printlogo


کد خبر: 235792تاریخ: 1400/4/23 00:00
دور دنیا

۸۸ کشته در آتش‌سوزی بیمارستان ذی‌قار
نخست‌وزیر عراق دوشنبه‌شب جلسه اضطراری با تعدادی از وزرا و مسؤولان امنیتی عراق درباره علل و تبعات آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین استان ذی‌قار تشکیل داد که منجر به کشته شدن دست‌کم ۸۸ نفر شد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در پی این آتش‌سوزی جلسه اضطراری برگزار کرد که شامل تعدادی از وزرا، مقامات و رهبران امنیتی بود. در این نشست که به منظور آگاهی از دلایل حادثه آتش‌سوزی بیمارستان الحسین(ع) در استان ذی‌قار و پیامدهای آن برگزار شد، تصمیمات مختلفی گرفته شد که عبارتند از شروع تحقیقات سطح بالای دولت برای یافتن علل حادثه، بازداشت مدیر بهداشت ذی‌قار، رئیس بیمارستان و رئیس بخش دفاع مدنی در استان و آغاز تحقیقات از آنها، شهید محسوب کردن قربانیان حادثه، پاسخ‌دهی فوری به خواسته‌های بازماندگان آنها و اعزام مجروحانی که در شرایط وخیمند به خارج از عراق. این آتش‌سوزی ساعاتی پس از آتش‌سوزی در مقر وزارت بهداشت عراق در بغداد رخ داد و طی آن ۸۸ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند که حال بیشترشان وخیم گزارش شده است. مقامات محلی در ذی‌قار اعلام کردند حریق کاملا مهار و حالت اضطراری اعلام شده است. 
***
رزمایش بزرگ روسیه در سیبری
 وزارت دفاع روسیه از برگزاری رزمایش عظیم زمینی با مشارکت ۵ هزار پرسنل نظامی در منطقه «سیبری» با به کارگیری انواع تجهیزات نظامی خبر داد. به نوشته خبرگزاری «تاس»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است این رزمایش برای حفظ آمادگی رزمی برگزار می‌شود و نیروهای بخش مرکزی روسیه در این رزمایش که در مناطق «نووسیبریسک»، «کمروو»، «آلتی» و همچنین «جمهوری تایوا» برگزار می‌شود، شرکت دارند. در این تمرینات، نیروهای حاضر قرار است با تجهیزات نظامی در مناطق تعیین شده در عملیات مختلف از جمله تجسس و شناسایی، با دشمن فرضی مقابله کنند. منطقه مرکزی، بزرگ‌ترین منطقه نظامی در روسیه است. این منطقه در قلمرو ولگا، اورال و مناطق یکپارچه سیبری و ۲۹ منطقه روسیه بنا شده است. از نظر ساختاری، منطقه نظامی مرکزی شامل برخی تاسیسات خارج از کشور از جمله «پایگاه نظامی ۲۰۱» در تاجیکستان، «پایگاه نظامی کانت» در قرقیزستان و واحدهای مستقر در خاک قزاقستان نیز می‌شود. 
برپایی این رزمایش در حالی است که روسیه از برگزاری رزمایش دریایی در شبه‌جزیره «کریمه» همزمان با خاتمه رزمایش ناتو و اوکراین (رزمایش نسیم دریا) در منطقه نیز خبر داده است. ناوگان دریای سیاه ارتش روسیه روز دوشنبه متشکل از ناوچه‌های موشک‌انداز «آدمیرال گریگوروویچ» و «آدمیرال اِسِن» در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمرینات نظامی از جمله شلیک گلوله‌های توپخانه از ۲ کشتی جنگی بزرگ به سمت اهداف دریایی و هوایی فرضی در آب‌های نزدیک کریمه انجام داده است.
***
واکنش عون به انتقادات علیه وی درباره بحران تشکیل دولت
«میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان در واکنش به اتهامات برخی طرف‌ها علیه وی درباره بحران سیاسی این کشور، با انتشار توئیتی اعلام کرد: هر کس می‌خواهد از رئیس‌جمهور درباره صلاحیت او در تشکیل دولت انتقاد کند، بند چهارم ماده 53 قانون اساسی را با دقت بخواند. 
شب گذشته «مصطفی علوش» نایب‌رئیس جریان المستقبل لبنان گفت «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف اواخر هفته جاری انصراف می‌دهد تا زمینه برای انجام رایزنی‌های پارلمانی جهت تشکیل دولت جدید فراهم شود. نایب‌رئیس جریان المستقبل لبنان درباره مساله عدم امکان تشکیل دولت، «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی را متهم کرد که به دنبال قدرت هستند و مانع تشکیل کابینه می‌شوند. 
وی در ادامه گفت ترس آنها این است که دوره ریاست‌جمهوری میشل عون با حضور شخصیتی مانند سعد حریری که دارای نفوذ داخلی و بین‌المللی است به پایان برسد، البته مشکل اساسی این است که رئیس‌جمهور قصد ندارد منصب خود را ترک کند، بویژه اگر انتخابات پارلمانی برگزار شود، بنابراین مشکلی به نام میشل عون و تیم ریاست‌جمهوری وجود دارد. 
***
افزایش مرگ‌و‌میر مهاجران بر اثر گرمای بی‌سابقه آمریکا
روزنامه گاردین در گزارشی از افزایش مرگ‌و‌میر مهاجران که از مرزهای جنوبی وارد آمریکا می‌شوند، خبر داد و نوشت: تنها در ماه گذشته و همزمان با ثبت گرمای بی‌سابقه، ۴۳ مجموعه بقایای انسانی در ایالت آریزونا کشف شده است. به گزارش تارنمای این روزنامه انگلیسی، گروه‌های غیردولتی بشردوستانه در آمریکا امسال از افزایش مرگ‌و‌میر در میان مهاجران خبر داده‌اند. گفته می‌شود بر اثر گرمای بی‌سابقه و آفتاب ‌سوزان سال جاری، اجساد شمار غیرمعمول مهاجران در مناطق مرزی ایالت آریزونا (در جنوب غربی آمریکا) کشف شده است.
 گزارش‌ها همچنین حاکی از افزایش مرگ‌و‌میر مهاجران در تگزاس است. گاردین در ادامه افزود: یک گروه غیردولتی موسوم به «هیومن بوردرز» (Humane Borders)، اعلام کرده است که ماه گذشته ۴۳ مجموعه بقایای انسانی در منطقه مرزی ایالت آریزونا کشف شده است. ماه گذشته (ژوئن) گرم‌ترین ژوئن ثبت شده در این ایالت آمریکا بوده است. «مایک کریچ» از اعضای ارشد این گروه غیردولتی خاطرنشان کرد: کشف ۱۲۷ مجموعه بقایای انسانی تنها در نیمه اول سال جاری (میلادی)، رقمی بسیار بالاتر از ۹۶ جسد در مدت مشابه سال گذشته است. 

Page Generated in 0/0055 sec