printlogo


کد خبر: 235967تاریخ: 1400/4/27 00:00
اخبار

آغاز مراسم حج تمتع با حضور 60 هزار شهروند عربستانی
مقام‌های سعودی اعلام کردند از روز گذشته مناسک حج تمتع با تدابیر شدید برای پیشگیری از همه‌گیری ویروس کرونا با آیین طواف حجاج دور کعبه آغاز شد. آیین حج تمتع در حالی برای دومین سال پیاپی تحت تاثیر ویروس کرونا بدون حضور حجاج خارجی آغاز شده است که مقام‌های عربستان تنها به آن دسته از شهروندان سعودی که هر 2 مرحله واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، اجازه شرکت در این فریضه را دادند. وحشت از همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد سعودی‌ها در حج تمتع سال گذشته نیز از پذیرش حجاج دیگر کشورها خودداری کنند و به طور محدود تنها به اهالی بومی اجازه داده شد مناسک حج را در 5 روز انجام دهند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که سعودی‌ها امسال نیز با تکرار تجربه حج تمتع سال گذشته، به ۶۰ هزار نفر از شهروندانی که علیه کرونا واکسینه شده‌اند اجازه شرکت در مناسک حج را دادند. 
این آمار اگرچه بیشتر از سال گذشته است اما بسیار کمتر از شمار شرکت‌کنندگان در مناسک حج تمتع در سال‌های پیش از همه‌گیری ویروس کروناست، در سال ۲۰۱۹ نزدیک به 5/2 میلیون مسلمان از سراسر جهان در حج تمتع شرکت کردند. 
بر اساس اعلام وزارت حج عربستان، مناسک حج ۲۰۲۱ از شنبه با ورود حجاج به مکه و طواف کعبه آغاز شده و از روز یکشنبه زائران وارد عرفات می‌شوند و در روز سه‌شنبه خود را برای مهم‌ترین آیین حج یعنی عید قربان آماده می‌کنند. در اوایل این ماه (جولای)، وزارت حج عربستان سعودی اعلام کرد که با توجه به بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» و انواع جدید آن بالاترین سطح اقدام‌های احتیاطی بهداشتی را دنبال می‌کند.
***
رگبار و رعدوبرق در بیش از ۲۰ استان کشور
مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به اینکه تا دوشنبه (۲۸ تیر) در 20 استان کشور وقوع رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت ‌پیش‌بینی می‌شود، ‌از آسمان صاف در اغلب مناطق کشور از روز سه‌شنبه (۲۹ تیر) خبر داد. صادق ضیاییان با اشاره به تحلیل آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی اظهار کرد:‌ طی ۲ روز آینده سامانه بارشی در جنوب، جنوب شرق و بخش‌هایی از شرق کشور فعال خواهد بود. بر این اساس طی این مدت بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در نیمه جنوبی و ارتفاعات مرکزی سیستان‌وبلوچستان، ‌هرمزگان، کرمان، یزد، فارس و برخی نقاط استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان افزایش ابر، وقوع رگبار باران، گاهی همراه با رعد‌و‌برق و وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد، پدیده گرد و خاک رخ می‌دهد. به گفته مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، ۲۷ تیر نیز رشد ابر، بارش باران و گاهی وقوع رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در برخی مناطق شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، ارتفاعات تهران و سمنان بویژه در ساعات بعدازظهر ‌پیش‌بینی می‌شود. همچنین دوشنبه (۲۸ تیر) برای شمال هرمزگان، ‌جنوب کرمان و ارتفاعات البرز مرکزی بارش ‌پراکنده گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید ‌پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان اضافه کرد: از روز سه‌شنبه (۲۹ تیر) تا آخر هفته جاری نیز در اغلب مناطق کشور آسمانی صاف همراه با افزایش محسوس دما خواهیم داشت. همچنین طی ۲ روز آینده نیمه شرقی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و توفانی پیش‌بینی می‌شود. 
***
مرگ جوان شادگانی در جریان اعتراضات به تنش آبی
سرپرست فرمانداری شادگان از کشته شدن یک نفر در جریان تجمع اعتراضی به وضعیت کم‌آبی خبر داد. امید صبری‌پور اظهار کرد: شامگاه ۲۵ تیر برخی مردم شادگان در حمایت از معترضان به وضعیت کم‌آبی در شهرستان‌های دیگر، در سطح شهر تجمع کردند. وی افزود: در جریان این تجمع، افراد فرصت‌طلب و اغتشاشگر به سمت ماموران نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان تیراندازی کردند که تیر به یک رهگذر که جوانی ۳۰ ساله بود، اصابت کرد و منجر به مرگ او شد. صبری‌پور گفت: مسببان این حادثه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شناسایی و برخی نیز دستگیر شده‌اند و دستگیری دیگر افراد هم در دستور کار است. 
***
رئیس  پلیس تهران بزرگ: 
در قانون اجازه حیوان‌گردانی به کسی داده نشده است
رئیس پلیس تهران بزرگ گفت: در قانون اجازه حیوان‌گردانی به کسی داده نشده است، لذا با قدرت با برهم‌زنندگان نظم جامعه برخورد خواهیم کرد. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ در حاشیه مراسم عفاف و حجاب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پلیس تمام‌قد حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر است؛ همه طرح‌های امنیت اخلاقی از جمله طرح ناظر با جدیت در حال اجراست. سردار رحیمی درباره فعالیت برخی فروشگاه‌ها درباره فروش البسه نامتعارف و تضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی، تصریح کرد: از رئیس اتحادیه این‌ بخش و فروشندگانی که در این زمینه مسؤول هستند دعوت و از آنها خواسته شده قوانین را رعایت کنند، اگر این کار انجام نشود پلیس با متخلفان به صورت جدی و قاطع برخورد خواهد کرد. وی درباره بحث سگ‌گردانی در جامعه گفت: مزاحمت‌هایی با موضوع سگ‌گردانی در پارک‌ها، معابر و حتی در آپارتمان‌ها در حال انجام است، روزانه ده‌ها تماس در این رابطه با پلیس برقرار می‌شود، افراد باید موارد را رعایت کنند تا سلب آسایش از شهروندان صورت نگیرد. رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: در قانون اجازه حیوان‌گردانی به کسی داده نشده است، در اروپا هم به همین صورت قوانین بسیار سختی در این رابطه اتخاذ کرده‌اند، لذا با قدرت با بر‌هم‌زنندگان نظم جامعه برخورد خواهیم کرد. 

Page Generated in 0/0064 sec