printlogo


کد خبر: 235954تاریخ: 1400/4/27 00:00
علی لطیفی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» پس از برد استقلال در داربی جام حذفی:
استقلال لیاقت یک جام را دارد

زهره فلاح‌زاده: داربی ۹۶ پایتخت پنجشنبه‌شب برگزار شد و تیم استقلال تحت هدایت فرهاد مجیدی درست مثل فصل گذشته توانست پرسپولیس یحیی گل‌محمدی را در ضربات پنالتی شکست دهد و راهی مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی شود؛ دیداری که نه جذاب بود و نه حاوی نکات فنی. «وطن‌امروز» با علی لطیفی، پیشکسوت استقلال درباره این دیدار گفت‌وگو کرد.
***
* استقلال توانست پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست دهد؛ دیداری که انتظار می‌رفت جذاب و دیدنی باشد اما این اتفاق نیفتاد. 
به جهت نوع فوتبالی که ۲ تیم ارائه دادند، سرخورده شدم. قبل‌تر هم به این موضوع اشاره داشتم که تیم‌ها به دلایل مختلف پیش از اینکه به فکر برنده شدن باشند، به فکر نباختن ‌هستند و با توجه به اینکه جام حذفی هم بود، ۲ تیم خیلی محتاط‌تر از قبل هم کار خودشان را پیش بردند. دلیل این احتیاط هم متأسفانه فشار فزاینده هواداران روی تیم‌های‌شان است که خواه ناخواه این فشار به بازیکنان، مربیان و مدیران وارد می‌شود. همین امر باعث شد فوتبال زشتی را ببینیم که بازنده اصلی آن هم هواداران بودند. واقعیتش هیچ بحث تاکتیکی‌ای درباره این بازی نمی‌توان ارائه داد. مگر اینکه در فاز دفاعی بخواهیم صحبت کنیم. در فاز هجومی هیچ‌کدام از تیم‌ها شرایط مساعدی نداشتند.
 
* پیش از بازی می‌گفتند پرسپولیس برنده این مسابقه خواهد شد و نمایش بهتری در زمین خواهد داشت اما تیم گل‌محمدی به قدری ضعیف بود که باعث تعجب هوادارانش هم شد. 
تیم پرسپولیس هیچ حرفی برای گفتن نداشت، همان‌طور که استقلال شرایط مساعدی نداشت. هواداران ۲ تیم از ارائه این بازی ضعیف ناراحت هستند. البته شرایط برای تیم مجیدی سخت‌تر بود، چرا که گل‌محمدی نتایج خوبی با پرسپولیس در فصل گذشته و این فصل گرفته بود و تیم او اعتماد به نفس بیشتری داشت. در این میان فارغ از بحث نتیجه که در ضربات پنالتی به دست آمد، مجیدی تنها برنده بازی بود. دلیل این حرفم هم این است که اگر سرمربی استقلال در داربی شکست می‌خورد، یک جام دیگر را هم از دست می‌داد و فشار وحشتناکی را باید تحمل می‌کرد و قطعا کار برای او سخت‌تر می‌شد. 
 
*  از همان نیمه اول مشخص بود ۲ تیم بدون تلاشی برای رسیدن به گل، به فکر رسیدن بازی به ضربات پنالتی هستند. 
۲ تیم از باخت می‌ترسیدند، به همین دلیل تلاش‌شان این بود که بازی به وقت اضافه و ضربات پنالتی کشیده شود. به این فکر می‌کردند که شاید به صورت اتفاقی به گل برسند اما این اتفاق هم نیفتاد. مربیان، بازیکنان و مدیران ۲ تیم اعتقاد داشتند اگر در ضربات پنالتی شکست بخورند، بحث شانس مطرح است و می‌توانند برای هواداران توجیه داشته باشند. این موضوع دلیل اصلی ارائه بازی بی‌کیفیت از سوی آنها بود. سال‌هاست هواداران بازنده داربی‌های پایتخت هستند. نمی‌دانم این نوع فوتبال در نهایت به کجا خواهد رسید اما می‌دانم باعث می‌شود علاقه‌مندی به فوتبال کم و کمتر شود و فوتبال ما سقوط کند. متأسفانه داربی در ایران بر خلاف داربی‌های مهم دنیا یک بازی اعصاب خردکن برای هواداران است. با این رویه‌ای که ۲ تیم بزرگ ایران در پیش گرفته‌اند، آینده درخشانی برای فوتبال کشورمان متصور
نیستم. 
 
