printlogo


کد خبر: 236125تاریخ: 1400/5/3 00:00
دور دنیا

عملیات یک ماهه جست‌وجوی برج فلوریدا با 97 قربانی پایان یافت
اداره آتش‌نشانی و امداد «میامی-داد» پایان یک ماهه عملیات جست‌وجو برای یافتن اجساد قرار گرفته زیر آوارهای برج فلوریدا را که ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) فروریخت و سرنوشت ده‌ها نفر را در هاله‌ای از ابهام برد، اعلام کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، با این حال مقام‌های ایالت فلوریدا اعلام کرده‌اند نیروهای پلیس به غربال آوارهای باقیمانده ادامه می‌دهند به امید آنکه بتوانند اجساد بیشتری را پیدا کنند. 
۲۴ ژوئن یک بلوک ساختمامی 13 طبقه در برج مسکونی در منطقه «سرفساید» در حومه شهر میامی ایالت فلوریدا فرو ریخت. 
«دانیلا لوین کاوا» شهردار میامی- داد در بیانیه‌ای در این باره گفت شناسایی اجساد بیرون کشیده شده از زیر آوار بسیار دشوار است و کارشناسان علوم پزشکی در تلاشند بتوانند هویت اجساد را مشخص کنند. 
به ‌‌رغم آنکه گزارش‌های اولیه حکایت از مفقود شدن حدود ۱۵۰ نفر از ساکنان برج مذکور داشت، بعد از گذشت یک ماه، مرگ ۹۷ نفر تأیید شده و هیچ خبری درباره سرنوشت دیگر اجساد باقیمانده در زیر آوار منتشر نشده است. طبق گزارش رویترز، حادثه فرو ریختن برج فلوریدا به یکی از مرگبارترین حوادث ریزش ساختمان در تاریخ ایالات متحده تبدیل شده است. چهاردهم تیرماه همزمان با نزدیک‌ شدن توفان گرمسیری «السا» به جنوب فلوریدا، این برج که بخش‌هایی از آن فرو ریخته بود، با مواد منفجره کاملا تخریب شد. 
***
جنگ در ۱۰ ولایت افغانستان بشدت ادامه دارد
عید قربان امسال افغانستان بدون آتش‌بس سپری شد اما جنگ که در روزهای اول و دوم عید کمتر بود، در روزهای سوم و چهارم عید در ۱۰ استان این کشور شدت یافت و نیروهای دولتی دیروز شهرستان کرخ در هرات را از طالبان پس گرفتند. «فواد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد در عملیات بازپس‌گیری شهرستان کرخ در هرات نیروهای تحت حمایت محمد اسماعیل‌خان با نیروهای دولتی همکاری کرده‌اند. در مقابل اما گروه طالبان از تصرف شهرستان «غازی‌آباد» در استان کنر خبر داده و گفته سلاح و مهمات زیادی از این شهرستان به دستش افتاده است. وزارت دفاع افغانستان نیز سقوط این شهرستان را تایید کرد. به گفته مقامات دولتی افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته درگیری در استان‌های لوگر، کنر، پکتیا، غزنی، قندهار، بلخ، سمنگان، هلمند، نیمروز و کاپیسا ادامه داشت. «عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور افغانستان هم مدعی شد در جنگ‌های چند روز اخیر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد طالبان در مناطق مختلف این کشور در حملات زمینی و هوایی ارتش کشته شده‌اند. میرزکوال افزود اجساد بیش از یکهزار و ۵۰۰ تن از افراد این گروه به پاکستان منتقل شده است. از سرعت پیشروی افراد طالبان طی یک هفته گذشته کاسته شده و دولت افغانستان در تازه‌ترین طرح‌های خود اعلام کرده است طی 6 ماه آینده مناطق مهمی را که به دست طالبان افتاده بود، پس خواهد گرفت. وزارت کشور افغانستان گفته دولت تصمیم دارد طی 3 ماه آینده تعدادی از شهرستان‌های مهم و مرزهای تجارتی با کشورهای همسایه را از وجود طالبان پاکسازی کند. 
***
سفر رئیس‌جمهور چین به تبت
در حالی که مواضع و اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا و متحدانش درباره منطقه تبت ادامه دارد، رئیس‌جمهور چین از این منطقه خودمختار دیدن کرد. شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» گزارشی درباره سفر «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به مناسبت هفتادمین سالگرد «آزادسازی مسالمت‌آمیز» تبت به این منطقه خودمختار تحت حاکمیت پکن منتشر کرد. طبق گزارش این رسانه چینی، صلح و ثبات طولانی‌مدت در تبت به همراه توسعه تمدن سازگار با محیط‌زیست و رشد باکیفیت اقتصادی این منطقه خودمختار، از مسائل مهم و اولویت‌داری بود که طی سفر شی جین پینگ به تبت، وی بر آنها تاکید کرد. به گزارش سی‌جی‌تی‌ان، سفر ۳ روزه رئیس‌جمهور چین که روز چهارشنبه آغاز شد، به مناسبت هفتادمین سالگرد «آزادسازی مسالمت‌آمیز» تبت انجام شد. پکن وقایع جولای ۱۹۵۰ و ۱۹۵۱ را که در نهایت به حاکمیت چین بر منطقه تبت انجامید، «آزادسازی مسالمت‌آمیز» تبت اطلاق می‌کند اما «دالایی لاما» رهبر معنوی تبتی‌های خواهان استقلال از چین و برخی حامیان غربی او، مدعی «تجاوز و لشکرکشی چین به تبت» هستند. 
***
بحران محیط‌زیست به دنبال سیل بی‌سابقه در آلمان
سیل مخرب آلمان که در ۶۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، این کشور را با کوهی از زباله‌ها-‌‌از یخچال‌های شکسته گرفته تا خودروهای تخریب شده- مواجه کرده است. خبرگزاری رویترز اعلام کرد: انبوه زباله‌ها در کنار جاده‌ها و مکان‌های تخلیه موقت تلنبار شده است. دفع زباله‌ها ممکن است هفته‌ها طول بکشد و مقامات محلی تقاضای کمک کرده‌اند. در بحبوحه نگرانی‌ها درباره شیوع بیماری‌ها، این کشور که نقش پیشتازی را در مدیریت پسماند به سبک مدرن ایفا می‌کند، بعد از سنگین‌ترین سیل در یک بازه ۲۴ ساعته که بی‌سابقه بوده است، با مشکل مدیریت ده‌ها هزار تن ضایعات در سراسر شهرها و روستاهای غرب منطقه راینلند مواجه است. با گذشت یک هفته از وقوع سیل، بیشتر زباله‌های ناشی از آن، عبور و مرور در خیابان‌ها را دشوار کرده است. شهروندان آلمانی می‌گویند ما کرونا را شکست داده‌ایم ولی اکنون با خطر مبتلا شدن به بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها، حشرات موذی و ویروس‌های بیشتری مواجه هستیم. سیل در آلمان 180 کشته به جا گذاشت.

Page Generated in 0/0058 sec