printlogo


کد خبر: 235736تاریخ: 1400/4/22 00:00
واقعه مسجد گوهرشاد از نگاه ادبیات

مجمع ناشران انقلاب اسلامی همزمان با سالروز واقعه مسجد گوهرشاد بسته مطالعاتی پیشنهاد کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، یکی از رویدادهای برجسته تاریخ ایران اسلامی ‌که ابعاد گوناگونی دارد، از جنبه‌های مختلفی باید به آن نگریست و تأثیر عمیقی بر جامعه مسلمان ایران داشته است، رویداد دردناک حمله رضاخان به مردم مسلمان در مسجد گوهرشاد است. مجمع ناشران انقلاب اسلامی چندین کتاب را که به شیوه‌های گوناگون به واقعه مسجد گوهرشاد پرداخته‌اند، معرفی کرده است تا گام کوچکی در راستای زنده ‌نگه ‌داشتن یاد و راه شهدای این کشتار بی‌رحمانه بردارد. 
 
* چهل‌ویکم
«چهل‌ویکم» رمانی است نوشته حمید بابایی که در نشر صاد به چاپ رسیده است. نویسنده در این رمان، ۲ خط داستانی را در یکدیگر ادغام می‌کند که یکی، زندگی جوانی به نام ادریس است که در دوران رضاشاه مأمور نظمیه است و دیگری، کاتبی است که بعد از آشنایی با ادریس، می‌خواهد زندگی او را بنویسد. 
 
* پاریس‌پاریس
درونمایه داستان «پاریس‌پاریس»، سودای‌ پاریسی‌‌کردن شهر مشهد به ‌وسیله‌ کشف حجاب زنان و در ادامه، اتفاقات مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ است که در زمان حکومت رضاخان و نخست‌وزیری‌ محمدعلی‌ فروغی‌ رخ داده است. یکی از ویژگی‌های این کتاب بهره ‌بردن نویسنده از مستنداتی همچون روزنامه‌های نوبهار، بهار و شرق آفتاب است. همچنین سعید تشکری کوشیده است به زوایای‌ پیدا و پنهان این رخداد غم‌انگیز بپردازد. 
 
* قیام گوهرشاد به روایت اسناد
بی‌گمان، قیام مسجد گوهرشاد در سال ۱۳۱۴ یکی از مصادیق مقاومت و شاید جدی‌ترین مقاومت مردم علیه اقدامات ضدمذهبی‌ رضاشاه بود. یکی از ضرورت‌های پرداختن به رویدادهای مهم و سرنوشت‌ساز تاریخی، همچون واقعه مسجد گوهرشاد، روایت معتبر و موثق و مدلل حادثه است. داوود قاسم‌پور با درک این ضرورت مهم و اساسی دست ‌به ‌کار نگارش چنین اثری زده است. 
 
* قیام گوهرشاد
«احمد پازوکی» در کتاب «قیام گوهرشاد» یکی از رویدادهای مهم دوره رضاشاه یا به ‌بیان ‌دیگر، یکی از جنایت‌های بزرگ رضاشاه را بررسی می‌کند. قیام گوهرشاد که در اعتراض به این اقدامات رضاشاه شکل گرفت، واکنش طبیعی مردم به اقدامات این مرد مستبد و خون‌خوار بود. او بشدت این قیام را سرکوب کرد و هزاران نفر را به شهادت رساند. احمد پازوکی در این اثر با رویکرد تاریخ شفاهی، سراغ افراد حاضر در قیام گوهرشاد و مطلعان آن حادثه رفته و با طرح پرسش‌های دقیق کوشیده است تا ابعاد و زوایای آن واقعه را برای خوانندگان روشن کند.

Page Generated in 0/0055 sec