* بعد از پایان بازی‌های یورو و کوپا آمه‌ریکا که جذاب بود و هوادارپسند، داربی ایران به ما نشان داد از فوتبال روز دنیا خیلی فاصله داریم.
دقیقا! در هر دو قاره، بازی‌های بسیار جذابی دیدیم. غیر از این رقابت‌ها هر سال داربی‌های بزرگی در کشورهای مختلف اروپا برگزار می‌شود که هرگز فوتبال زشتی از تیم‌ها نمی‌بینیم. حتی اگر بدون گل تمام شود، بازی‌ها جذاب و پرموقعیت خواهد بود. فرق فوتبال ما با اروپا این است که در فوتبال و مسابقات بزرگ اروپا تیم‌ها برای بردن به میدان می‌روند که ماحصلش بازی جذاب می‌شود اما در ایران ۲ تیم بزرگ برای تساوی و نباختن به زمین می‌روند و دل‌مشغولی آنها برنده شدن نیست. 
 
* پرسپولیسی‌ها به قضاوت علیرضا فغانی که از لیگ استرالیا بار دیگر به ایران بازگشت و داربی را سوت زد، اعتراض داشتند و دلیل شکست تیم‌شان را اشتباهات داوری می‌دانند؛ قضاوت فغانی را چطور دیدید؟
به نظرم فارغ از برد و باخت تیم‌ها علیرضا فغانی قضاوت خوبی داشت. طی سال‌های اخیر هر کدام از ۲ تیم که در داربی‌ها بازنده شده‌اند، داور را مقصر دانسته‌اند اما به نظر من فغانی بسیار خوب سوت زد. 
 
* بازیکنان نسبت به تصمیمات فغانی اعتراض شدیدی نداشتند، در حالی که مقابل تصمیمات دیگر داوران همیشه در زمین معترض بودند. 
۲ دلیل وجود دارد؛ اول اینکه داوری خوبی بود که اعتراض آنچنانی نشد و دوم فغانی در دنیا به قدری بزرگ است که بازیکنان تحت تأثیر او قرار می‌گیرند و بحث و جدل نمی‌کنند. در فوتبال دنیا هم داوران بزرگی مثل کولینا بودند که بازیکنان کمتر به آنها اعتراض می‌کردند. فغانی در بالاترین سطوح فوتبال سوت ‌زده و یکی از داوران بزرگ دنیاست که این موضوع در کمتر اعتراض کردن بازیکنان درون زمین تأثیرگذار است. 
 
* مهدی قائدی در تمام بازی‌های استقلال تأثیرگذارترین بازیکن بوده است اما در این دیدار نمره ضعیفی گرفت و حتی در ضربات پنالتی هم ناموفق بود؛ دلیل افت مهاجم استقلال چه بود؟
درباره عملکرد مهدی قائدی، پنالتی‌ای که از دست داد را ملاک قرار نمی‌دهم. به هر حال بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال هم پنالتی از دست داده‌اند. این را نمی‌توان ضعف او دانست اما فوتبال بسته‌ای که پرسپولیس ارائه داد باعث شد قائدی همیشگی را درون زمین نبینیم. این نوع بازیکنان نیاز به فضا دارند که بتوانند قدرت دریبل و سرعت خود را به رخ حریف بکشند. 
 
* فصل گذشته هم استقلال توانست پرسپولیس را در جام حذفی شکست دهد اما در فینال مقابل تراکتور با آن حواشی‌ای که برای تیم به وجود آمد، نتیجه را واگذار کرد تا قهرمانی از دست برود؛ مجیدی این بار می‌تواند به قهرمانی برسد؟
سال گذشته فرهاد مجیدی و احمد سعادتمند ۲ عنصر اصلی برای از دست رفتن جام بودند؛ آن هم به دلیل اختلاف و کم‌تجربگی‌ای که داشتند، بویژه اینکه فرهاد باید بهتر تیمش را مدیریت می‌کرد، در هر صورت کم‌تجربگی‌اش آسیب زد اما این فصل مجیدی می‌تواند جبران کند و با برد مقابل پرسپولیس گام بلندی برای فتح جام برداشت. جام حذفی، جام شگفتی‌هاست و تا فینال هم این شگفتی می‌تواند وجود داشته باشد اما فرهاد باید تمرکز بیشتری داشته باشد. به اعتقاد من تیم او لیاقت یک جام را دارد و امیدوارم در جام حذفی به این مهم دست پیدا کند.

Page Generated in 0/0062 sec