printlogo


کد خبر: 235974تاریخ: 1400/4/27 00:00
اخبار

۱۰ فرآورده لبنی ۵۷ درصد گران‌تر می‌شود
 دبیر  انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران به خبر منتشرشده در زمینه افزایش قیمت شیر خام اشاره کرد و گفت: دامداران از مدت‌ها قبل درخواست افزایش قیمت شیر را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دادند که در نهایت قیمت شیر خام مورد محاسبه قرار گرفت و عددی برای این افزایش قیمت تعیین شد. 
رضا باکری در ادامه افزود: قیمت خرید تضمینی بر پایه رقم پیشنهادی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام شده است و شورای قیمت‌گذاری قانونا نمی‌تواند نرخی را برای کالاهای معاملاتی در بازار تعیین کند، زیرا اختیار این تصمیم بر عهده ستاد تنظیم بازار کشور است و این شورا فقط می‌تواند نرخ خرید تضمینی را اعلام کند. باکری در گفت‌و‌گو با سنا خاطرنشان کرد: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، عضو شورای قیمت‌گذاری کالاهای کشاورزی است، بنابراین قیمت شیر خام در این شورا به رقم ۶۴۰۰ تومان مصوب شد و وزارت جهاد کشاورزی هم این قیمت را به عنوان نرخ خرید تضمینی دولت به سازمان تعاون روستایی ابلاغ و ارسال می‌کند. افزایش شیر هنوز در ستاد تنظیم بازار تصویب نشده است تا بر اساس آن قیمت فرآورده‌های لبنی اصلاح شود اما چنانچه عدد ۶۴۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار مصوب شود، متناسب با آن نرخ ۱۰ قلم از فرآورده‌های لبنی با افزایش حدود ۵۷ درصدی همراه می‌شود. دبیر انجمن صنایع فرآورده‌‍‌های لبنی ایران اظهار داشت: این اقدام بدین معناست که اگر در بازار، معاملات شیر خام بین خریداران و فروشندگان در هر کیلو کمتر از ۶۴۰۰ تومان انجام شود، سازمان تعاون روستایی مکلف است شیر را ۶۴۰۰ تومان خریداری کند. وی با تاکید بر اینکه این قیمت هنوز در ستاد تنظیم بازار تصویب نشده است تا بر اساس آن قیمت فرآورده‌های لبنی اصلاح شود، گفت: چنانچه عدد ۶۴۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار مصوب شود، متناسب با آن نرخ ۱۰ قلم از فرآورده‌های لبنی با افزایش ۵۷ درصدی قیمت‌ها همراه می‌شود. باکری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور اعلام کرده است در پایان خدمت وی هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمتی ابلاغ نشود، بنابراین فعلا افزایش قیمت شیر خام در ستاد تنظیم بازار مصوب نشده و به ارگان‌های مربوط هم ابلاغ نشده است. 
***
قیمت هر پاکت سیمان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسید
قطع برق و افزایش هزینه‌های تولید عاملی شده تا کارخانجات سیمان 30 درصد از تولیدات خود را کاهش دهند و این کمبود عرضه باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده است، به نحوی که در بازار قیمت هر پاکت 50 کیلویی سیمان از 44 هزار تومان به بیش از 70 هزار تومان رسیده است. در همین ارتباط دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به قطع برق صنایع سیمان و تعطیل شدن برخی کارخانجات سیمان گفته است: یک هفته است سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند، 65 تا 70 هزار تومان برای هر پاکت می‌پردازد. فرشید پورحاجت عامل کمبود سیمان در بازار را کاهش 60 درصدی ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده و قطعی برق کارخانه‌های سیمان عنوان کرد و گفت: تبعات افزایش قیمت مصالح ساختمانی بویژه سیمان و میلگرد در افزایش قیمت تمام شده ساخت‌وساز بروز خواهد کرد، حتی بسیاری از کارگاه‌های ساخت‌وساز تعطیل خواهند شد و دود این گرانی مسکن به چشم مردم می‌رود. 
***
رشد 228 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در ۳ ماه اول سال
بر اساس آمارهای جدید بانک مرکزی از میزان رشد نقدینگی، تا پایان خردادماه امسال حجم نقدینگی به 3 هزار و 704 هزار و 94 میلیارد تومان رسیده است. طبق اعلام بانک مرکزی حجم نقدینگی در 12 ماه منتهی به خرداد امسال 4/39 درصد رشد داشته که نسبت به پایان اسفند سال گذشته 6/6 درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق این آمار از خرداد سال گذشته تا پایان خرداد امسال یکهزار و 46 هزار و 924 میلیارد تومان و در ۳ ماه اول امسال 227 هزار و 924 میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است. همچنین پایه پولی در ۳ ماه اول امسال با رشد 2/9 درصدی به 501 هزار و 107 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/30 درصد (117 هزار و 757 میلیارد تومان) رشد داشته است. 
***
نرخ بیکاری در بهار 1400 به 8/8 درصد رسید
مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار بهار ۱۴۰۰ را منتشر کرد. این نتایج حاکی از آن است در مقایسه با فصل مشابه سال قبل، بیش از ۴۹۹ هزار نفر به جمعیت فعال از نظر اقتصادی (شاغل و بیکار) افزوده شده است. این میزان در فاصله بهار ۱۳۹۸ نسبت به بهار ۱۳۹۹ کاهشی معادل ۲ میلیون نفر داشته است. با این وجود، جمعیت فعال ۲۵ میلیون و ۹۶۷ هزار نفری در بهار امسال، همچنان نسبت به جمعیت فعال ۲۷ میلیون و ۴۶۰ هزار نفری بهار ۱۳۹۸ از فاصله قابل توجهی برخوردار است. همچنین بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد 8/8 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل یک درصد کاهش یافته است.

Page Generated in 0/0068 sec