printlogo


کد خبر: 235951تاریخ: 1400/4/27 00:00
دور دنیا

فردا آغاز رایزنی برای  معرفی گزینه نخست‌وزیری لبنان
روزنامه الاخبار دیروز در گزارشی درباره آخرین تحولات لبنان نوشت در پی انصراف سعد حریری از تشکیل کابینه و پس از آن کنار کشیدن محتمل‌ترین فرد برای جایگزینی وی یعنی «نجیب میقاتی»، لبنان وارد مرحله جدیدی از تقابل شده است. در ادامه این گزارش آمده است: روز بعد از استعفای حریری، قوای سیاسی لبنان رایزنی‌ها برای تعیین جایگزین وی در میان اعمال فشار آمریکایی – فرانسوی مبنی بر تسریع در مشورت‌ها و تشکیل دولت را آغاز کردند. منابع وابسته به «بعبدا» (کاخ ریاست‌جمهوری لبنان) پیش‌بینی کردند «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان زمان آغاز رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر را دوشنبه (فردا) اعلام کند و احتمالا این رایزنی‌ها پس از عید قربان خواهد بود. الاخبار سپس نوشت: فرانسوی‌ها بر تشکیل دولت لبنان تا قبل از چهارم آگوست (۱۳ مرداد/ سالروز انفجار بندر بیروت) اصرار دارند و میشل عون پیامی آمریکایی- فرانسوی دریافت کرده که خواستار رایزنی‌های سریع برای تشکیل دولتی است که صرف‌نظر از اسامی وزرا یا نخست‌وزیر آن، برنامه اصلاحات مشخصی را پیاده کند. در ادامه این گزارش آمده است: در مقابل فشارهای آمریکایی و اروپایی برای تسریع در تشکیل دولت، شاهد ادامه «جنگ سرد» میان میشل عون (رئیس‌جمهور) و «جبران باسیل» رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد) در یک سو و «نبیه بری» رئیس پارلمان و سعد حریری در سوی دیگر هستیم. منابع وابسته به 8 مارس گفته‌‎اند باسیل مشورت با «فیصل کرامی» و «فؤاد مخزومی» را برای نخست‌وزیری آغاز کرده اما بری با این رویکرد مخالف است، زیرا از نظر او این اقدام منجر به تنش در محافل سنی می‌شود و تعیین هر جایگزینی باید با موافقت سعد حریری همراه باشد.
***
آمار تلفات خشونت‌ها در آفریقای جنوبی به 212 نفر رسید
«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت اجازه نمی‌دهد هرج‌و‌مرج و آشوب عمدی در کشورش گسترش یابد. به گزارش روسیا الیوم، رامافوزا افزود دولت وی تمام تلاش خود را برای مقابله با ناآرامی‌هایی به کار بسته است که طی یک هفته گذشته بیش از ۲۱۲ کشته بر جا گذاشته است. وی در اظهاراتی گفـت: این خشونت‌ها اعتماد سرمایه‌گذاران را بشدت متزلزل و روند بهبود اقتصادی در آفریقای جنوبی را مختل می‌کند. رامافوزا تاکید کرد: کاملا روشن است این حوادث با تحریک انجام شده است اما ما آنها را تحت پیگرد قرار خواهیم داد. با این حال رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از هویت متهمان به دست داشتن در این خشونت‌ها خبری نداد. به دنبال آغاز حکم حبس ۱۵ ماهه رئیس‌جمهور سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ آفریقای جنوبی به خاطر «اهانت به دادگاه» و عدم همکاری با یک پرونده فساد، پلیس این کشور از مرگ ۲۱۲ نفر طی روزهای اخیر  در پی هرج و مرج ناشی از آن خبر داد. جاکوب زوما که از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بود، از دستور چندی قبل دادگاه قانون اساسی برای حضور در مقابل یک کمیسیون دولتی و ارائه مدارک در زمینه تحقیقات درباره یک پرونده فساد امتناع کرد و این کار باعث شد او به جرم اهانت به دادگاه، به ۱۵ ماه زندان محکوم شود. 
***
استقرار تانک‌های ارتش و نیروهای امنیتی در بغداد
ارتش عراق زره‌پوش‌ها و صدها نیروی امنیتی را در بخش‌هایی از بغداد، پایتخت این کشور شامل منطقه سبز، الجادریه و خیابان ابونواس مستقر کرده است. برخی منابع امنیتی گفته‌اند این تدابیر جهت انجام برنامه یا رزمایش به مناسبت ۱۴ جولای سالروز تاسیس جمهوری عراق اتخاذ شده است. این در حالی است که سالروز تاسیس جمهوری عراق ۳ روز پیش بود. برخی منابع غیررسمی از احتمال حمله تروریست‌های داعش به منطقه الکرخ و زندان مرکزی الکرخ خبر می‌دهند؛ جایی که تعدادی از داعشی‌ها در آن زندانی هستند و گفته می‌شود داعش قصد دارد آنها را آزاد کند. ده‌ها تانک و نفربر وزارت دفاع عراق نزدیک دروازه منطقه سبز در میدان الحریه مستقر شده‌اند. برخی منابع آگاه می‌گویند گروه تروریستی داعش قرار است با افراد انتحاری و خودروهای بمب‌گذاری شده به اهدافی در بغداد حمله کند. از سوی دیگر رسانه‌های عراقی خبر دادند «ابوحسن الحلفی» فرمانده سرایا السلام به گردان‌های تحت امر خود دستور داده در آمادگی کامل باشند با این احتمال که هر فرمان فوق‌‌العاده‌ای از سوی مقتدا صدر را به اجرا گذارند. بر این اساس، هنوز مشخص نیست آماده‌باش نیروهای امنیتی و ورود تانک‌ها و استقرار صدها نیرو در مناطق مختلف بغداد با چه هدفی انجام شده است. 
***
گوترش: جهان با توفان بحران‌های بشری روبه‌رو است
دبیرکل سازمان ملل هشدار داد «توفان بحران‌های بشری» در سراسر جهان باعث شده تا غیرنظامیان بی‌شماری بیشترین بها را در مناطق درگیر بپردازند و موجی از حملات بی‌رحمانه نیز علیه نیروهای امدادی و پزشکی صورت بگیرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: نیازهای بشردوستانه از توانایی و ظرفیت سازمان ملل و نهادهای کمک رسان ‌آن سبقت گرفته و پاندمی کرونا نیز مزید بر علت شده است. وی همچنین گفت: ما در میان آب‌های ناشناخته هستیم. مقیاس زیاد نیازهای بشردوستانه هرگز تا پیش از این به این حد زیاد و بزرگ نبوده است. سازمان ملل و شرکای ما به دنبال کمک به ۱۶۰ میلیون نفر در سال جاری میلادی هستند که بالاترین آمار تاکنون است. دبیرکل سازمان ملل همچنین به منطقه تیگرای اتیوپی، افغانستان، یمن و سوریه به عنوان نمونه‌هایی از خشونت‌های خونبار در بحران‌های بشری اشاره کرد و درباره تیگرای گفت: سازمان ملل گزارش‌هایی معتبر مربوط به ماه‌های گذشته دارد که شامل اعدام غیرنظامیان، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، خشونت‌های جنسی علیه کودکان و جابه‌جایی اجباری در مقیاسی بزرگ می‌شود. 

Page Generated in 0/0065 sec