printlogo


کد خبر: 235944تاریخ: 1400/4/27 00:00
دبیر نوزدهمین دوره انتخاب کتاب دفاع ‌مقدس مطرح کرد
اعطای جایزه «شهید سلیمانی» به کتاب برتر دفاع‌مقدس

دبیر نوزدهمین دوره انتخاب کتاب دفاع‌مقدس گفت: در این دوره به آثار «مقاومت بین‌الملل اسلامی» توجه ویژه خواهد شد و «جایزه شهید سلیمانی» و «نماد مقاومت» به بهترین اثر این دوره تقدیم می‌شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، همزمان با نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس، محمدقاسم فروغی، دبیر علمی انتخاب بهترین کتاب سال دفاع‌مقدس درباره تفاوت برگزاری این دوره با دوره‌های گذشته گفت: اصولا این گونه برنامه‌ها دارای اهداف درازمدتی است که نمی‌توان برای هر دوره آن هدف خاص و مستقل از دوره‌های دیگر در نظر گرفت. روند این برنامه هم به گونه‌ای است که هم ضرورت لحاظ کردن اهداف درازمدت دفاع‌مقدس را دارد و هم لزوم تنوع و شرایط زمانه را باید لحاظ کرد. در این دوره یعنی دوره نوزدهم به لحاظ تأکیدات رهبر انقلاب، شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر» را مبنا قرار دادیم که در نهایت ما را به سمت‌و‌سوی فعالیت‌های ویژه و انتخاب‌های حساس رهنمون خواهد کرد. اگر ما امروز به مقوله هویت ملی می‌پردازیم، برای آن است که این موضوع یکی از ارکان تقویت پایه‌های انقلاب و نظام ما است. ما مطمئنیم که در آینده مؤلفه‌های هویت ملی بیش از پیش مورد توجه جوانان و نسل‌های آینده قرار می‌گیرد و خوب است امروز زمینه‌های تحول و مطالبه را فراهم آوریم. 
وی درباره آثار جمع‌آوری‌شده در بازه زمانی جشنواره، به فارس گفت: جمع‌آوری کتاب‌های منتشرشده دفاع‌مقدس که متعلق به سال‌های ۹۷ تا ۹۸ است کاری سهل و ساده نیست و با توجه به تعداد زیاد ناشران و پراکندگی آنها در سطح کشور، باید هم اطلاع‌رسانی لازم انجام شود و هم با مکاتبات مختلف، جمع‌آوری آثار پیگیری شود. 
فروغی درباره مزیت دوره نوزدهم گفت: مزیت این دوره هم ورود به عرصه عمق‌دهی و جریان‌بخشی محتوایی به شکلی در کار است که با شعار این دوره ملزم به رعایت خواهیم بود. ما نمی‌توانیم در زمان و مکان توقف کنیم، نسل‌های امروز و فردا از ما مطالبات متنوع و متعددی را درخواست دارند که باید برای آن فکر شود و راهکار پیشنهاد شود. در این دوره ما به دنبال فرهیختگانی هستیم که در مجموعه‌ها به ما کمک کنند تا به این موارد توجه بیشتر کنیم. در این دوره به آثار «مقاومت بین‌الملل اسلامی» توجه ویژه خواهد شد و «جایزه شهید سلیمانی» و «نماد مقاومت» به بهترین اثر این دوره تقدیم خواهد شد. 
وی در ادامه افزود: کارهای داوری مستلزم مقدماتی است که برای آن در حال برنامه‌ریزی هستیم، به لحاظ رویکرد جدید و رعایت هویت ملی و انتخاب آثار فاخر نیاز داریم گروه‌های داوری به تعریف مشترکی از این مقوله برسند و سپس وارد کار داوری‌ها شوند. با توجه به مهلت ارسال آثار که ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۰ مدنظر است به طور تقریبی تا شهریورماه برای گروه‌بندی در نظر گرفته شده تا از مهرماه کار داوری آثار آغاز شود. دبیر نوزدهمین دوره انتخاب کتاب دفاع‌مقدس در ادامه افزود: ما تاکنون به ۳ هزار و ۸۰۰ عنوان کتاب مربوط به سال‌های ۹۷ و ۹۸ رسیده‌ایم ولی پیش‌بینی می‌شود کار داوری در این دوره نسبت به دوره‌های قبل مشکل‌تر و سخت‌تر باشد. در نظر داریم اواخر سال‌ جاری مراسم نهایی را برگزار کنیم. 

Page Generated in 0/0073 sec