printlogo


کد خبر: 235838تاریخ: 1400/4/24 00:00
کمتر از یک هفته پس از انفجار مشکوک دوبی، وزارت دفاع عربستان دیروز گزارش داد انفجاری در میدانی در خارج از شهر «الخرج» واقع در جنوب ریاض رخ داده است
پاسخ به انفجار دوبی؟

گروه بین‌الملل: یک هفته پس از انفجار مشکوک در دوبی، دیروز وزارت دفاع عربستان از وقوع انفجار در یکی از سوله‌های مربوط به انبار ضایعات تجهیزات نظامی عربستان خبر داد. ادعای مقامات سعودی مبنی بر تصادفی بودن این انفجار در حالی است که تنش‌ها بین امارات و عربستان طی 2 هفته گذشته شدید و آشکار شده و احتمال اینکه درگیری طرفین به عرصه‌های تقابل نظامی جدی و بعضا کنترل نشده منجر شود بالاست.  به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، وزارت دفاع عربستان دیروز گزارش داد انفجاری در میدانی خارج از شهر «الخرج» واقع در جنوب ریاض رخ داده است. این وزارتخانه اعلام کرد این انفجار به صورت تصادفی و در روند جمع‌‌آوری و از بین بردن بقایای مهمات غیرقابل استفاده (انبار ضایعات تجهیزات نظامی) رخ داد. در بیانیه وزارت دفاع عربستان آمده این انفجار تلفاتی نداشته و حادثه در حال پیگیری است.
 در همین حال روزنامه سعودی «عکاظ» به نقل از «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی و سخنگوی رسمی وزارت دفاع ریاض اعلام کرد: ساعت ۵:۱۰ صبح امروز به وقت محلی در خارج از شهر الخرج انفجاری رخ داده است. ترکی المالکی در ادامه با اشاره به اینکه مقامات ذی‌ربط در حال تحقیق درباره این حادثه هستند، گفت این انفجار مجروح یا خسارت مادی در پی نداشته است. وقوع این انفجار که به ادعای مقامات سعودی در یکی از انبارهای نظامی در نزدیکی ریاض رخ داده، در فاصله کمتر از یک هفته از انفجار مشکوک انبار مواد شیمیایی بندر «جبل علی» در دوبی، تصادفی بودن انفجارهای اخیر را با تردید‌های جدی مواجه می‌کند. بامداد پنجشنبه هفته قبل منابع محلی گزارش‌هایی از وقوع انفجار مهیب در شهر دوبی واقع در امارات عربی متحده مخابره کردند. 
ساعاتی پس از آن خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از توئیتر دفتر رسانه‌ای دوبی اعلام کرد: «آتش‌سوزی ناشی از انفجار درون کانتینر موجود در یک کشتی در بندر جبل علی کنترل شده است و هیچ‌گونه تلفاتی گزارش نشده است». مقامات امارات و عربستان طی 2 هفته گذشته در پی آشکار شدن اختلافات پیرامون تصمیم آتی برای سیاست اوپک پلاس درباره میزان تولید نفت، حملات لفظی شدیدی علیه یکدیگر داشتند. در همین حال بروز تنش و درگیری نظامی بین نیروهای منصور هادی (نظامیان مزدور تحت حمایت عربستان) و شورای انتقالی جنوب (نظامیان مزدور تحت حمایت امارات) در جنوب یمن نشان داد اختلافات 2 کشور جدی‌تر از اختلاف نظر درباره قیمت‌گذاری نفت است و مطمئنا ادامه‌دار خواهد بود. 
دلیل این مدعا  هم این است که بر اساس گزارش‌های موجود عربستان و امارات سرمایه‌گذاری‌هایی جدی در عرصه توریسم و حمل‌و‌نقل در دستور کار قرار داده‌اند. 
در همین راستا عربستان با وضع قوانینی جدید به دنبال این است مانع حضور شرکت‌های بزرگ غربی و عربی در دوبی شود و جذابیت‌های توریستی امارات را در برابر شهرهای ساحلی دریای سرخ کاهش دهد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری 147 میلیارد دلاری عربستان در زمینه حمل‌و‌نقل باعث شده احتمال تقابل کنترل نشده امارات با عربستان در حوزه‌های مختلف در آینده جدی‌تر باشد.

Page Generated in 0/0053 sec