printlogo


کد خبر: 236146تاریخ: 1400/5/3 00:00
نمایندگان خوزستان بحران آب در این استان را آسیب‌شناسی کردند
از تأمین نشدن اعتبارات تا بی‌اعتنایی به مصوبات

حدود ۲ هفته از آغاز بحران بی‌آبی در استان خوزستان می‌گذرد. کم‌آبی رودخانه‌های خوزستان بویژه کرخه، عدم تامین حقابه تالاب‌ها و بی‌تدبیری در مدیریت آب پشت سد‌ها موجب کمبود آب کشاورزی، آب مورد نیاز دامداران و آب شرب مناطق روستایی شده است. در روز‌های اخیر با رها‌سازی آب پشت سد‌ها و افزایش دبی خروجی سدها، مشکل موقتا حل شده است، اگر چه همین اقدام نیز با انتقاداتی مواجه شده است. باید با نگاهی بلندمدت با این مساله مواجه شد و درحوزه‌های اساسی و زیرساختی همانند آب شرب و تحول و پیشرفت در کشاورزی سرمایه‌گذاری شود. 
در همین راستا نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس گفت: مجلس یازدهم در تبصره 14 قانون بودجه سال 1400 تصویب کرد که 19 هزار میلیارد تومان برای اصلاح ساختارهایی که منجر به محرومیت در برخی استان‌ها شده در نظر گرفته شود که براساس شاخص‌ها از این اعتبار 1260 میلیارد تومان به استان خوزستان اختصاص پیدا کرد تا در حوزه‌هایی مانند راه روستایی، آب و فاضلاب و احداث شبکه آبی و رفع تنش آبی هزینه شود. 
مجتبی یوسفی با بیان اینکه 1750 میلیارد تومان در سال 1400 برای فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کرد، ادامه داد: شهرستان‌های جدیدالتاسیس مانند کوت عبدالله، حمیدیه و... متاسفانه ردیف مجزایی برای موضوعاتی مانند فاضلاب نداشتند به همین دلیل با مشکلاتی مانند شبکه فاضلاب روبه‌رو بودند که برای نخستین‌بار برای 4 شهرستان ردیف خاص ایجاد شد. 
وی در گفت‌و‌گو با خانه ملت ادامه داد: هر چند مجلس یازدهم اقدامات بسیاری برای رفع مشکلات مذکور انجام داد اما‌ ای کاش دولت نیز توجه ویژه‌ای به تخصیص اعتبارات مصوب در حوزه آب، فاضلاب و زیرساخت‌ها داشت، در حالی ‌که دولت به این مصوبات توجهی نکرد. نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: تصمیمات اخذ شده در بازدید میدانی رئیس مجلس از استان خوزستان تصمیمات مناسبی بود اما عملی نشد زیرا اجرا با دولت است. 
همچنین رئیس کمیسیون انرژی درباره اقدامات صورت‌گرفته در روز‌های اخیر برای حل مشکل بی‌آبی در خوزستان گفت: در رابطه با تامین اعتبار برای آبرسانی به برخی مناطق که باید با تانکر آبرسانی شوند، نگرانی‌هایی وجود داشت یا بحث تامین منابع خسارات وارده به کشاورزان از سال‌های قبل و منع کشت صورت‌گرفته از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسات تصمیماتی برای آن اتخاذ شد. رهاسازی آب از بالادست برای تامین آب پایین دست و دشت آزادگان و... با حضور افراد مختلف بحث و در نهایت برای تامین منابع مالی تصمیماتی گرفته شد و در جلسه هیات دولت نیز مورد تصویب قرار گرفت و با دستور رئیس‌جمهور قرار بر تخصیص صد درصدی شد. 
فریدون حسنوند اظهار کرد: زمانی که آب در پایین‌دست کم باشد تالاب‌ها، محیط‌زیست، کشاورزان و حتی تامین آب شرب با مشکل روبه‌رو شده و دام‌های منطقه دچار تلفات بالا می‌شوند اما رهاسازی آب می‌تواند تمام این موارد را پوشش دهد به همین دلیل هفته قبل خروجی سد آب کرخه که 75 مترمکعب بود، پس از انجام کارهای کارشناسی در روز چهارشنبه هفته قبل به 130 مترمکعب و روز شنبه هفته جاری به 160 مترمکعب رسید، در کنار آن خروجی سد دز نیز افزایش پیدا کرد بدین صورت که خروجی 120 مترمکعب این سد طی مصوبه‌ای به 140 مترمکعب افزایش یافت که تا حدودی توانست مشکلات مردم منطقه را جبران کند. از آنجا که سدهای کرخه و دز علاوه ‌بر وظیفه تامین آب، باید برق کشور را نیز تامین کنند لذا می‌بایست به منظور تامین برق این رهاسازی به تدریج صورت بگیرد به همین دلیل در آن جلسه کارشناسی تصمیم پرریسکی گرفته شد.

Page Generated in 0/0052 sec