printlogo


کد خبر: 235980تاریخ: 1400/4/27 00:00
رئیس دستگاه قضا در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
با همه مظاهر فساد مبارزه خواهیم کرد

گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در دهه پنجم انقلاب با مسائلی متفاوت از دهه‌های گذشته مواجه هستیم، یکی از این مسائل را تغییر نسل در کشور عنوان کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای افزود: بسیاری از کسانی که قبل از انقلاب را دیده بودند اکنون در قید حیات نیستند و نسلی کاملا جدید با خواسته‌ها و سبک زندگی جدید به وجود آمده که همه بویژه روحانیت به عنوان پرچمداران اصلی انقلاب، وظیفه دارند مسائل اسلام را با زبان جدید برای آنها تبیین کنند. وی گفت: بخشی از تحولی که در دنیا ایجاد شده ناشی از گسترش فناوری‌های نوین و پیدایش فضای مجازی است که بر ابعاد و زوایای زندگی ما سایه افکنده و نیازمند نگاه، قوانین و مقررات و آموزش متناسب برای مواجهه با این انقلاب هستیم. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‎‌ای افزود: مقام معظم رهبری سال ۹۰ هنگام تأسیس شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اهمیت فضای مجازی، بر لزوم شناخت این فضا و طراحی نحوه مواجهه‌ با آن تأکید داشتند و ریاست این شورا را به رئیس‌جمهور واگذار کردند تا تأمین زیرساخت‌ها و نرم‌افزارها و تولید محتوا در این حوزه مهم جدی گرفته شود. رئیس قوه ‌قضائیه گفت: امروز با رویکرد جدیدی مواجهیم که دشمن می‌خواهد از طریق مسائل فرهنگی و سیاسی به اعتقادات ما ضربه بزند و در کنار اقدامات نظامی به این اقدامات امید بسته است. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‎‌ای افزود: گاهی ضرر و زیان فساد سیاسی به مراتب بیشتر از فساد اقتصادی است یا با برخی مفاسد فرهنگی مواجه هستیم که خود زمینه‌ساز فساد اقتصادی و به مراتب خطرناک‌تر از این نوع فساد هستند. وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد اقتصادی امری ضروری، لازم و واجب است اما باید به مبارزه با همه مظاهر فساد توجه داشت و قوه ‌قضائیه در دوره تحول و تعالی این مسأله را در دستور کار خود قرار داده است. 
رئیس قوه ‌قضائیه با اشاره به برخی دوگانگی‌ها و چندگانگی‌ها در برخورد با مسائل و پدیده‌ها، گفت: اگر نتوانیم این پراکندگی‌ها را جمع کنیم محصول و نتیجه کار ما کاریکاتوری می‌شود که بخشی متورم و بخش دیگر کوچک‌تر می‌شود و کارایی لازم را نخواهد داشت. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‎‌ای افزود: یکی از این موارد مبارزه با فساد اقتصادی است و بی‌تردید اگر نارسایی‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و لایه‌های مختلف اداری برطرف نشود، برخورد با فساد راه به جایی نمی‌برد. وی با بیان اینکه فساد پدیده‌ای مسری است، تأکید کرد برای ریشه‌کنی فساد باید بسترها‌، ریشه‌ها و گلوگاه‌های آن را از بین برد. رئیس قوه‌ قضائیه گفت: باید در کنار مبارزه با کسانی که با قانون‌گریزی و برنامه‌ریزی و به طور سازمان‌یافته مرتکب فساد می‌شوند، راه‌های فساد را ببندیم تا زمینه سرمایه‌گذاری سالم در کشور فراهم شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‎‌ای این نکته را نیز متذکر شد که در کنار کسانی که تعمداً مرتکب فساد و تخلف می‌شوند کسانی هم از روی غفلت و اشتباه خلاف می‌کنند یا حتی افرادی به خاطر نوسانات بازار و سوءمدیریت‌ها و تغییرات مکرر بخشنامه‌ها و مقررات برخی مشکلات را به وجود می‌آورند که باید حساب این ۳ گروه از هم جدا باشد. 
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پایان با اشاره به اهمیت پیشگیری از جرم گفت: قوه‌ قضائیه به تنهایی نمی‌تواند از وقوع جرم پیشگیری کند و یکی از عوامل بروز جرم کم‌کاری‌ها در دیگر حوزه‌هاست که منجر به معضلاتی چون بیکاری می‌شود. وی ادامه داد: اگر جوانان بیکار باشند و امید هم نداشته باشند براحتی فریب خورده و مسأله‌‌دار می‌شوند و گرایش انحرافی پیدا می‌کنند یا گرفتار معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و افکار انحرافی می‌شوند.

Page Generated in 0/0061 sec