید، داغ‌ترین دمای ثبت‌ شده در این مکان از جولای ۱۹۱۳ تاکنون محسوب می‌شود. در جولای ۱۹۱۳، دمای هوا در جنوب شرقی کالیفرنیا در گرم‌ترین نقطه خود به ۵۷ درجه سانتیگراد رسیده بود. طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ۴۸۳ کیلومتری شمال غرب کویر موهاوی، بزرگ‌ترین آتش‌سوزی سال در کالیفرنیا در امتداد مرز نوادا در حال پیشروی است. سرعت پیشروی آتش در جنگل‌های شمال کالیفرنیا در مرز نوادا، مقام‌های ایالت نوادا را وادار به صدور دستور تخلیه یک منطقه مرزی با کالیفرنیا کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که شدت آتش‌سوزی به اندازه‌ای است که هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت گسترش آن در جنگل‌های شمال شرق رشته کوه سیرای نوادا دیده نشده است. 
***
نتانیاهو بالاخره مقر نخست‌وزیری را ترک کرد
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و خانواده‌اش روز گذشته مقر رسمی اقامت نخست‌وزیر در خیابان بالفور در قدس را ترک کردند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، نتانیاهو بعد از ۱۲ سال پست نخست‌وزیری را ترک کرد. یک ماه پیش نفتالی بنت، پست نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را در راستای یک توافق با یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم بر عهده گرفت. قرار است بنت و لاپید به صورت نوبتی پست نخست‌وزیری را بر عهده بگیرند. خانواده نتانیاهو در منزل خود در قیصریه تا زمان آماده شدن منزل‌شان در خیابان غزه در قدس می‌مانند. به گفته منابع، بنت قصد انتقال خانواده‌اش به مقر نخست‌وزیر در خیابان بالفور را ندارد و تصمیم دارد نشست‌های رسمی را در آنجا برگزار کند. 
***
آمادگی‌ قطر برای برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی در این کشور
قطر اتخاذ اصلی‌ترین اقدامات برای برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی در این کشور را به اتمام رسانده و امیدوار است با فراهم کردن تمام مقدمات، شاهد یک تجربه موفق باشد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر دستور تشکیل کمیته نظارتی و کمیته‌های اجرایی مربوط به انتخابات پارلمانی را داده که اختیارات آن مشخص شده است. وزارت کشور قطر در توئیتی اعلام کرد این تصمیم در چارچوب آمادگی‌های وزارت کشور برای برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی گرفته شده است که اکتبر آتی برگزار می‌شود. 
***
واکنش چین به افزوده شدن شرکت‌هایش به لیست سیاه آمریکا
سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد اضافه شدن شرکت‌های چینی به لیست سیاه آمریکا، «نقض جدی قوانین بین‌المللی اقتصادی و تجاری» و «سرکوب غیرمعقول» این شرکت‌هاست. در این بیانیه آمده است: دولت چین اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق و منافع قانونی شرکت‌های چینی انجام خواهد داد. وزارت بازرگانی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد ۱۴ شرکت و نهاد چینی را به لیست سیاه اقتصادی خود اضافه کرده و گفته است این شرکت‌ها در نقض حقوق بشر، بازداشت گسترده مخالفان و کنترل و نظارت بر اویغورها، قزاق‌ها و سایر گروه‌های اقلیت مسلمان در منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ از طریق فناوری نقش داشته‌اند. اشخاصی که در لیست سیاه اقتصادی آمریکا قرار گیرند به طور کلی موظف به دریافت مجوز از وزارت بازرگانی هستند و هنگامی که مجوز دریافت اقلام را از تامین‌کنندگان آمریکا دریافت می‌کنند، مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند. واشنگتن همچنین ۵ نهاد را که به گفته آنها به طور مستقیم از برنامه‌های نوسازی نظامی چین در زمینه لیزر و سیستم‌های مدیریت نبرد پشتیبانی می‌کنند به این لیست اضافه کرد. 
***
آفریقا زیر تیغ تروریسم، خشونت و قحطی
درگیری‌های داخلی از یک سو و قحطی و خشکسالی از سوی دیگر، ۲ تهدید عمده برای مردم آفریقاست که این قاره را بیش از پیش ناامن کرده و نگرانی‌ها را افزایش داده است. به اذعان مقامات آفریقایی، یک‌چهارم میانگین اقدامات خشونت‌آمیز تروریستی در جهان در آفریقا روی می‌دهد، زیرا گروه‌های تروریستی در نیمی از کشورهای آفریقایی فعال هستند. ۳ هفته پیش بود که «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب با هشدار نسبت به نفوذ شتابنده گروه‌های تروریستی از جمله داعش در قاره آفریقا گفت: شمار حملات تروریستی در قاره آفریقا طی ۶ سال گذشته ۲۰ برابر و قربانیان این حملات ۹ برابر بیشتر شده است. نگرانی مضاعف اینکه به گفته او، گروه‌های تروریستی فعال در قاره آفریقا آمادگی خود را برای همکاری با شبکه‌های جنایتکار سازمان‌یافته و گروه‌های جدایی‌طلب نیز اعلام کرده‌اند. در تازه‌ترین رخداد از این حیث، اعضای گروه بوکوحرام چند هفته پس از کشته شدن رهبر این گروه با شاخه گروه تروریستی داعش در غرب آفریقا پیمان بستند.
 به گفته این مقام آفریقایی، در مدت کمتر از ۶ سال حملات تروریستی در آفریقا از ۳۸۱ مورد در سال ۲۰۱۵ به ۷ هزار و ۱۰۸ مورد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و شمار قربانیان از یکهزار و ۳۹۴ کشته به ۱۲ هزار و ۵۱۹ تن رسید.

Page Generated in 0/0056 sec