printlogo


کد خبر: 236058تاریخ: 1400/4/29 00:00
اخبار

۶۰ درصد مردم سراوان آب شرب ندارند
ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در تذکری شفاهی در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: حوزه انتخابیه‌ام محرومیت در دل محرومیت است، چرا که با وجود بحران کرونا با بی‌آبی مطلق مواجه بوده و ۶۰درصد جمعیت حوزه انتخابیه اصلا آب شرب ندارند، بنابراین چطور می‌توان کرونا را کنترل کرد؟ سهل‌انگاری وزارت نیرو فوق‌العاده است و اصلا توجهی به مردم ندارد. روز گذشته با قطعی برق مواجه شدیم که ثابت کرد سراوانی که نیروگاه ندارد، می‌تواند هر روز بحران‌آفرین باشد، وظیفه وزارت نیرو چیست؟ ما می‌توانستیم آب این منطقه را تامین کنیم اما کار اساسی در این زمینه انجام ندادند. وی افزود: با وجود شیوع کرونا و بیکاری مردم باید تدبیری شود؛ یا تعرفه‌های آب و برق مردم این منطقه رایگان شود یا در آن تخفیفی در نظر گرفته شود. 
***
دو‌سوم درآمد خانوار در تهران و کلانشهرها سهم اجاره مسکن است
طبق اعلام وزارت راه‌و‌شهرسازی، 64 درصد متوسط درآمد خانوار در تهران و کلانشهر‌ها سهم اجاره مسکن است. برآورد وزارت راه‌وشهرسازی از متوسط درآمد خانوار در سال 99 بالغ بر 8 میلیون تومان بوده است. 
طبق این اطلاعات وزارت راه‌و‌شهرسازی، متوسط اجاره یک واحد مسکونی 75 متری در سال 99 به صورت ماهانه 5 میلیون و 250 هزار تومان برآورد شد. سهم اجاره‌بها از درآمد خانوار در سال 99 برای تهران و کلانشهر‌ها 64 درصد است که رقم قابل توجهی می‌شود. این سهم برای سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 59 درصد و شهرهای زیر 200 هزار نفر جمعیت 49 درصد برآورد شده است. 
***
امارات برنده اختلاف با عربستان
وزرای ائتلاف اوپک‌پلاس روز یکشنبه درباره افزایش عرضه نفت از ماه آگوست توافق کردند تا قیمت نفت را که به دنبال بهبود اقتصاد جهان از بحران کرونا، به بالاترین رقم طی ۲ سال و نیم گذشته رسیده، کنترل کنند. این گروه که شامل کشورهای عضو اوپک و متحدان آنها از جمله روسیه می‌شود، پس از موافقت با درخواست امارات که یک بار مذاکرات را متوقف کرده بود، درباره سهمیه‌های جدید تولید از ماه مه 2022 به توافق رسیدند. ائتلاف اوپک پلاس سال گذشته میلادی 10میلیون بشکه در روز از تولید خود را در بحبوحه سقوط تقاضا به خاطر همه‌گیری کرونا کم کرد. این ائتلاف تولید خود را بتدریج افزایش داد و حالا میزان کاهش تولید آن به 8/5 میلیون بشکه در روز رسیده است. طبق توافق جدید، اوپک پلاس از ماه آگوست تا دسامبر 2021، 2 میلیون بشکه در روز معادل 4/0 میلیون بشکه در ماه به تولید خود اضافه می‌کند. این ائتلاف قصد دارد تا سپتامبر 2022 (شهریور 1401) کاهش تولید خود را به صفر برساند. اوپک پلاس توافق کرده بود قرارداد کاهش تولید را تا پایان 2022 تمدید کند تا در صورت توقف رشد اقتصاد جهان به خاطر انواع جدید ویروس کرونا، امکان نشان دادن عکس‌العمل مناسب را داشته باشد. در حالی که ریاض و امارات هر دو موافق افزایش فوری تولید بودند ولی امارات مخالف تمدید این قرارداد بدون بالا رفتن سهمیه تولید بود. ائتلاف اوپک‌پلاس برای حل این اختلاف، سهمیه‌های تولید جدید را برای برخی اعضا مانند امارات، عربستان، روسیه، کویت و عراق از ماه مه 2022 اعلام کرد. به این ترتیب مبنای تولید امارات از ماه مه 2022 تا 5/3 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. این رقم در حال حاضر 168/3 میلیون بشکه در روز است. مبنای تولید امارات و روسیه هم تا 5/11 میلیون بشکه در روز نسبت به 11 میلیون فعلی بالا می‌رود. عراق و کویت هم 150 هزار بشکه در روز افزایش مبنای تولید خواهند داشت.
***
هفته آینده اختیارات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی گفت: دوم مردادماه تمام اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی همانند گذشته به وزارت جهاد کشاورزی بازمی‌گردد. کاظم خاوازی درباره تعیین زمان بازگردانی اختیارات بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی در پی پایان مهلت اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر لغو قانون انتزاع گفت: دوم مردادماه تمام اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی همانند گذشته به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده می‌شود.
 وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وظایفی که در ماده یک و بند «الف» قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی آمده است، از شنبه هفته آینده به وزارت جهاد کشاورزی بازمی‌گردد. 
گفتنی است بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در سال 98، اختیارات حوزه بازرگانی بخش کشاورزی شامل واردات، صادرات و قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به مدت 2 سال در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. مهلت این مصوبه 22 تیرماه سال جاری به پایان رسید.

Page Generated in 0/0055 sec