printlogo


کد خبر: 235868تاریخ: 1400/4/24 00:00
گزارشی درباره رفتار‌های ناهنجار دعوا‌های دخترانه
شرم‌!

گروه اجتماعی: چند روزی است در فضای مجازی ویدئو‌یی از درگیری فیزیکی و نزاع دسته‌جمعی چند دختر جوان در حال دست به دست شدن است؛ آنچه که تا پیش از این کمتر در منظر و دید عموم به وجود می‌آمد و حالا این ویدئو به دلیل شکل و ماهیت آن با سرعت بسیار در حال انتشار است.
جامعه‌شناسان بر این باورند نزاع‌ها و خشونت‌های زنانه پدیده‌ای جدید در جامعه انسانی و جامعه ایرانی نیست اما مشاهده این فیلم‌ها و نوع دیالوگ‌های رد و بدل شده در آنها زنگ خطری است که تازه به گوش رسیده اما بسترهای آن در سال‌های قبل پایه‌گذاری شده است. پخش کلیپ درگیری دختران جوان با یکدیگر در شرایطی که برخی آقایان حاضر در صحنه نه‌تنها نقشی در پایان مجادله نداشتند بلکه اقدام به تشویق و تهییج آنها برای ادامه نزاع می‌کردند، حکایت تلخی است که نمی‌توان براحتی از آن گذشت.
جامعه ایرانی یک جامعه سنتی مبتنی بر معیارهای اصیل خانوادگی است، لذا بروز و ظهور نمونه‌هایی انگشت‌شمار از این گونه نزاع‌ها برای جامعه قابل هضم و پذیرش نیست و برای برون‌رفت از این موضوع و جلوگیری از شکل‌گیری حوادثی از این دست باید به دنبال راه چاره‌ای اساسی در بسترهای فرهنگی و اجتماعی بود. 
 
* پدیده‌ای همه‌گیر اما نامأنوس با ایران
نزاع‌های زنانه یکی از موضوعاتی است که جامعه ایرانی با آن مانوس نیست. زنان و دختران در ایران از جایگاه و شأن والایی برخوردارند و همین موضوع باعث شده تا کوچک‌ترین انحراف از این جایگاه با واکنش عمومی رو‌به‌رو شود. زنان و دختران، مادران آینده هستند، لذا ضروری است آسیب‌های پیرامون آنان با جدیت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. 
در همین زمینه، محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه پدیده درگیری بین زنان پدیده‌ای نوظهور نیست، گفت: ما با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانیم ببینیم که چه تعداد درگیری فیزیکی زنانه در کشورهای مختلف به ثبت رسیده است. 
وی ادامه داد: ما این پدیده را به وفور در کشورهای دیگر دیده‌ایم اما نمایش این درگیری در کشور ما نشان از یک انحطاط فرهنگی است. نمایش چنین صحنه‌ای در کشور ما این پیام را می‌رساند که صدها زیربنای اخلاقی و فرهنگی باید نابود شود تا چنین صحنه‌هایی ایجاد شود.
کارشناس آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در این کلیپ‌ها دیدیم پسران و مردانی که در صحنه بودند نه‌تنها واکنشی از خود جهت پایان این منازعه نشان نمی‌دادند، بلکه با فریاد و شوق زیاد به دنبال ادامه‌دار شدن این درگیری بودند. این رفتار نشان‌دهنده ریزش شخصیت اخلاقی است که در گذشته سابقه نداشته و من برای نخستین بار چنین پدیده‌ای را مشاهده کردم. 
وی با تاکید بر اینکه در دوران کرونا مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را کلافه کرده است، گفت: «کووید-19» و محدودیت‌های ناشی از آن زمینه‌ساز ایجاد ناراحتی‌های عصبی و روانی در کشور شده و به جرأت می‌توان گفت که این بیماری میزان خشونت در جامعه را افزایش داده است. 
محبوب‌فر خاطرنشان کرد: والدین و مدارس نقش بسیار مهمی در پرورش اجتماعی افراد دارند که بروز چنین صحنه‌هایی نشان از آن دارد که این ۲ واحد اجتماعی نتوانسته‌اند بدرستی نقش خود را ایفا کنند. ما باید تحصیل، ازدواج و عشق سالم را در اختیار جوانان قرار دهیم اما می‌بینیم که به جای این عناصر حیات‌بخش در زندگی، دختر جوان ما چاقو به دست می‌گیرد. این ضعف فرهنگی و خطری جدی است که باید به آن پرداخته شود.

Page Generated in 0/0055 sec