printlogo


کد خبر: 236021تاریخ: 1400/4/28 00:00
اخبار

انحصار بازار خودرو باید از بین برود
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید با واردات خودرو به صورت محدود و مشروط بر ایجاد خطوط تولید جدید، تکنولوژی و دانش فنی به کشور منتقل شده و انحصار بازار از بین می‌رود. سیدجواد حسینی‌کیا ممنوعیت واردات خودرو و نقدینگی سرگردان موجود در جامعه را از جمله دلایل گرانی خودرو برشمرد و گفت: کیفیت نامطلوب خودروهای تولیدی، ناکافی بودن تیراژ تولید، احتکار و نبود نظارت بر عملکرد خودروسازان دست به دست هم داده و آشفتگی کنونی این بازار را رقم ‌زده است.  نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش‌بینی می‌شود در شرایط فعلی برای کنترل بازار خودرو با واردات خودرو بر اساس مقررات، حتی به صورت محدود و CKD، قیمت خودرو بین 30 تا 40 درصد کاهش یابد، زیرا در وهله نخست انحصار بازار خودرو از بین می‌رود و از سوی دیگر بار روانی این اقدام تاثیر مثبتی بر قیمت خودرو خواهد داشت. وی با بیان اینکه واردات خودرو، خودروسازان را در معرض رقابت قرار می‌دهد، اضافه کرد: پشت پرده صنعت خودرو مافیایی‌ شکل گرفته است که تلاش می‌کند از واردات حتی بر اساس مقررات جلوگیری شود تا به صورت مافیایی خودروهایی با بدترین کیفیت و بیشترین قیمت به مردم تحمیل شود. نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: با واردات خودرو به صورت محدود و مشروط بر ایجاد خطوط تولید جدید، تکنولوژی و دانش فنی به کشور منتقل شده و انحصار بازار از بین می‌رود. حسینی‌کیا با اشاره به ضرورت ساماندهی نقدینگی موجود در جامعه تصریح کرد: در حال حاضر سیل نقدینگی موجود در جامعه هر روز به سمت یکی از بازارها روانه می‌شود. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نبود نظارت بر بازار افزود: دولت از کنترل بازار کالاها، شانه خالی می‌کند و این موضوع موجب نابسامانی قیمت‌ها شده است. 
***
عرضه اولیه‌ای جدید در راه فرابورس
عرضه اولیه سهام شرکت «سرمایه‌گذاری هامون صبا» با نماد «وهامون» روز سه‌شنبه (۲۹ تیرماه) در فرابورس ایران انجام می‌شود. عرضه سهام شرکت‌های جدید (عرضه اولیه) همواره مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار دارد زیرا تاکنون بیش از ۹۰ درصد از عرضه اولیه‌هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده‌اند. به همین دلیل این اقدام همیشه در بورس برای فعالان بازار جذابیت داشته است. آگهی عرضه اولیه سهام شرکت «سرمایه‌گذاری هامون صبا» با نماد «وهامون» منتشر شد که مطابق آن روز سه‌شنبه (۲۹ تیرماه) سهام این شرکت به شیوه ثبت سفارش در فرابورس عرضه خواهد شد. در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۸۴۰ سهم در دامنه قیمتی یکهزار و ۷۵۰ ریال تا یکهزار و ۹۰۲ ریال تعلق می‌گیرد. هنگامی که سهام شرکتی برای نخستین‌بار در بورس عرضه می‌شود، به روز اول عرضه سهام، «عرضه اولیه» گفته می‌شود، در این روز درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین‌بار از طریق بورس یا فرابورس توسط سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود. 
***
بلاتکلیفی و توقف تأمین ارز واردات نهاده‌های دامی
عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران اعلام کرد حدود ۱۵۰ میلیون یورو نهاده دامی توسط واردکنندگان از اواخر اسفند سال گذشته تا اواخر خرداد سال جاری قبل از تخصیص ارز در بازارگاه تحویل وزارت جهاد کشاورزی شده اما تامین ارز آن بلاتکلیف مانده است. محمدمهدی نهاوندی با اعلام این مطلب افزود: وزارت جهاد کشاورزی شرط معرفی واردکنندگان نهاده‌های دامی برای تخصیص ارز به بانک مرکزی را ارائه ۹۰ درصدی کالا در سامانه بازارگاه اعلام کرده بود اما به رغم اجرای این شرط هنوز ارز واردات بخش قابل توجهی از نهاده‌های دامی به واردکنندگان تخصیص داده نشده است.  وی تصریح کرد: واردکنندگان در جهت همراهی با دولت و کمک به تداوم روند تامین نهاده دامی در شرایط خشکسالی اقدام به عرضه کالا و تحویل آن به دولت کردند اما بعد از گذشت بیش از یک ماه از عرضه کالا در سامانه بازارگاه برای تخصیص ارز دچار بلاتکلیفی هستند. مساله قابل توجه این است که باقیمانده کالا هم در بنادر و گمرکات در حال فاسد شدن است اما متاسفانه هیچ مرجعی درباره بروز چنین شرایطی پاسخگو نیست. بر اساس اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، عضو هیات‌مدیره این اتحادیه خاطرنشان کرد: بدون تردید این نوع رفتارها نتیجه‌ای غیر از تشدید معضلات موجود و بی‌اعتمادی بیش از پیش به دولت نخواهد داشت. به نظر می‌رسد در روزهای پایانی دولت دوازدهم اندک انگیزه مدیران برای پاسخگویی به مشکلات و مطالبات مردم از بین رفته است و ما به عنوان تشکل قانونی مربوطه از مجلس و تیم اقتصادی دولت منتخب درخواست داریم هرچه سریع‌تر با ورود به موضوع، نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند. 
***
کاهش قیمت طلا و سکه در بازار
ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز با کاهش ۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به ۱۰‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز 4 میلیون و ۵۵۰ هزار تومان شد. همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یکهزار و ۸۱۳ دلار قیمت خورد. قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که بتدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید. از نیمه اردیبهشت‌ به دنبال رشد تدریجی قیمت ارز، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت همواره در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.

Page Generated in 0/0059 sec