printlogo


کد خبر: 235950تاریخ: 1400/4/27 00:00
کوتاهی مقامات دولت مرکل به رغم هشدارهای یک هفته پیش سامانه اروپایی هشدار سیل
سیل دولت آلمان را برد

تلفات سیل مرگ در آلمان و بلژیک به بیش از 160 نفر رسیده است و شمار مفقودان به 1300 نفر بالغ می‌شود. در برخی مناطق غرب اروپا بویژه حوضه آبریز رودخانه راین، ظرف ۲ روز به اندازه ۲ ماه بارندگی صورت گرفته است. با ادامه بارش باران در غرب آلمان، سطح آب رودخانه راین، رودهای منشعب از آن و همچنین رودخانه‌های مشابه منطقه مثل رود 925 کیلومتری ماس که از فرانسه، بلژیک و هلند می‌گذرد، به صورت خطرناکی در حال بالا آمدن است و احتمال شکسته شدن سد و وارد شدن خسارت‌های بیشتر پیش‌بینی می‌شود. 
جمعه‌شب سد رودخانه «رور» در نزدیکی شهر وازنبرگ واقع در ایالت نوردراین- وستفالن آلمان شکست و حدود ۷۰۰ نفر از این منطقه تخلیه شدند. روستای شولد در همین منطقه با حدود ۷۰۰ نفر جمعیت زیر آب رفته‌ است. رانش زمین، محاصره شهرها و روستاها توسط سیل، شکسته ‌شدن دکل‌های برق و نابودی خانه‌ها، غلتیدن خودروها در آب و مردمی که تا کمر در آب فرو رفته‌اند، عادی‌ترین تصاویری است که این روزها از آلمان، بلژیک، هلند، فرانسه و لوگزامبورگ به جهان مخابره می‌شود. 
پلیس آلمان می‌گوید تاکنون ۱۳۳ نفر بر اثر این بلای طبیعی جان باخته‌اند که فقط ۹۰ تن از قربانیان از محله اهرویلر بوده‌اند؛ همان جایی که احتمال می‌رود شامل بیشترین مفقودان از جمله مجروحان و اجساد بیشتر باشد. ۴۳ کشته هم در ایالت نوردراین- وستفالن، قطب صنعتی و جمعیتی آلمان با شهرهای بزرگی چون دورتموند، کلن، دوسلدورف و اسن گزارش شده است. 
در حالی که ارتش آلمان برای کمک به عملیات آواربرداری در شهرها و روستاهای سیل‌زده مستقر شده، مسؤولان پیش‌بینی می‌کنند بخش اعظم مفقودشدگان بتدریج به شمار تلفات اضافه شود. قطع شبکه تلفن باعث شده از سرنوشت بسیاری از گرفتارشدگان اطلاعی در دست نباشد. 
روزنامه بیلد، پرمخاطب‌ترین نشریه آلمان، عملکرد دولت فدرال این کشور در جلوگیری از بروز فجایع در سیل اخیر در ایالات غربی را زیر سوال برد. این روزنامه در گزارشی که دیروز منتشر شد، دولت مرکل را متهم کرد بر خلاف شواهد و پیش‌بینی‌‌های موجود، هشدارهای لازم را درباره وقوع سیلاب شدید- موسوم به سیل قرن- به مردم مناطق غربی آلمان بویژه ۲ استان حوزه رودخانه راین یعنی راینلند فالتس و نوردراین- وستفالن نداده بود. در این گزارش از مقامات دولتی سوال شده است: «چگونه کشور آلمان که به خاطر کنترل شرایط بحرانی به خود می‌بالید به چنین وضعی دچار شد؟»
این در حالی است که سامانه اروپایی هشدار سیل (EFAS) یک هفته پیش از وقوع سیلاب‌های شدید که متعاقب بارش‌های شدید روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در غرب آلمان، بخش‌هایی از هلند و بلژیک و شمال شرق فرانسه جاری شد، پیش‌بینی آن را کرده بود. به گزارش پولیتیکو، پروفسور هانا کلوک، متخصص هیدرولوژی و مشاور سامانه EFAS معتقد است تلفات گسترده و تعداد بالای مفقودان سیل اخیر یک شکست نمادین برای سیستم اجرایی محسوب می‌شود. این سامانه پیش‌تر هشدار داده بود تغییرات اقلیمی منجر به بارش‌های سیل‌آسا و ویرانگر در غرب و شمال غرب اروپا خواهد شد. حال خانم کلوک می‌گوید: «انتظار داشتم مردم لااقل [خانه‌های‌شان را] تخلیه کنند. غیرمنتظره بود که در سال 20۲1 این همه آدم به خاطر سیل بمیرند. این مساله‌ای بسیار جدی است».
حتی اووه کریش، سخنگوی سرویس هواشناسی فدرال آلمان (DWD) هم مدعی است که این سازمان هشدارهای لازم را به مقامات اجرایی مربوط داده بود. کریش می‌گوید سازمان متبوع او صرفا نقش هشداردهنده داشته و مسؤول کوتاهی دولت و مقامات محلی در زمینه تخلیه شهرها و سکونتگاه‌ها نیست. عملکرد دولت بلژیک با توجه به اینکه این کشور پس از مناطق غربی آلمان مورد هجوم سیل قرار گرفته و فرصت بیشتری داشت بهتر از همتایان ژرمن بوده است. لی‌یژ سومین شهر بزرگ بلژیک از روز جمعه تخلیه شده است. 
آنالیش فرلیندن، وزیر داخلی بلژیک دیروز مرگ ۲۷ نفر را بر اثر سیل اخیر در کشورش اعلام کرد و گفت ۲۰ نفر دیگر مفقود هستند. این کشور همچنین روز سه‌شنبه این هفته را عزای عمومی اعلام کرد. در آلمان اما همان‌طور که آنگلا مرکل پیش‌بینی کرده بود، ابعاد فاجعه هنوز به طور کامل روشن نشده است. در هلند هم هجوم سیل باعث تخلیه برخی مراکز در استان لیمبورخ شده است. در جزیره انگلیس نیز جاری شدن سیل باعث تخلیه خانه‌ها و مسدود شدن محورهای مواصلاتی حتی در لندن شده است.

Page Generated in 0/0059 sec