printlogo


کد خبر: 236040تاریخ: 1400/4/29 00:00
دور دنیا

آرامش در خیابان‌های کوبا
خبرگزاری روسی «تاس» روز دوشنبه نوشت پس از چند روز فضای متشنج در کوبا، آرامش به خیابان‌های این شهر بازگشته است. تاس نوشت شبکه اینترنت تلفن همراه در کوبا بدون اختلال خاصی فعال است و شبکه‌های اجتماعی قابل دسترسی هستند. این خبرگزاری افزود با این حال گشت‌های پلیس در نواحی مرکزی «هاوانا» پایتخت کوبا در حال تردد هستند تا امنیت شهر را تضمین کنند. تاس در ادامه نوشت، فروشگاه‌های پایتخت کوبا با رعایت استانداردهای مربوط به شیوع کرونا کار خود را از سر گرفته‌اند و رستوران‌ها نیز به‌ صورت بیرون‌بر فعالیت دارند. چند روز پیش اعتراض‌های گسترده‌ای در 8 شهر کوبا از جمله «هاوانا» پایتخت این کشور علیه سیاست‌های دولت برگزار شد و معترضان به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. 
***
چین به دنبال تقویت همکاری با سوریه
وزیر خارجه چین در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دمشق گفت کشورش با هر نوع تلاش برای تغییر نظام سوریه مخالف است.  «وانگ یی» ضمن ستودن دستاوردهای نظام سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم افزود کشورش همکاری با سوریه را تقویت خواهد کرد. وی تاکید کرد دخالت‌های بیگانگان در سوریه با شکست مواجه شده و در آینده نیز با شکست مواجه خواهد شد. وزیر خارجه چین بر حمایت کشورش از سوریه برای مبارزه با کرونا از طریق تامین واکسن، بهبود وضع معیشتی مردم، تسریع در روند بازسازی و مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه علیه دمشق تاکید کرد. اسد نیز با ابراز تقدیر از کمک‌های چین و حمایت این کشور از مواضع عادلانه دمشق گفت کشورش با حمایت کشورهایی مانند چین توانست در برابر دخالت‌های بیگانگان ایستادگی کرده و دشوارترین مراحل را پشت سر بگذارد. 
***
قدرت‌نمایی ناوگان دریایی پوتین
روسیه قدرت ناوگان دریایی خود را در دومین رژه بزرگ دریایی در سن‌پترزبورگ به نمایش گذاشت. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، در این رزمایش بزرگ نظامی، زیردریایی‌ها، مین‌روب‌ها، جنگنده‌ها و ناوهای مجهز به موشک در خلیج فنلاند حضور داشتند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز قرار است در یک مراسم جداگانه در میدان «سنا» با حضور گارد افتخار و گروه‌های نظامی روسیه حضور داشته باشد. این گروه‌ها پرچم روسیه را پیش از سخنرانی پوتین برای مردم به اهتزاز درآوردند. این رزمایش سالانه یک تعطیلی ملی است که یکشنبه آخر ژوئیه برگزار می‌شود و در آن، قدرت نظامی روسیه با حضور جنگنده‌ها، تسلیحات و ناوهایش به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر این رسانه‌ها از تست موفقیت‌آمیز یک فروند موشک کروز فراصوت توسط نیروی دریایی روسیه خبر دادند. مراسم روز نیروی دریایی که سال ۱۹۸۰ توسط شوروی کنسل شد و در سال ۲۰۱۷ توسط دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بار دیگر برگزار شد، قرار است امسال ۲۵ ژوئیه برگزار شود. 
***
اردوغان: اول مذاکره با طالبان بعد واکسن ملی!
رجب طیب اردوغان همچنان اسیر اوهام است؛ اوهامی که گاه او را وامی‌دارد ژست‌های خاص روسای‌جمهور آمریکا را به خود بگیرد و گاه رفتار و گفتارش را شبیه سلطان‌های عهد عتیق عثمانی ‌کند. اردوغان از ترکیه یک کشور سست از درون اما در عین حال بشدت مداخله‌گر در امور دیگر کشورها از آلمان و فرانسه در قلب اروپا تا شمال آفریقا و سوریه و قفقاز و حتی اویغورستان چین ساخته است. او از یک سو اصرار دارد نیروهای نظامی ترکیه جای خالی نیروهای اشغالگر ناتو در افغانستان را پرکنند و از سوی دیگر سودای دوستی با گروه طالبان را در سر می‌پروراند که بشدت به ترک‌ها هشدار می‌دهد با آنها مثل اشغالگران غربی رفتار خواهد شد. سلطان پرزیدنت اردوغان در جدیدترین اظهاراتش ابراز تمایل کرده هر چه زودتر با طالبان وارد مذاکره شود، حال آنکه تلاش‌های قبلی آنکارا برای میانجی‌گری در اوضاع افغانستان حتی در سال‌های پیش که این گروه هنوز قدرت چندانی نداشت با شکست مواجه شده بود. همزمان اردوغان با اعلام اینکه ترکیه تا زودتر از 5 ماه دیگر (پایان سال میلادی 2021) به واکسن ملی ضد کرونا دست نخواهد یافت، نشان داد ساکن کاخ آک‌سارای چنان غرق توهمات خود شده که سرنخ‌ها و اولویت‌های حکومت‌داری را گم کرده است. 
***
نابرابری عجیب تراز تجاری عراق و امارات
«نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نجبای عراق با استناد به گزارش‌OEC  (سازمانی اقتصادی که داده‌های تجارت بین‌المللی را پایش و اطلاع‌رسانی می‌کند)، سیاست دولت عراق در ترجیح مبادلات و قراردادها با امارات را مورد انتقاد قرار داد. وی به آمار رسمی سال ۲۰۱۹ اشاره و خاطرنشان کرد: میزان صادرات عراق به امارات که اغلب محصولات نفتی است، 27/1 میلیارد دلار و واردات عراق از این کشور که بخش قابل ‌توجهی از آن شامل تجهیزات ماهواره‌ای است، 7/13 میلیارد دلار است؛ یعنی تراز بازرگانی معادل 43/12 میلیارد دلار به نفع امارات رقم خورده است. الشمری ادامه داد: این در حالی است که واردات عراق از قطر حدود ۳۰ میلیون دلار، از عربستان تقریبا ۷۰۰ میلیون دلار و از آمریکا 2/1 میلیارد دلار است. ضمن اینکه ما معادل 3/6 میلیارد دلار نفت به آمریکا می‌فروشیم؛ یعنی 1/5 میلیارد دلار به نفع عراق. همین‌طور صادرات ۲۲ میلیارد دلاری به چین داریم و از این کشور ۹ میلیارد دلار واردات داریم که باز هم ۱۳ میلیارد دلار به سود عراق است. همچنین واردات عراق از ترکیه تقریبا ۱۰ میلیارد دلار بوده و از ایران نیز ۸ میلیارد دلار که حدود یک میلیارد دلار آن بابت خرید گاز برای نیروگاه‌های برق است. معاون دبیرکل نجبا سپس با تأکید بر اینکه تمام این اعداد و ارقام بویژه درباره کشورهای صنعتی قابل درک و توجیه‌پذیر است، اضافه کرد: اما کشور کوچکی (امارات) که فقط عبارت است از یک بندر با دفاتر تجاری، بدون اینکه خود تولیدکننده باشد، از صادرات به عراق ۱۳ میلیارد دلار سود به جیب می‌زند.

Page Generated in 0/0059 sec