printlogo


کد خبر: 235712تاریخ: 1400/4/21 00:00
اخبار

کمیاب شدن برخی داروهای ایرانی در داروخانه‌ها
رئیس شورای عالی داروخانه‌های کشور با اشاره به کمیاب شدن برخی داروهای ایرانی در داروخانه‌ها گفت: عدم مدیریت صحیح و مداخلات دستوری در سازمان غذا و دارو در مراحل تولید، توزیع و واردات به کمبودها دامن ‌زده است. مهدی زراعی درباره وضعیت کمبود دارو در کشور، گفت: اقلام زیادی از داروهای ایرانی حتی برای بیماران سرپایی هم در بازار دارویی کشور کمیاب شده‌ است و عدم تهیه بموقع دارو موجب می‌شود درمان بیماران دچار مشکل شود. وی معتقد است که زیرساخت‌های لازم برای تولید و توزیع دارو مهیاست اما عدم مدیریت صحیح و مداخلات دستوری در سازمان غذا و دارو در مراحل تولید، توزیع و واردات به کمبودها دامن ‌زده است. زراعی با بیان اینکه پراکندگی جغرافیایی توزیع دارو باید مطابق استانداردهای خاص، متناسب با جمعیت و تعداد بیماران و... انجام شود، گفت: ساختار سازمان غذا و دارو اجازه برنامه‌ریزی دقیق و فنی به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان نمی‌دهد. سازمان غذا و دارو باید سیاست‌گذار و ناظر باشد اما متاسفانه ساختار مداخله‌گرایانه سازمان، مانع پویایی صنعت دارو می‌شود. وی تاکید کرد: از دولت جدید و مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم با تدوین قوانین و سیاست‌گذاری صحیح، کاری کند که سازمان غذا و دارو در جایگاه مناسب خود قرار گیرد. ضمنا برای جلوگیری از تعارض منافع توصیه می‌شود مدیران سازمان تا 4 سال پس از خروج از سازمان حق مدیریت در صنعت دارو را نداشته باشند. 
***
وقوع بیش از 1600 حادثه آسانسور در تهران در هفته گذشته
سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: هفته گذشته بیش از 1600 مورد حادثه آسانسور در تهران رخ داد. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: امسال به علت گرمای بیش از حد و قطعی برق روز‌های بسیار پرکاری داشتیم و یکی از بالاترین آمار حوادث مربوط به آسانسور ثبت شد. در هفته گذشته بیش از 1600 مورد حادثه آسانسور در تهران رخ داد. در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته پیش، بیش از 550 مورد حادثه آسانسور داشتیم. وی گفت: در تابستان به علت گرمای هوا، فشار زیادی به شبکه برق وارد می‌شود و نوسانات برق باعث آتش‌سوزی می‌شود. ملکی ادامه داد: آسانسور به دلایل مختلف ممکن است یک‌باره متوقف شود. قدیمی و فرسوده بودن آسانسور، نقص در سیستم برنامه باربری، شوک الکتریکی، قطع برق فشار دادن مداوم دکمه‌های آسانسور موجب متوقف شدن آسانسور می‌شود. وی افزود: قطع برق نگرانی زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند، زیرا نمی‌داند چه زمانی از آسانسور رها می‌شود و مدام فکر می‌کند آسانسور سقوط می‌کند یا خفه می‌شود. مهم‌ترین نکته در حوادث بویژه در آسانسور این است که فرد آرامش خود را حفظ کرد. ملکی بیان کرد: افراد نگران خفگی نباشند، چون کابین داخل یک باکس است و منافذ زیادی از طبقات وجود دارد، بنابراین اصلا نگران کمبود جریان هوا نباشند. 
***
۱۶ سوال کنکور ۱۴۰۰ خارج از کتب درسی بود
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: ۱۶ سوال کنکور ۱۴۰۰ خارج از کتاب‌های درسی بود. حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در واکنش به سختی سوالات کنکور و اشتباه بودن برخی سوالات بیان کرد: تعداد سوالات خارج از کتاب در رشته ریاضی ۸ سوال، در رشته تجربی ۲ سوال و در رشته انسانی هم ۶ سوال بوده است.  وی بیان کرد: تعداد سوالات خارج از اهداف کتاب‌های درسی در رشته ریاضی ۱۲ سوال و در رشته تجربی ۹ سوال بوده است. ملکی همچنین درباره تعداد سوالات اشتباه گفت: تعداد سوالات اشتباه در رشته ریاضی یک سوال و در رشته تجربی ۲ سوال بوده است. باید برای بررسی این موضوع کارگروهی در سازمان سنجش تشکیل شود و کارشناسان با حضور در آن توضیحات لازم را بدهند. 
***
افزایش سرعت فرونشست زمین در دشت‌های کشور
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز گفت: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی علاوه بر افت شدید سطح سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست دشت‌ها، بحران دیگری را نیز به صورت کانون‌های گرد و غبار پدید آورده است. فردین حکیمی با اشاره به پدیده مخرب فرونشست زمین گفت: پدیده فرونشست زمین به عنوان یکی از پدیده‌های موثر طبیعی است که با مجموعه‌ای از عوامل انسان‌ساز و طبیعی در ارتباط بوده و خسارات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد می‌کند. حکیمی با بیان اینکه پدیده فرونشست زمین در اغلب دشت‌های ایران در حال رخ دادن است، اظهار کرد: متاسفانه پدیده فرونشست با شروع خشکسالی‌ها و افزایش برداشت آب‌های زیرسطحی تشدید شده و در چند سال اخیر شتاب بیشتری پیدا کرده است. بر اساس گزارش‌ها، در برخی مناطق اطراف تهران، میزان فرونشست به بیش از ۳۰ سانتیمتر رسیده است. وی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، مهم‌ترین عامل فرونشست زمین در دشت‌های ایران، استحصال بی‌رویه آب زیرزمینی بوده است.
***
زاینده‌رود در شهر اصفهان جاری شد
پس از افزایش میزان خروجی سد زاینده‌رود و همچنین باز شدن دریچه‌های سد نکوآباد در شهرستان مبارکه، از ظهر دیروز یکشنبه بتدریج آب رودخانه زاینده‌رود در شهر اصفهان به جریان افتاد و عصر این آب به پل‌های تاریخی شهر اصفهان رسید. جریان آب رودخانه زاینده‌رود که این روزها به دلیل خشکسالی حال و روز خوشی ندارد، پس از اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان برای آبیاری باغات و مزارع خود و پس از افزایش میزان خروجی سد زاینده‌رود، از ظهر دیروز (یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰) به اصفهان رسید و در میان خوشحالی مردم این شهر، با عبور از پل‌های تاریخی آن، روانه شرق اصفهان شد. بنا بر اعلام شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، آب به مدت ۱۰ روز در شهر اصفهان جاری خواهد بود. 

Page Generated in 0/0065 sec