printlogo


کد خبر: 235720تاریخ: 1400/4/21 00:00
اخبار

تجارت ایران با افغانستان در مرز ماهیرود از سر گرفته شد
سخنگوی گمرک گفت: با سرعت گرفتن فعالیت رویه‌های تجاری و ترانزیت از صبح امروز (دیروز یکشنبه) در گمرک ماهیرود، این مرز تجاری به فعالیت عادی خود بازگشت. سیدروح‌الله لطیفی اظهار کرد: با آغاز فعالیت مجدد گمرک ماهیرود، به دلیل انسداد مسیر خروج در بخش‌هایی از مرز با کامیون‌های افغان در سمت افغانستان، فعالیت تجاری در این مرز به کندی انجام می‌شد که با رفع مشکلات از صبح امروز (دیروز یکشنبه) فعالیت به حالت عادی بازگشت. وی افزود: با عادی شدن فعالیت در پایانه مرزی، منطقه ویژه و بازارچه ماهیرود، امکان ارسال محموله‌های تجاری فراهم شده و منعی برای صدور پروانه صادراتی یا ترانزیت وجود نخواهد داشت. سخنگوی گمرک گفت: روز گذشته 162 کامیون در مرز ماهیرود برای انتقال کالای تجار افغان تردد داشتند که 95 کامیون ایرانی کالای خود را در ماهیرود به 62 کامیون افغان ترانشیپ کردند و کامیون‌های ترانزیتی حامل کالاهای افغان که مبداشان کشوری دیگر بود و از مسیر ایران عبور کرده بودند، از ماهیرود خارج شدند. وی افزود: با پیگیری تجار و فعالان حمل و نقل، موانع مسیر سمت مقابل برداشته شد و فعالیت به روال عادی بازگشت. 
***
۵۵۲ هزار میلیارد تومان تراکنش بانکی در خردادماه
بر اساس تازه‌ترین گزارش اقتصادی منتشر‌شده از سوی شاپرک، مجموع تراکنش‌های انجام شده شاپرک در خرداد سال جاری به ۳۳۰۸ میلیون عدد رسیده که ارزش این تراکنش‌ها در مجموع به بیش از ۵۵۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به اردیبهشت رشدی معادل 53/9 درصد در تعداد و 12/15 درصد در ارزش ریالی داشته است. بر این اساس، رشد اسمی ماهانه تراکنش‌های شاپرک در خرداد سال جاری نسبت به ماه گذشته معادل 12/15 درصد بوده است. در خرداد ۱۴۰۰ سهم ابزارهای پذیرش اینترنتی در تراکنش‌های انجام شده 32/6 درصد و ابزار پذیرش موبایلی 44/3 درصد بوده و این در حالی است که کارتخوان‌های فروشگاهی بیش از ۹۰ درصد از کل تراکنش‌های انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند. از تعداد تراکنش‌های انجام شده 23/88 درصد مربوط به خرید کالا و خدمات، 5/7 درصد مربوط به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و معادل 27/4 درصد مربوط به مانده‌گیری بوده است. بر اساس این گزارش، نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی در خردادماه سال جاری نیز 57/16 درصد بوده و این در حالی است که نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی در این ماه تنها 11/2 درصد بوده است. 
***
 توقف اصلاح یارانه‌های انرژی در عربستان
دولت عربستان با تعیین سقف برای قیمت بنزین اعلام کرد روند اجرای برنامه کاهش یارانه‌های انرژی را که باعث اعتراض شهروندان شده بود، آهسته‌تر می‌کند. طبق یک بیانیه رسمی که توسط خبرگزاری عربستان اعلام شد، سقف قیمت بنزین همان سطح قیمت در ماه ژوئن یعنی 18/2 ریال معادل 58 سنت در هر لیتر خواهد بود. کمیته دولتی اصلاح قیمت انرژی در این بیانیه اعلام کرد این تصمیم جهت کاهش فشار هزینه‌های زندگی بر شهروندان عربستان و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در داخل گرفته شده است. تورم در بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت دنیا در ماه مه برابر با 7/5 درصد و نتیجه آن افزایش قیمت مواد غذایی و خودرو و همچنین ۳ برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده بود. مقامات عربستان طی اجرای برنامه بن‌سلمان در ۵ سال گذشته از نزدیک نارضایتی‌ها را زیر نظر داشته و گاهی تغییراتی جهت کاهش نارضایتی‌ها انجام داده‌اند. افزایش قیمت بنزین و برق از 2015 باعث عصبانیت مردم شده است. اصلاحات یارانه‌ای در آن زمان جهت بهبود وضعیت مصرف برق و کمک به تامین کسری بودجه در نتیجه سقوط قیمت نفت آغاز شد. امروز برخی سعودی‌ها عقیده دارند افزایش قیمت نفت باید باعث پایین آمدن هزینه بنزین شود، چون درآمد دولت را بالا برده است. قیمت نفت خام در هفته قبل در بحبوحه درگیری بین عربستان و امارات و بی‌نتیجه ماندن اجلاس اوپک پلاس به بالاترین رقم طی 6 سال گذشته رسید. افزایش قیمت نفت خام و بالا رفتن قیمت سایر کالاها نگرانی بانک‌های مرکزی درباره افزایش دوباره تورم را بالا برده است. 

Page Generated in 0/0057 sec