printlogo


کد خبر: 235788تاریخ: 1400/4/23 00:00
محسن یزدی، مدیر شبکه مستند:
خط قرمزی جز منافع ملی نداریم

مدیر شبکه مستند سیما با تأکید بر اینکه تلویزیون باید خانه «مستند» باشد، تأکید کرد امروز مستند تلویزیون شأنی را که باید، ندارد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، نشست پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند با حضور محسن یزدی، مدیر شبکه مستند و اهالی رسانه در حوزه هنری برگزار شد. یزدی در ابتدای این نشست درباره حوزه مستند عنوان کرد: تلویزیون خانه مستند است. این سخنی است که معمولا هم گفته می‌شود اما مستند تلویزیونی شأنی را که باید داشته باشد، ندارد. 
وی ادامه داد: فضای تبلیغات عمدتا در اختیار مستندهای جشنواره‌ای است و انصافا مستندهای خوب و درجه‌یکی داریم اما مستندهایی که بی‌کیفیت است به عنوان مستند تلویزیونی شناخته می‌شود. مستندساز حتی گاهی می‌گوید مستندم تلویزیونی نیست تا نشان دهد از کیفیت لازم برخوردار است!
یزدی تصریح کرد: نسبت به گذشته اتفاق بهتری برای مستند رخ داده است. از هر گرایشی امروز در حوزه مستند کار می‌کنند. وی افزود: اکنون لیست بلندبالایی از مستندسازان درجه یک کشور با تلویزیون کار می‌کنند و این را امتیاز می‌دانیم. تلویزیون خانه مستند است و خط قرمزی جز منافع ملی نداریم. 
یزدی عنوان کرد: حتما با مستندسازان حیات وحش ارتباط بهتری خواهیم گرفت. به دلیل شرایط سخت تولید و هزینه بالای ساخت چنین مستند‌هایی و  ویژگی‌های اقلیمی، توجه کمتری به آنها شده است با این حال باز هم تلویزیون در این زمینه پیشرو است. 
 
* حق پخش مستندهای کوتاه و بلند چقدر است؟
یزدی درباره حق تالیف مستندهای پخش شده و همچنین جوایز عنوان کرد: حق تألیف برای یک بار پخش هم پرداخت می‌شود. به مستندهای کوتاه تا ۲ میلیون، نیمه‌بلند ۴ میلیون و مستند بلند ۷ میلیون تومان پرداخت می‌شود. امسال جایزه‌ها هم افزایش یافته و برای مستند کوتاه ۶ میلیون، نیمه‌بلند ۱۵ میلیون و بلند ۲۰ میلیون تومان شده است. 
وی اضافه کرد: همچنین امسال بخش ویژه کرونا را داریم که ۷ میلیون تومان جایزه نقدی آن است. در ۳ بخش جایزه ارائه خواهد شد که در بخش فیلم ۷ میلیون، عکس ۵ میلیون و مستندنگاری ۳ میلیون تومان خواهد بود. 
وی افزود: امروز ما در حوزه مستند وضعیت خیلی خوبی داریم و هر شکلی از مستند را که بخواهیم می‌توانیم تولید کنیم. این جمله دیگر تکراری شده است که بخش مستند با بخش داستانی رقابت می‌کند. اگر همه ما مراکز دوستدار منافع کشور و منافع ملی دور هم جمع شویم و ارتباط منسجم‌تری در تولید داشته باشیم اتفاق بهتری خواهد افتاد. 
 
* ممیزی سختگیرانه نخواهیم داشت
مدیر شبکه مستند همچنین درباره ممیزی مستندها بیان کرد: ممیزی خیلی سختگیرانه‌ای نیست و به نسبت شبکه‌ای که داریم، نگاه باز‌تری داریم. مگر صحنه قتل یا تصاویر منزجرکننده‌ای باشد که نتوانیم پخش کنیم. در واقع خط قرمز ما، کیفیت فرمی است. 
یزدی در پاسخ به سوالی درباره تاکید شبکه بر امیدوارانه بودن مستندها عنوان کرد: مستندی را سیاه می‌دانم که در آن جبر جامعه وجود دارد و گویی یک معضل برطرف‌شدنی نیست.  
مدیر شبکه مستند در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه اساسا امکان مستندسازی درباره برخی چهره‌ها یا موضوعات در تلویزیون وجود ندارد، یادآور شد: من به ممیزی اعتقاد دارم. بحث اعتقادی نیست؛ بحث این است که ممیزی درست انجام شود و سلیقه‌ای نباشد. ما کارهایی در شبکه مستند پخش می‌کنیم که شاید شما ببینید بگویید اینها از تلویزیون پخش‌شدنی نیست. 
یزدی درباره شخصیت‌ها و کارگردانانی مثل بهرام بیضایی گفت: من فکر نمی‌کنم بیضایی مشکلی داشته باشد، ما درباره خیلی از کارگردانان و چهره‌ها مستند ساخته‌ایم. 

Page Generated in 0/0053 sec