printlogo


کد خبر: 235994تاریخ: 1400/4/28 00:00
دور دنیا

تیراندازی و هرج و مرج در ورزشگاه واشنگتن
تیراندازی در یک ورزشگاه بزرگ بیسبال در پایتخت آمریکا، هرج و مرج عجیبی به وجود آورد و دست‌کم ۲ مجروح بر جا گذاشت. در جریان دیدار شنبه‌شب ۲ تیم بیسبال واشنگتن نشنالز و سن‌دیگو پادرس، صدای چند شلیک از پارکینگ ورزشگاه 42 هزار نفری نشنالز پارک شنیده شد که باعث وحشت عمومی و هجوم مردم و بازیکنان به خروجی‌ها و راهروها برای فرار شد. تصاویر پخش زنده نشان می‌داد هواداران نه تنها با یکدیگر، بلکه با بازیکنان وحشت‌زده برای فرار از مخمصه درگیر می‌شوند. از یک سو برخی بازیکنان داخل زمین خود را به سکوها رساندند تا اعضای خانواده‌شان را از زیر دست و پای جمعیت نجات داده و به رختکن ببرند و از طرف دیگر برخی هواداران خود را به زمین رساندند تا زیر نیمکت تیم‌ها از شلیک‌های احتمالی پناه بگیرند. این حادثه سبب لغو بازی و برقراری وضعیت فوق‌العاده در واشنگتن شد. اداره پلیس متروی واشنگتن مجروح شدن ۲ نفر در این تیراندازی را تایید کرده است. 
***
طالبان خروج اشغالگران از افغانستان را تبریک گفت
مولوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در پیام تبریک عید قربان، خروج نیروهای خارجی از افغانستان را به مردم این کشور تبریک گفت. رهبر طالبان در این پیام همچنین بر ارجحیت راه‌حل‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک نسبت به جنگ در بحبوحه بحران افغانستان تأکید و اعلام کرد: «به‌ رغم دستاوردهای نظامی و پیشرفت، امارت اسلامی بشدت از حل‌و‌فصل سیاسی در کشور و هر فرصتی برای ایجاد یک نظام اسلامی حمایت می‌کند». هبت‌الله همچنین از ادامه رایزنی‌های دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر خبر داد و گفت: «ما به دنبال ایجاد روابط خوب و مستحکم دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی در چارچوب تعامل متقابل و توافقنامه‌های متقابل با همه کشورهای جهان از جمله ایالات متحده پس از خروج همه نیروهای خارجی هستیم! ما به کشورهای همسایه، منطقه‌ای و جهانی اطمینان کامل می‌دهیم افغانستان به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای تهدید امنیت هر کشور دیگری استفاده کند و به همین ترتیب ما از سایر کشورها می‌خواهیم از هر گونه مداخله در امور افغانستان خودداری کنند». دیگر ویژگی پیام رهبر طالبان این بود که انحصار قدرت توسط این گروه را رد کرده و گفت تمام اقوام و اقشار افغانستان به یکدیگر نیاز دارند.  
***
بیانیه مشترک روسیه و جمهوری‌های آسیای مرکزی درباره افغانستان
وزرای خارجه روسیه و 5 جمهوری آسیای مرکزی در بیانیه‌ای مشترک خواستار حل‌وفصل بحران افغانستان تنها از طریق مذاکرات و خودداری از اقدامات نظامی به نفع تأمین امنیت مردم این کشور شدند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پایان کنفرانس تاشکند اعلام کرد تروریسم در افغانستان هرگز از بین نرفته و سازمان‌های تروریستی داعش و القاعده اکنون موقعیت خود را در این کشور تقویت کرده‌اند. تولید مواد مخدر در افغانستان به بالاترین رکورد خود رسیده و عملا هیچ اقدامی برای مبارزه با این پدیده انجام نمی‌شود و این مسائل گویای شکست مأموریت آمریکا در این کشور است. 
***
شورش فرانسوی‌ها علیه واکسیناسیون اجباری
بیش از 100 هزار فرانسوی در سراسر این کشور در اعتراض به برنامه‌های دولت برای واکسیناسیون اجباری کادر بهداشت و الزام به دریافت گواهینامه «کووید-۱۹» برای ورود به اماکن عمومی تظاهرات کردند. بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، روز شنبه ۱۳۷ تجمع در سراسر این کشور با حضور حدود ۱۱۴ هزار معترض برگزار شد که از این تعداد ۱۸ هزار تن در پاریس تجمع کرده بودند. «جلیقه زردها» هم که تلاش دارند جنبش ۳‌ساله خود را که با قرنطینه‌های مرتبط با کرونا محدود شده است احیا کنند، به این تظاهرات پیوستند. پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن برخی از این اجتماعات استفاده کرد.  امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بتازگی تدابیر گسترده‌ای را برای مبارزه با شیوع سریع کرونا اتخاذ کرده که از نگاه منتقدان حق انتخاب و آزادی بسیاری از کسانی را که نمی‌خواهند واکسینه شوند، نقض می‌کند. 
***
احتمال درگیری جدید بین ارمنستان و آذربایجان
نخست‌وزیر ارمنستان از احتمال آغاز مجدد درگیری‌های نظامی میان کشورش و جمهوری آذربایجان در مرز قره‌باغ خبر داد.
 به گزارش ایتار تاس، نیکول پاشینیان در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس شورای اروپا، شارل میشل گفت: «بر اساس اطلاعات منابع غیررسمی، آذربایجان قصد دارد درگیری‌های نظامی جدیدی را در آرتساخ (قره‌باغ) در مرز ارمنستان و آذربایجان ایجاد کند. شواهد آن را امروز در بخش نخجوان مرز ارمنستان و آذربایجان مشاهده می‌کنیم». نخست‌وزیر ارمنستان این صحبت‌ها را پس از دیدار با سرهنگ سرگئی ایستراتف، معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در رابطه با اوضاع قره‌باغ مطرح کرد. او گفت که دولتش آماده است روند مذاکرات درباره حل‌و‌فصل نهایی منازعه قره‌باغ را در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از سر بگیرد. پاشینیان همچنین در بیانیه‌ای در این رابطه نسبت به همکاری با مسکو در زمینه دفاع و امنیت ابراز خوش‌بینی کرد. این صحبت‌های پاشینیان متعاقب کشته شدن یک سرباز ارمنی در تیراندازی مرزی چهارشنبه گذشته ۲ کشور مطرح شد. در همین حال وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در دیدار با سفیر ترکیه از برنامه‌ریزی برای افزایش رزمایش‌های مشترک نظامی بین ۲ کشور خبر داد.

Page Generated in 0/0055 sec