printlogo


کد خبر: 235989تاریخ: 1400/4/28 00:00
اعلام برندگان جشنواره کن
«قهرمان» جایزه ویژه هیأت داوران را گرفت

 آیین اختتامیه جشنواره فیلم کن برگزار شد و نخل طلای این دوره به ژولیا دوکورنو برای فیلم «تیتان» اهدا شد؛ همچنین جایزه بزرگ هیات داوران به صورت مشترک به اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان» و یوهو کوئوسمانن برای ساخت «اتاقک ۶» رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کن در حالی برگزار شد که ۵ زن و ۳ مرد سینماگر به ریاست اسپایک لی، کارگردان آمریکایی، فیلم‌های بخش مسابقه هفتادوچهارمین جشنواره کن را داوری کردند. 
 
* جوایز بخش فیلم کوتاه
نخل طلای فیلم کوتاه جشنواره به فیلم «همه کلاغ‌های جهان» ساخته تانگ یی رسید و در بخش فیلم کوتاه از یاسمین تنوچی به خاطر«آسمان آگوست» تقدیر ویژه شد. همچنین در این مراسم مارکو بلوکیو، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و سیاستمدار ۸۲ ساله ایتالیایی که از سال ۱۹۶۲ تاکنون مشغول فعالیت هنری بوده، دومین نخل طلای افتخاری را دریافت کرد. اولین نخل طلای افتخاری روز افتتاحیه به جودی فاستر اهدا شده بود. آنتونتا آلامات کوزیانوویچ نیز برای «مورینا» برنده دوربین طلایی (بهترین فیلم اول) جشنواره شد.
 
* جوایز بخش اصلی
در این مراسم بر اساس آرای هیأت داوران جوایز بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۲۱ به شرح زیر اعلام شد. نخل طلای جشنواره به ژولیا دوکورنو برای «تیتان» رسید، جایزه بهترین بازیگر مرد به کلب لندری جونز برای بازی در «نیترام» اهدا شد، رنتا راینسو برای «بدترین فرد در جهان» جایزه بهترین بازیگر زن را به خانه برد، جایزه بهترین فیلمنامه به «ماشین من را بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی رسید و لئو کاراکس برای «آنت» جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره نیز به ‌صورت مشترک به «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و «اتاقک ۶» ساخته یوهو کوئوسمانن تعلق گرفت. اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه بزرگ این رویداد در سخنان کوتاهی گفت: از هیات داوران، گروهم که با تمام قلب‌شان با من کار کردند و خانواده‌ام که همیشه همراهم بودند بویژه دخترم که من را ترغیب کرد این فیلم را بسازم، تشکر می‌کنم.  
 
* اسپایک لی تمام هیجان اختتامیه را به باد داد
مراسم اختتامیه یک شگفتی بزرگ داشت و آن این بود که مجری مراسم پس از اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد از اسپایک لی که به عنوان رئیس هیات داوران در کنار گروه داورانش نشسته بود سوال کرد: شما امشب به ما خواهید گفت چه کسی برنده نخل طلای کن می‌شود؟ و اسپایک لی در نهایت سادگی از جا برخاست و در حالی که کمی گیج شده بود کاغذش را به دست گرفت و نام «تیتان» را اعلام کرد. این در حالی بود که اعضای هیات داوری سعی داشتند مانع وی شوند و باورشان نمی‌شد او اینقدر ساده برخورد کرده باشد. میزان ساده‌دلی او آنقدر بود که طاهر رحیم، بازیگر فرانسوی و یکی از اعضای هیات داوری برخاست و او را در آغوش گرفت و بوسید و در گوشش احتمالا گفت: الان وقت گفتنش نبود! بدیهی است این سوء‌تفاهم اسپایک لی در معرفی برنده جایزه اول در تقریبا ابتدای مراسم موجب شد انفجاری در توئیتر ایجاد شود و در عین حال تماشاگران در تئاتر لومیر کن را بسیار شگفت‌زده کند و به نوعی تمام هیجان مراسم را به باد دهد.

Page Generated in 0/0053 sec