printlogo


کد خبر: 236168تاریخ: 1400/5/4 00:00
نخست‌وزیر عراق در شرایطی به واشنگتن رفت که مواضع او درباره آینده حضور نظامیان آمریکا در عراق کماکان مبهم است
بام و دو هوای الکاظمی

گروه بین‌الملل: مصطفی الکاظمی در حالی دیروز برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا عازم واشنگتن شد که مساله اخراج نظامیان آمریکایی از عراق کماکان از اصلی‌ترین موضوعات امنیتی و روابط خارجی این کشور است. در شرایطی که پارلمان عراق بیش از 18 ماه قبل پایان حضور نظامی آمریکا در عراق را تصویب کرد، نخست‌وزیر این کشور و برخی مقامات سیاسی نزدیک به وی تاکنون موضع شفافی در این باره اتخاذ نکرده‌اند. به عبارت دیگر آنها خواستار حضور نظامی آمریکا در عراق به اشکال دیگری هستند؛ مساله‌ای که می‌تواند به طور جدی امنیت ملی عراق را تحت‌الشعاع قرار دهد. با این حال بخش قابل توجهی از جامعه عراق و جریان‌های مهم سیاسی در پارلمان صراحتا بر اخراج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید دارند. 
 
* دیدگاه مبهم الکاظمی درباره آینده حضور نظامیان آمریکایی در عراق
به گزارش «وطن‌امروز»، دفتر نخست‌وزیری عراق دیروز اعلام کرد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در راس هیأتی بلندپایه عازم آمریکا شد. این سفر چند روزه خواهد بود و قرار است درباره مناسبات ۲ کشور و نیز مسائل استراتژیک بین ۲ کشور بحث و گفت‌وگوها شود. تاکنون ۳ دور از گفت‌وگوهای راهبردی بین ۲ کشور برگزار شده و قرار است دور چهارم این گفت‌وگوها در واشنگتن از سرگرفته شود. «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق با هدف مقدمه‌چینی برای مذاکرات مذکور از روز سه‌شنبه به واشنگتن سفر کرده است. پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی وال‌استریت ژرونال پنجشنبه‌شب در گزارشی به ‌نقل از منابع آگاه مدعی شد مقامات ارشد عراقی و آمریکایی قصد دارند بزودی بیانیه‌ای مشترک صادر کنند که طی آن بر خروج نیروهای «رزمی» آمریکا از خاک عراق تا پایان سال جاری میلادی تأکید خواهد شد. با این حال مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته پیش از سفر به واشنگتن در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس در مواضعی مبهم اعلام کرد کشورش نیازی به نیروهای رزمی آمریکا برای جنگ با داعش ندارد اما خواستار باقی ماندن نیروهای امنیتی آمریکا در عراق شد. الکاظمی در عین حال تاکید کرد عراق خواستار کمک اطلاعاتی و آموزش نظامی آمریکاست. الکاظمی هرگونه جدول زمانی برای خروج را متکی بر نیازهای نیروهای عراقی دانست که سال گذشته توان خود را برای انجام ماموریت‌های مستقل علیه داعش نشان داده‌اند. وی تاکید کرد: جنگ ضد داعش و آمادگی نیروهای ما، تهیه جدول ویژه خروج نیروها از عراق را مبتنی بر مذاکراتی که ما با واشنگتن انجام خواهیم داد، ضروری کرده است. ما در عین حال خواستار حمایت آموزشی و توسعه توان آنها و همکاری امنیتی با آمریکایی‌ها هستیم. الکاظمی گفت: عراق در حال حاضر شرایط حساسی دارد و به آرامش اوضاع سیاسی قبل از انتخابات نیاز دارد. 
 
* نیویورک‌تایمز: هیچ سرباز آمریکایی عراق را ترک نمی‌کند
 در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت آمریکا قصد ندارد نظامیان خود را از عراق خارج کند، بلکه با عناوین دیگری آنها را در این کشور نگه خواهد داشت. نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از مقامات آمریکایی در وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) و مقامات دیگر که نامی از آنها نبرده، نوشته است به نظر می‌رسد آمریکا با درخواست نخست‌وزیر عراق برای تعیین موعد خروج نیروهای رزمی‌اش از آمریکا موافقت کند اما قرار نیست حتی یکی از ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی حاضر در عراق نیز این کشور را ترک کند و صرفا نقش و نوع کارکرد آنها بازتعریف خواهد شد و نیروهای آمریکایی با عناوین دیگری در عراق باقی خواهند ماند. این روزنامه در ادامه مدعی شد مصطفی الکاظمی صرفا یک «دستاورد سیاسی» از واشنگتن دریافت می‌کند تا با استفاده از آن گروه‌های ضدآمریکایی در عراق را راضی نگه دارد و همزمان حضور نظامی آمریکا در عراق نیز ادامه یابد و اینگونه به نظر می‌رسد توافقی که قرار است شکل بگیرد، تازه‌ترین تلاش دیپلماتیک نخست‌وزیر عراق برای ایجاد توازن میان ۲ طیف مخالفان و موافقان حضور آمریکا در عراق باشد. طبق این گزارش، دولت بایدن با بحران نقش‌آفرینی در عراق روبه‌رو شده و نمی‌داند در کشوری که ۱۸ سال پیش به دست نظامیان آمریکایی اشغال شد و اکنون به دست «نیروهای وفادار به ایران» افتاده است و نظام سیاسی ناکارآمدی دارد، چه کار کند.

Page Generated in 0/0052 sec