printlogo


کد خبر: 235901تاریخ: 1400/4/26 00:00
دور دنیا

حمله به مسجدی در کانادا
به نوشته روزنامه ینی شفق، آصف خان، مدیر روابط عمومی جماعت مسلمانان احمدیه کانادا در گفت‌وگویی اعلام کرد مسجد بیت‌الکریم در کمبریج انتاریوی کانادا هدف حمله خرابکارانه قرار گرفت و خسارات زیادی متحمل شد. این نهاد همچنین در بیانیه‌ای این اقدام را از روی انزجار و نفرت توصیف کرد و گفت که این اقدامات خرابکارانه خسارت ده‌ها هزار دلاری بر جا گذاشته است. پلیس انتاریوی کانادا گزارش کرد یک مسجد در این منطقه تخریب شده و اوضاع امنیتی در مسجد و مراکز عبادتی در سراسر کانادا تشدید شده است. یکی دیگر از مسؤولان این نهاد اسلامی گفت: ما بشدت از بابت شنیدن حمله خرابکارانه به این مسجد ناراحت شدیم. مساجد ما همیشه نمادی از صلح در جامعه بوده و این برای ما بسیار دردناک است که مساجد اسلامی هدف حمله قرار بگیرد و به این صورت تخریب شود.
***
الکاظمی: نمی‌توان تصور کرد جریان صدر در انتخابات شرکت نمی‌کند
نخست‌وزیر عراق با انتشار توئیتی در واکنش به اعلام تحریم انتخابات پارلمانی آتی عراق توسط جریان صدر نوشت: عراق به همبستگی همه احتیاج دارد. مردم و احزاب سیاسی با رقابت شرافتمندانه در انتخابات شرکت می‌کنند. به گزارش اسپوتنیک، مصطفی الکاظمی تاکید کرد: جریان صدر بخش مهمی از جامعه عراق است و نمی‌توان تصور کرد این جریان در انتخابات شرکت نمی‌کند. مقتدا صدر، رهبر جریان صدر پنجشنبه اعلام کرد هرگز در انتخابات آتی عراق که قرار است دهم اکتبر برگزار شود، شرکت نخواهد کرد. گفتنی است حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه موجب افزایش انتقادات از عملکرد گروه‌های وابسته به جریان صدر شد. صدر در سخنرانی تلویزیونی خود با انتقاد از احزاب سیاسی عراق گفت آنان در عملکرد خود به عقل و شرع عمل نکردند و همه «دنبال قدرت و پول و سلاح هستند». 
***
سفر وزیر خارجه چین به سوریه
دیپلمات‌های دمشق به خبرگزاری آلمان گزارش دادند «وانگ یی» وزیر خارجه چین بزودی به سوریه سفر می‌کند. روزنامه الکترونیکی «رأی‌ الیوم» بامداد دیروز به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد وانگ یی در سفری یک‌روزه و در نخستین سفر یک مقام چینی از زمان آغاز بحران سوریه در اواسط ماه مارس سال ۲۰۱۱ روز شنبه وارد دمشق خواهد شد. منابع مذکور همچنین خبر دادند وزیر خارجه چین پس از سوریه به مصر یا شاید الجزایر سفر کند. طبق این گزارش، این مقام چینی در جریان این سفر با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و همچنین «فیصل مقداد»‌ همتای سوری خود دیدار خواهد کرد تا برای آغاز چند پروژه اقتصادی با مقامات این کشور تفاهمنامه امضا کند. چین از زمان آغاز بحران سوریه همواره حامی دولت سوریه بوده و به این کشور بویژه در طرح‌های خدماتی و زیرساختی کمک‌های اقتصادی ارائه کرده است. پکن همچنین در سال‌های گذشته مخالفت خود را با صدور قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه دولت سوریه ابراز داشته به نحوی که نمایندگان روسیه و چین بیش از 15 قطعنامه شورای امنیت در دمشق را بی‌اثر کردند. 
***
فراخوان حماس برای راهپیمایی روز عرفه در حمایت از مسجدالاقصی
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)‌ روز عرفه را روز راهپیمایی برای مسجدالاقصی اعلام کرد. به گزارش شبکه قدس فلسطین، این جنبش دیروز اعلام کرد: «از توده‌های مردم فلسطین در کرانه باختری و داخل اراضی اشغالی می‌خواهیم در روز عرفه برای حرکت به مسجدالاقصی آماده شوند تا این روز را روز تجمع و دفاع از صحن‌های مسجدالاقصی در مقابل ورودی‌ها و محراب این مسجد قرار دهیم». در بیانیه این جنبش آمده است: «ما اقدامات اشغالگران را زیر نظر داریم و به حکومت خام و سیاه‌بخت [رژیم صهیونیستی] هشدار می‌دهیم صبر مقاومت و مردان قهرمان آن را آزمایش نکند؛ کسانی که با خدا عهد بستند که در دفاع از ارزنده‌ترین چیز خود که مسجدالاقصی است، نه سست و نه خسته شوند». حماس تأکید کرد در کنار جوانان فلسطین در دفاع از مسجدالاقصی و مقابله با اشغالگران خواهد ایستاد. حماس اعلام کرد این راهپیمایی شنبه 17 جولای (26 تیرماه) آغاز خواهد شد. 
***
آوارگی 2000 نفر در «اورگن» آمریکا در پی آتش‌سوزی
در بین ده‌ها آتش‌سوزی در سراسر مناطق خشک غربی آمریکا، آتش‌سوزی بزرگی در جنوب ایالت اورگن تا عصر پنجشنبه (گذشته) (به وقت آمریکا) ۲ هزار ساکن این منطقه را آواره کرد. به گفته مقامات، آتش‌سوزی «بوتلگ» تنها ۷ درصد مهار شده و بیش از ۲۲۷ هزار جریب معادل ۹۱ هزار و ۸۶۰ هکتار مساحت را در مجاورت جنگل ملی Fremont–Winema آمریکا در بر می‌گیرد. به گزارش رویترز، این آتش‌سوزی از ششم ژوئیه (۱۵ تیر) آغاز شده و از روز چهارشنبه (گذشته) که تنها ۵ درصد آن مهار شده بود، به ۱۲ هزار جریب (حدود ۴ هزار و ۹۰۰ هکتار) گسترش یافته است. «جو هسل» فرمانده حادثه درباره این آتش‌سوزی بزرگ گفت: گسترش آتش ادامه خواهد داشت. پوشش گیاهی و هوای بشدت خشک به نفع ما نیست. به گفته‌ مقام‌های آمریکایی، بیش از ۱۷۰۰ نفر در حال تلاش برای مهار حریق هستند و طبق گزارش‌ها، این بزرگ‌ترین آتش‌سوزی حال حاضر در آمریکاست. طبق اعلام رویترز، در این آتش‌سوزی کسی آسیب جدی ندیده اما ۲۱ خانه و ۵۴ ساختمان تخریب شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده علت این آتش‌سوزی مشخص نیست اما شرایط خشکسالی در شمال غرب اقیانوس آرام، دمای زیاد هوا و رطوبت، مساله را تشدید می‌کند. 

Page Generated in 0/0135 sec