printlogo


کد خبر: 236010تاریخ: 1400/4/28 00:00
اخبار

زلزله 7/5 ریشتری مرز فارس و بوشهر را لرزاند
عصر روز گذشته زمین لرزه‌ای به شدت 7/5 ریشتر مرز فارس و بوشهر را لرزاند. مطابق برآورد اولیه مؤسسه ژئوفیزیک، زمین لرزه‌ای به شدت 7/5 ریشتر در مرز فارس و بوشهر حوالی «خشت» به وقوع پیوست. زمان وقوع این زلزله ساعت ۱۹ و ۴ دقیقه و ۱۹ ثانیه دیروز یکشنبه اعلام شده است. عمق وقوع این زمین‌لرزه ۱۱ کیلومتری سطح زمین و مرکز آن بر اساس گزارش مرکز زلزله‌نگاری کشور به طول و عرض جغرافیایی 23/51 و 67/29 بوده است.  این زلزله در ۱۶ کیلومتری خشت (فارس)، ۲۱ کیلومتری وحدتیه (بوشهر) و ۲۲ کیلومتری کنار تخته (فارس) رخ داد. 
***
بهره‌برداری از ۹۰۰۰ کلاس درس جدید در مهر
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن اعلام اینکه مهرماه امسال ۹۰۰۰ کلاس درس نو تحویل می‌دهیم، گفت: تا پایان سال جاری بیش از ۱۴ هزار کلاس درس تحویل می‌شود. مهرالله رخشانی‌مهر با بیان اینکه امسال ردیف بودجه اعتباری برای ۳ کار خاص اختصاص یافت، گفت: نخست اختصاص ردیف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ملی و استانی بود و پروژه‌هایی را که از محل منابع استانی تامین اعتبار شده بود نیز تکمیل کردیم. دوم تخصیص ردیف اعتباری برای ایجاد سرویس بهداشتی در مناطق فاقد سرویس بهداشتی و سوم ردیف اعتباری ایجاد زیرساخت‌های آموزش مجازی بود. وی ادامه داد: ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تعمیر سرویس‌ها و آبخوری مدارس در اختیار استان‌ها قرار گرفت. ۶۰ میلیارد تومان هم سال گذشته برای این امر اختصاص یافت و رسیدگی به این موضوع در حال انجام است. وی به ایجاد زیرساخت‌های آموزش مجازی نیز اشاره کرد و گفت: آموزش مجازی تجربه خوبی است و ممکن است بعدها همکاران ما تصمیم بگیرند برای نقاط محروم کشور، علاوه بر آموزش حضوری، آموزش مجازی را با هدف استفاده از ظرفیت معلمان خوب برای استان‌های محروم ادامه دهند و آموزش‌های آنها ترکیبی باشد. 
***
مجلس پیگیر رتبه‌بندی معلمان است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکر برخی نمایندگان درباره موضوع رتبه‌بندی معلمان گفت مجلس از روز اول پیگیر رتبه‌بندی معلمان بوده و این لایحه در کمیسیون مسیر قانونی خود را طی می‌کند. محمدباقر قالیباف گفت: هیأت‌رئیسه خلاف قانون عمل نکرده است، لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی بود که سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای کتبی اعلام کرد تأمین اعتبار لایحه دچار اشکال شده است، از این رو باید اجازه دهیم بررسی قطعی لایحه مذکور در کمیسیون تخصصی انجام شود، سپس به صحن علنی بیاید. وی افزود: باید آیین‌نامه داخلی مجلس رعایت شود و در زمانی که دولت لایحه می‌دهد باید بار مالی آن کاملا روشن باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مردم و بویژه معلمان می‌دانند که مجلس از روز اول پیگیر رتبه‌بندی معلمان بوده است و این پیگیری‌ها دولت را وادار کرد در ماه آخر لایحه بدهد. اجازه دهیم بررسی این لایحه در کمیسیون مسیر قانونی را طی کند. 
***
کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ بدون تغییر برگزار می‌شود
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ قطع به یقین بدون تغییر و طبق روال همیشه برگزار می‌شود. ابراهیم خدایی درباره برگزاری جلسه شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی و بررسی مرتبط شدن رشته‌های کارشناسی برای کنکور کارشناسی ارشد اظهار داشت: گزارش مرتبط بودن رشته تحصیلی در کنکور کارشناسی ارشد در شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی مطرح شد. این شورا طرح یاد شده را از گذشته داشت و تاکنون در ۳ جلسه شورا درباره ارتباط رشته تحصیلی کارشناسی در کنکور کارشناسی ارشد مباحثی مطرح شد. معاون وزیر علوم ادامه داد: کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ قطع به یقین هیچ تغییری از نظر رشته‌های مرتبط نخواهد داشت. اگر قرار بر انجام کار کارشناسی خوب و مورد قبول شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی باشد، این مصوبه از سال‌های ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ به بعد اجرا می‌شود. وی افزود:‌ شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی پذیرفته است به صورت کلان در یکسری رشته‌ها، رشته تحصیلی با رشته مورد تقاضا در کنکور کارشناسی ارشد ارتباط داشته باشد؛ بویژه در شرایط فعلی که در یک سری رشته‌ها رقابت وجود ندارد یا کمرنگ شده است. 
***
افزایش دما در بیشتر نقاط کشور
مدیرکل ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به وقوع رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید در بیش از ۱۰ استان کشور، از روند افزایش دما در بیشتر نقاط کشور خبر داد. صادق ضیاییان اظهار کرد: دوشنبه (امروز ۲۸ تیر) با تضعیف فعالیت سامانه بارشی در این نواحی، ابرناکی همراه با رگبار، رعدوبرق و وزش باد انتظار می‌رود. با این حال سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۹ و ۳۰ تیر) در برخی نواحی جنوب کشور در استان‌های هرمزگان، بوشهر و فارس افزایش ابر و بارش ‌پراکنده، گاهی رعدوبرق ‌پیش‌بینی می‌شود و در سایر نقاط کشور جوی ‌پایدار و آسمانی صاف انتظار می‌رود. به گفته مدیرکل‌ ‌پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، امروز (‌۲۸ تیر) برای بخش‌هایی از شمال غرب کشور، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز افزایش ابر و بارش، گاهی رعدوبرق و وزش باد ‌پیش‌بینی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: تا ‌پایان هفته جاری در بیشتر مناطق کشور روند افزایشی دما ‌پیش‌بینی می‌شود، همچنین طی ۲ روز آینده نیمه شرقی خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود.

Page Generated in 0/0050 sec