printlogo


کد خبر: 236030تاریخ: 1400/4/29 00:00
اعلام پرمخاطب‌ترین‌های صداوسیما در بهار

مرکز تحقیقات رسانه ملی بر اساس نظرسنجی از مردم در فصل بهار ۱۴۰۰ پرمخاطب‌ترین شبکه‌ها و برنامه‌های رادیو و تلویزیون را اعلام کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی از مخاطبان سیما در فصل بهار ۱۴۰۰، 1/78 درصد مردم در فصل بهار بیننده برنامه‌های مختلف سیمای رسانه ملی بوده‌اند، 2/53 درصد بینندگان از برنامه‌های سیما ابراز رضایت کرده‌اند و به ‌طور میانگین 3 ساعت و ۱۱ دقیقه پای برنامه‌های تلویزیون نشسته‌اند. 
نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان می‌دهد که در میان شبکه‌های مختلف سیما، میزان بیننده شبکه‌های 3 سیما 1/51 درصد بیننده، یک سیما 8/45 درصد بیننده، خبر معاونت سیاسی 9/40 درصد بیننده، آی‌فیلم برون‌مرزی 6/38 درصد بیننده و 2 سیما 3/34 درصد بیننده از دیگر شبکه‌ها بیشتر بوده است. بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامه‌های تلویزیون، «سرگرمی و تفریح» (9/43 درصد) و «کسب خبر و اطلاع» (2/43 درصد) بوده است. 
«احضار» از شبکه یک با 7/49، «یاور» از شبکه ۳ با 3/49 و «زیرخاکی ۲» از شبکه یک با 2/45 درصد بیننده در رتبه‌های اول تا سوم پربیننده‌ترین سریال‌های فصل بهار ۱۴۰۰ قرار گرفتند. 
در میان برنامه‌های شاخص شبکه‌ها هم «خندوانه» با 7/36 از شبکه نسیم، «مستند حیات وحش» با 5/31 از شبکه مستند، «مسابقات جهانی والیبال» با 9/26 از شبکه ۳ و «زندگی پس از زندگی» از شبکه ۴ سیما با 2/26 درصد بیننده در رتبه‌های اول تا چهارم پربیننده‌ترین برنامه‌های شاخص فصل بهار ۱۴۰۰ قرار گرفتند. 
بر اساس این نظرسنجی 8/31 مردم در بهار ۱۴۰۰ شنونده برنامه‌های صدای جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، این برنامه‌ها 7/75 درصد از این شنوندگان را «راضی» کرده و میانگین گوش دادن به رادیو در این فصل ۲ ساعت و 7 دقیقه بوده است. در بهار ۱۴۰۰ رادیو آوا با ۱۴ درصد شنونده، رادیو ایران با 5/13 درصد و رادیو جوان با 7/12 درصد، بیشترین شنونده را در میان شبکه‌های رادیویی به خود اختصاص داده‌اند. رادیو ورزش با 5/10 درصد، رادیو قرآن 8/9، رادیو پیام 2/9، رادیو سلامت 2/8، رادیو فرهنگ 7/6 و رادیو معارف با 7/6 درصد در فصل بهار۱۴۰۰ در رده‌های بعدی پرشنونده‌ترین شبکه‌های رادیویی قرار گرفتند. 
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، از میان قالب‌های برنامه‌های صدا، قالب خبر (1/52 درصد) و موسیقی (6/43 درصد) پرطرفدارترین قالب‌ها میان شنوندگان رادیو است. این نظرسنجی نشان می‌دهد مردان بیشتر از زنان شنونده رادیو بوده‌اند، به طوری که 2/37 درصد شنوندگان رادیو را آقایان و 5/26 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، با افزایش سن، میزان شنونده برنامه‌های صدا هم افزایش یافته است، به طوری که در میان گروه‌های سنی مختلف، میزان شنونده برنامه‌های صدا در گروه سنی ۵۰ سال و بالاتر (4/38 درصد) بیشتر بوده است. 
بر اساس این نظرسنجی، افراد با تحصیلات عالی (8/34 درصد) بیشتر از دیگر گروه‌های تحصیلی شنونده رادیو بوده‌اند. با توجه به اینکه در این نظرسنجی هر پاسخگو می‌توانست بیش از یک پاسخ را انتخاب کند، مشخص شد 6/54 درصد مردم رادیو را در منزل و همین طور 5/51 درصد هم در خودروی شخصی گوش می‌دهند. همچنین 7/82 درصد شنوندگان برنامه‌های رادیو گفته‌اند برای شنیدن برنامه‌های صدا، خودشان رادیو را روشن می‌کنند، در حالی که این سهم برای کسانی که گفته‌اند به واسطه گوش دادن دیگران به رادیو، برنامه‌های صدا را شنیده‌اند، 3/17 درصد است. از میان کسانی که خودشان رادیو را روشن می‌کنند تا برنامه‌های صدا را بشنوند، ۶۶ درصد گفته‌اند به صورت هدفمند برنامه یا شبکه خاصی را برای شنیدن انتخاب می‌کنند. در همین حال، ۳۴ درصد این افراد گفته‌اند به صورت اتفاقی برنامه‌های رادیو را می‌شنوند. 

Page Generated in 0/0050 sec