printlogo


کد خبر: 235744تاریخ: 1400/4/22 00:00
دور دنیا

تظاهرات در رام‌الله علیه محمود عباس
صدها نفر از ساکنان شهر رام‌الله در کرانه باختری تظاهرات کردند. خبرگزاری صفا گزارش داد این تظاهرات در اعتراض به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و این نهاد برگزار شده است. به گزارش صفا، تظاهرات‌کنندگان در اعتراضات خود، خواستار برکناری عباس و سرنگونی تشکیلات خودگردان و دولت آن شدند. تظاهرات‌کنندگان همچنین قتل «نزار بنات» فعال سیاسی و اجتماعی فلسطین را محکوم کردند و شعارهایی علیه عباس سر دادند. بنا بر این گزارش، معترضان شعارهایی از جمله «ملت خواستار سرنگونی رژیم است... ملت خواستار سرنگونی باندبازی است... تشکیلات [خودگردان] ما، انقلابیون را می‌کشد» سر دادند. معترضان همچنین سیاست‌های تشکیلات خودگردان مبنی بر بازداشت و ترور سیاسی و سرکوب تظاهرات‌کنندگان را محکوم کردند. تظاهرات‌کنندگان همچنین رفتار نامناسب نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان علیه معارضان سیاسی و همچنین هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. 
***
راهپیمایی بیش از ۴۰۰ متری مریخ‌نورد چینی روی مریخ
اداره ملی هوافضای چین اعلام کرد تا ساعت ۲۰ روز یکشنبه، مریخ‌نورد چینی «جورونگ» ۴۱۰ متر روی سیاره مریخ راهپیمایی کرده است. به گزارش شینهوا، گزارش مرکز ملی هوافضای چین حاکی است در عین حال شرایط عملیاتی این مریخ‌نورد عادی است. بر اساس این گزارش، فضاپیمای تیان ون - ۱ که خدمات مخابراتی برای مریخ‌نورد جورونگ را انجام می‌دهد، به مدت ۳۵۳ روز دور مریخ چرخیده است. این فضاپیما اکنون با کره زمین 7/370 کیلومتر فاصله دارد و شرایط کاری آن نیز عادی است. ماموریت تیان ون -1 در ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰ آغاز شد. این سفینه مجهز به مریخ‌نورد جورونگ (Zhurong) پس از حدود ۳ ماه گردش به دور این سیاره در تاریخ ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) با موفقیت در منطقه Utopia Planitia دشت گدازه شمالی در سیاره سرخ فرود آمد. این موفقیت تاکنون تنها توسط روسیه و آمریکا کسب شده بود. قرار است این مریخ‌نورد، ۹۰ روز روی این سیاره سرخ عملیات‌ مختلفی از جمله نقشه‌برداری از محیط، جست‌وجو برای علائم یخ زیر سطح و بررسی ترکیبات شیمیایی خاک مریخ را انجام دهد. مریخ‌نورد جورونگ که یک ربات ٦ چرخی است، از ۲۲ ماه مه ‌(یکم خرداد) روی سطح مریخ شروع به حرکت کرد و همچنان اطلاعات اطراف خود را جمع‌آوری می‌کند. 
***
شمار اجساد پیدا شده ریزش ساختمان فلوریدا به 94 رسید
در حالی که ۱۸ روز از ریزش برج مسکونی ۱۳ طبقه در شهر میامی ایالت فلوریدا می‌گذرد، مقام‌های این شهر از افزایش شمار اجساد پیداشده به 94 جسد خبر دادند. دانیلا لوین کاوا، شهردار میامی گفت: 71 نفر از قربانیان شناسایی شده و به نزدیکان آنها نیز اطلاع داده شده است.  بر اساس گزارش‌ها، بخش‌هایی از این ساختمان ۲۴ ژوئن (سوم تیر) دچار ریزش شد و یکشنبه هفته گذشته همزمان با نزدیک شدن توفان گرمسیری «السا» به جنوب فلوریدا، این برج مسکونی ۱۳ طبقه با مواد منفجره کاملا تخریب شد. پیش‌تر نیز دانیلا لوین کاوا در کنفرانس خبری اعلام کرده بود هنوز تعدادی مفقود هستند.  مقام‌های آمریکایی هنوز درباره علت اصلی ریزش این برج مسکونی شهر میامی در ایالت فلوریدا اظهارنظری نکرده و از ادامه تحقیقات خبر داده‌اند.  در روز‌های اخیر مقام‌های محلی در فلوریدا اعلام کردند امیدی برای یافتن زنده افرادی که همچنان جزو مفقودان هستند، ندارند.  به گزارش خبرگزاری رویترز، احتمال تغییر تعداد افراد مفقود وجود دارد، چرا که امکان دارد همه ساکنان هنگام ریزش ساختمان در آنجا نبوده باشند.  بنا بر گزارش رسانه‌های غربی، این برج مسکونی دارای ۵۵ واحد آپارتمانی بود و طی سال جاری قرار بود مورد تعمیر و نوسازی قرار گیرد. پیش‌تر رسانه‌ها خبر دادند یک مهندس ساختمان در سال ۲۰۱۸ درباره وجود ایراد اساسی در طراحی اولیه ساختمان و ترک‌های ایجاد شده در آن هشدار داده بود.  
***
با وجود مخالفت آمریکا، پروژه گازی «نورد استریم ۲»  امسال به بهره‌برداری می‌رسد
مدیر اجرایی پروژه خط لوله انتقال گاز نورداستریم۲ از به بهره‌برداری رسیدن این پروژه تا پایان سال جاری میلادی و تکمیل آن تا پایان ماه آگوست خبر داد.  «ماتیاس وارنیگ»، مدیر عامل شرکت AG نورد استریم2 در گفت‌وگویی با روزنامه «هندلزبلات» آلمان از آماده شدن قریب الوقوع پروژه گازی نورد‌استریم 2 خبر داد و گفت: ما بر این عقیده‌ایم این پروژه تا پایان ماه آگوست (9 شهریورماه) به پایان می‌رسد. وی تاکید کرد تا به حال 98 درصد این پروژه گازی تکمیل شده و 2 درصد باقیمانده مربوط به خط دوم است.
وارنیگ گفت: هدف ما این است که این خط لوله تا پایان سال جاری میلادی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.  این مقام روس تاکید کرد که در نهایت خط لوله‌ای وجود خواهد داشت که همه الزامات تایید و استانداردهای بین‌المللی صنعتی را برآورده می‌کند.  پروژه گازی نورد استریم 2 که بیش از 90 درصد آن تکمیل شده، قرار است در آینده 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به آلمان منتقل کند. آمریکا به بهانه وابستگی اروپا به گاز روسیه شدیدا با این پروژه گازی مخالف است. اجرای پروژه خط لوله گازی «نورد استریم 2» به ارزش بیش از 9 میلیارد یورو و با طول بیش از 1200 کیلومتر که از یک سال پیش و در پی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه متوقف شده بود، اوایل ماه دسامبر 2020 از سر گرفته شد.

Page Generated in 0/0053 sec