printlogo


کد خبر: 236151تاریخ: 1400/5/3 00:00
رایزنی درباره ایران‌، محور اصلی گفت‌وگوهای بلینکن در سفر به هند و کویت
تور آسیایی دولت بایدن درباره ایران

گروه سیاسی: در روز‌های اخیر تحرکات دیپلماتیک آمریکایی‌ها به منظور رایزنی برای محدود ساختن ایران شدت گرفته است. سفر وزیر خارجه آمریکا که قرار است هفته جاری به هند و کویت برود از آخرین مصادیق این تحرکات است. مقامات آمریکایی می‌گویند او در جریان دیدارهایش با مقامات این کشورها درباره ایران نیز رایزنی خواهد کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده این هفته به هند و کویت سفر خواهد کرد تا با مقام‌های این ۲ کشور درباره موضوعاتی چون خروج آمریکا از افغانستان و موضوعات جهانی مربوط به همه‌گیری «کووید-۱۹» و تغییرات اقلیمی و ایران و موضوعات دیگر گفت‌وگو کند. 
وبگاه «هیل» گزارش کرد بلینکن دوشنبه، چهارم مردادماه، عازم «دهلی نو» پایتخت هندوستان می‌شود و در آنجا با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر و «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. طبق این گزارش، ‌این نخستین سفر آنتونی بلینکن به هند در مقام وزیر خارجه آمریکا محسوب می‌شود که شریک امنیتی کلیدی ایالات متحده در مقابله با پکن محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش، بلینکن همچنین قصد دارد درباره همکاری آمریکا و هند درباره رسیدگی جهانی به مساله همه‌گیری کرونا با مقامات هندی گفت‌وگو کند. طبق این گزارش، بلینکن سپس قرار است ۲ روز بعد، یعنی چهارشنبه به کویت سفر و با مقامات ارشد این کشور ملاقات کند. موضوعات منطقه‌ای، از جمله ایران و یمن از محورهای مهم رایزنی‌های او در جریان این سفر اعلام شده است. «دانیل بنایم» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شبه‌جزیره عربی روز گذشته درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت گفت: «ما شاهد تلاش کویت برای پایان دادن به درگیری‌ها، از بین بردن شکاف‌ها، تنش‌زدایی و ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه بوده‌ایم». 
سفر بلینکن به هند و کویت در حالی صورت می‌گیرد که وندی شرمن نفر دوم وزارت خارجه آمریکا نیز قصد دارد سوم و چهارم مرداد‌ماه با سفر به پکن درباره ایران با مقام‌های چین دیدار و گفت‌وگو کند. این نخستین سفر وی به عنوان قائم‌مقام وزارت خارجه ایالات متحده به چین است. برخی کارشناسان معتقدند محور اصلی گفت‌و‌گو‌های شرمن در پکن به موضوع خرید نفت از ایران مربوط است.
«دین تامپسون» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور مربوط به دفتر امور آسیای جنوبی و مرکزی روز جمعه در جلسه‌ای گفت که بحث‌های دوجانبه بلینکن با شرکای هندی بر «توسعه همکاری امنیتی، دفاعی، سایبری و مبارزه با تروریسم متمرکز خواهد بود». وی همچنین ادامه داد افغانستان و خروج نظامیان آمریکا از این کشور -که قرار است تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور‌ماه) تکمیل شود- به طور برجسته یکی از موضوعات بحث‌های بلینکن با مقام‌های هندی خواهد بود. تامپسون در این باره توضیح داد: «هند قطعا شریک مهمی در منطقه است و ما از تعهد مشترک هند برای صلح و حمایت از تحولات اقتصادی در افغانستان استقبال می‌کنیم». 

Page Generated in 0/0052 sec