printlogo


کد خبر: 235918تاریخ: 1400/4/26 00:00
بازگشایی دریچه‌ سدهای کرخه و مارون به روی خوزستان
تأمین آب، نیاز امروز خوزستانی‌ها
معاون اول رئیس‌جمهور دستور رسیدگی به مشکلات مردم خوزستان را صادر کرد

گروه اجتماعی: مشکل کم‌آبی رودخانه‌های خوزستان در روزهای اخیر باعث نارضایتی مردم برخی شهرستان‌های این استان شده است. کشاورزان و باغداران از کمبود آب مورد نیاز برای آبیاری باغات و مزارع نگرانند و از سوی دیگر اکنون قطعی آب شرب در برخی شهرها نیز باعث شده بحران کم‌آبی در خوزستان بیشتر از قبل نمودار شود. قطعی آب در شهرهای ماهشهر، حمیدیه، سوسنگرد و شادگان باعث شد طی روز پنجشنبه مردم تجمعاتی برپا کرده و خواستار چاره‌اندیشی مسؤولان این استان برای حل بحران آب در این مناطق شوند. با توجه به تنش آبی موجود در این منطقه، استاندار خوزستان اعلام کرده که هیأتی مرکب از وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت بحران به این استان سفر خواهد کرد تا مشکل کم‌آبی موجود در این استان مدیریت شود. 
همچنین مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان از رها‌سازی آب سد مارون به منظور تامین آب کشت‌های دائم و نخیلات خبر داده اما خوزستانی‌ها همچنان چشم‌انتظار اقداماتی موثر و پایدار در زمینه رفع مشکل کمبود آب در استان هستند. 
مهدی خواجه‌پور، مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان اظهار کرد: به منظور افزایش دبی رودخانه‌های مارون و جراحی آب از سد مارون بهبهان به دبی ۷۵ متر مکعب بر ثانیه افزایش می‌یابد. وی افزود: رهاسازی آب از شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ ساعت 7 صبح به مدت ۱۰ روز انجام خواهد شد. خواجه‌پور بیان کرد: هدف از رهاسازی آب از سد مارون تامین آب شرب، حفظ و تثبیت محیط‌زیست و اکوسیستم و همچنین تامین آب کشت‌های دائم و نخیلات زیر کشت سد مارون است. با توجه به شرایط ویژه موجود در خوزستان، معاون اول رئیس‌جمهور هم دستور رسیدگی فوری به مشکلات مردم خوزستان را به تعدادی از وزرا صادر کرده است. اسحاق جهانگیری پس از پیگیری استاندار خوزستان درباره مشکلات اخیر استان، به وزرای مربوطه دستور داد به صورت فوری به مشکل مردم خوزستان رسیدگی کنند. جهانگیری خطاب به عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، رضا اردکانیان وزیر نیرو و کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاوزی دستور داد معاونان آن وزارتخانه به سرپرستی رئیس ستاد مدیریت بحران به اهواز سفر کرده و با شرکت در جلسه ستاد مدیریت بحران استان به مسائل مردم رسیدگی فوری کنند. اما در کنار این موضوع، روز گذشته خوزستانی‌ها شاهد یک اتفاق خوب بودند. با توجه به شرایط ویژه استان و پیگیری‌های صورت گرفته ظهر روز گذشته آب سدکرخه برای تامین حقابه هورالعظیم رهاسازی شد؛ اتفاقی که موجب خوشحالی مردم این منطقه شد. 

Page Generated in 0/0053 sec