printlogo


کد خبر: 235815تاریخ: 1400/4/23 00:00
اخبار

التهاب بازار‌ها در روز‌های پایانی دولت
در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در سطح کشور هستیم.  بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، قیمت برنج ایرانی، مرغ ماشینی و روغن مایع به ترتیب 13/48، 64/135 و 1/89 درصد نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته رشد داشته است. فروردین‌ماه سال جاری بود که ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به مساله تثبیت بازار و تلاش برای کاهش تحریم‌ها، گفت: به اطلاع مردم می‌رسانم دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها بویژه درباره کالاهای اساسی تا پایان کار خود نخواهد داشت. 6 میلیارد دلار از بودجه تخصیص برای تامین کالاهای اساسی اختصاص یافته است. از مجموعه 100 قلم کالای ضروری بیش از 20 قلم کالای اساسی در ۲ مورد مرغ و روغن دچار اختلال توزیع شده‌اند که تصمیمات ستاد اقتصادی تولید در هر ۲ مورد افزایش یافته و در صورت نیاز واردات صورت گرفته و برنامه متعادل کردن بازار به سرعت انجام خواهد شد.
 اخیرا نیز وزیر جهاد کشاورزی از تصویب قیمت 6400 تومانی شیر خام خبر داد که حدود 47 درصد نسبت به قبل افزایش دارد؛ همچنین صادرات شیر خشک و دام زنده آزاد شد. گفتنی است این تصمیم نه تنها موجب افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های آن می‌شود بلکه آزاد شدن صادرات دام می‌تواند موجب خروج گسترده دام از کشور بویژه دام‌های مولد شود. بررسی داده‌های منتشر شده گمرکات کشور نشان می‌دهد در بنادر و ورودی کشتی‌ها، بیش از 7 میلیون تن کالا از 6 قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می‌کنند، دپو شده است، همچنین حدود 4 میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد که بیشتر آن در بندر امام خمینی(ره) قرار دارد. بر همین اساس می‌توان بخشی از رشد قیمت‌ها را به دپوی این کالاها در گمرکات کشور و کمبود آنها در بازار نسبت داد اما علت اصلی رشد قیمت‌ها را باید در مصوبات دولت جست‌وجو کرد. 
***
نیروگاه‌های برقابی را به دلیل خشکسالی از دست دادیم
مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی گفت: میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای سال تاکنون با افزایش ۱۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۱۰۶ میلیون مگاوات ساعت انرژی گذشت. اسماعیل نمازی افزود: میزان تولید نیروگاه‌های حرارتی در بازه زمانی مشابه سال گذشته ۹۳ میلیون مگاوات ساعت بوده است. وی ادامه داد: در مدار نبودن نیروگاه‌های برقابی به دلیل خشکسالی، ‌گرمای زودرس و نیاز بیشتر شبکه به برق، در مدار نبودن نیروگاه اتمی در برخیاز روزها و تلاش نیروگاه‌ها برای آمادگی حداکثری، از دلایل افزایش تولید انرژی در نیروگاه‌های حرارتی بوده است. مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های حرارتی با توجه به عدم تولید برق توسط سایر مولدهای تولید برق کشور به دلایل یاد شده،‌ سعی کرده‌اند با کوتاه کردن زمان انجام تعمیرات دوره‌ای و رفع اشکالات موردی به وجود آمده در واحدهای نیروگاهی در کمترین زمان ممکن،‌ ساعت بیشتری را در شبکه برق فعال بوده و کسری ناشی از تولید برق در کشور را جبران کنند. نمازی با یادآوری هزینه‌های بالا و دشواری‌های تولید برق در کشور، گفت: در حال حاضر همه نیروگاه‌های حرارتی با حداکثر ظرفیت در حال تولید برق هستند و کارکنان صنعت برق کشور با وجود همه‌گیری سویه جدید بیماری کرونا و گرمای شدید در تلاشند تا نیروگاه‌ها با حداکثر توان در مدار تولید باشند. 
***
قیمت گاز در آمریکا ۲ برابر شد
قیمت گاز طبیعی در آمریکا نسبت به سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است. فقط در ۳ ماهه دوم سال 2021، قیمت این حامل انرژی در ایالات متحده 40‌درصد رشد کرده که بیشترین افزایش قیمت ۳ ماهه از سال 2016 تاکنون به شمار می‌رود. در ماه جولای متوسط قیمت هر یک میلیون واحد حرارتی انگلیسی گاز در آمریکا 6/3 دلار بوده است. گرمای شدید، افزایش صادرات LNG آمریکا و پایین آمدن بیش از حد میزان ذخایر گازی انبارشده آمریکا از جمله دلایلی بوده که در روزهای نخست ۳ ماهه سوم امسال از افزایش قیمت گاز در این کشور حمایت کرده است. کارشناسان بر این باورند طی هفته‌ها و ماه‌های آینده شرایط آب و هوایی و پیش‌بینی موج شدید گرما از جمله عواملی خواهد بود که قیمت گاز را پرنوسان کرده و دستخوش تغییر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود با بالا رفتن قیمت گاز طبیعی، نیروگاه‌ها در آمریکا دوباره به استفاده از زغال سنگ رو بیاورند. گاز طبیعی تنها رقیب زغال سنگ در تامین سوخت نیروگاه‌های آمریکاست و بالا رفتن قیمت آن، نیروگاه‌ها را به سمت استفاده دوباره از زغال سنگ سوق می‌دهد. در حال حاضر قیمت گاز طبیعی در آمریکا در بالاترین سطح خود در 3 سال گذشته قرار دارد. شرایط آب و هوایی سخت هم در زمستان گذشته و هم در تابستان جاری اوضاع را برای بالا رفتن قیمت گاز طبیعی مساعد کرده است. به‌رغم افزایش قیمت گاز اما تولید این حامل انرژی در آمریکا طی ماه‌های گذشته تقریبا ثابت بوده که دلیل آن کاهش برداشت گاز از میادین نفتی بوده است. 

Page Generated in 0/0060 sec