printlogo


کد خبر: 236169تاریخ: 1400/5/4 00:00
دور دنیا

انتقاد جهاد اسلامی  از اتحادیه آفریقا
جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی بیانیه‌ای عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر را بشدت محکوم کرد و آن را به معنای عقبگرد در سیاست‌ مبارزاتی درخشان کشورهای عضو این اتحادیه دانست. طارق سلمی، سخنگوی جهاد اسلامی عنوان کرد این مساله بیانگر اوج نفوذ رژیم صهیونیستی است که حتی توانسته اتحادیه آفریقا را هم تحت سیطره خود درآورد و این امری بسیار خطرناک برای ثبات و امنیت کشورهای آفریقایی است. سلمی اظهار داشت که پذیرفتن رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر، به معنی انحطاط و عقبگرد در سیاست‌های کشورهای آفریقایی است که دهه‌ها با اشغالگری و نژادپرستی دست‌و‌پنجه نرم کردند و ملت‌های آنان علیه استعمار و نژادپرستی دست به انقلاب‌های بزرگی زدند. وی گفت ملت‌های آفریقایی که همیشه حامی ملت مظلوم فلسطین و برقراری عدالت در فلسطین بودند، هرگز این مساله را نخواهند پذیرفت. وی احزاب و جریان‌های آزاد در کشورهای آفریقایی را به اعلام مخالفت با این تصمیم که می‌تواند خطرات زیادی برای قاره آفریقا در پی داشته باشد، فراخواند. 
***
چین: به آمریکا یاد می‌دهیم چطور با دیگران رفتار کند
روز گذشته وزیر خارجه چین پیش از سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به پکن گفت هیچ کشوری نسبت به دیگر کشورهای جهان برتری ندارد و چین هرگز اجازه نمی‌دهد کشوری چنین فکری داشته باشد. وانگ یی، وزیر خارجه چین این سخنان را در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود واشنگتن با پکن از «موضع قدرت» معامله خواهد کرد ابراز داشت. وی گفت: آمریکا همواره به دنبال تحمیل قدرت‌ خود بر دیگر کشورهاست اما باید به طرف آمریکایی بگویم که چین هرگز به کشوری اجازه نمی‌دهد بر دیگران برتری جوید. اگر آمریکا هنوز یاد نگرفته با دیگران به صورت برابر رفتار کند، ما و جامعه بین‌الملل وظیفه داریم به این کشور بیاموزیم. اظهارات وانگ یی ساعاتی پیش از آغاز سفر ۲ روزه وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا به پکن که دیروز (یکشنبه) انجام ‌شد، بیان شد. وزارت خارجه آمریکا گفته است سفر شرمن بخشی از اقدامات در جریان این کشور با هدف تبادل دیدگاه‌ها با مقام‌های پکن برای پیشبرد منافع و ارزش‌های ایالات متحده و به طور مسؤولانه، مدیریت روابط بین ۲ کشور است. 
***
انتقال تجهیزات جنگی روسیه به تاجیکستان
وزارت دفاع روسیه فیلمی از انتقال نخستین تجهیزات جنگی و زره‌پوش‌های خود به پایگاه ۲۰۱ این کشور در تاجیکستان پخش کرد. در مجموع قرار است در این مرحله ۱۷ زره‌پوش جدید در اختیار پایگاه ۲۰۱ قرار گیرد. فرمانده نیروهای مرکزی روسیه در این باره گفت این ماشین‌های جنگی آگوست در رزمایش مشترک روسیه، تاجیکستان و ازبکستان شرکت خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد رزمایش مشترک این سه کشور برای آمادگی رزمی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و غیرقانونی از ۵ آگوست (‌۱۴ مرداد) آغاز خواهد شد. پیش از این روسیه تانک‌هایش را در مرز تاجیکستان با افغانستان مستقر کرده بود. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سرگئی شایگو» و «شیرعلی میرزا» وزیران دفاع روسیه و تاجیکستان در گفت‌وگوی تلفنی درباره اوضاع مناطق مرزی تاجیکستان و افغانستان تبادل نظر کردند. همچنین وزیران دفاع روسیه و تاجیکستان درباره اقدامات مشترک روسیه و تاجیکستان برای مقابله و خنثی کردن تهدیدهای مرتبط با وخامت اوضاع افغانستان گفت‌وگو کردند. 
***
معترضان برزیلی بار دیگر خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند
مردم معترض برزیل بار دیگر روز شنبه به خیابان‌های این کشور ریختند تا خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شوند.
 به گزارش رویترز، تظاهرات گسترده مردم برزیل در شهرهای مختلف با درخواست استیضاح ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهور این کشور در حالی روز شنبه برگزار شد که محبوبیت بولسونارو طی هفته‌های اخیر با افشای پرونده فساد مالی مربوط به خرید واکسن کرونا و عملکرد وی در مقابله با بحران شیوع این ویروس بشدت کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، بولسونارو پیش از این تهدید کرده بود اگر سیستم فعلی انتخاباتی برزیل اصلاح نشود، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی را به رسمیت نخواهد شناخت و قدرت را واگذار نخواهد کرد. وزارت دفاع برزیل نیز اخیرا به کنگره اعلام کرده است انتخابات سال آینده بدون اصلاح سیستم فعلی انتخاباتی، برگزار نخواهد شد. تظاهرات روز شنبه دومین اعتراض گسترده مردم برزیل در ماه جاری علیه عملکرد بولسونارو به شمار می‌رود. 
برزیل دومین آمار بالای تلفات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در جهان را پس از آمریکا در اختیار دارد. بولسونارو از زمان پیروزی در انتخابات 2018 تاکنون بارها اتهامات بی‌پایه و اساسی را درباره تقلب در انتخابات برزیل مطرح کرده است. به اعتقاد منتقدان، بولسونارو با طرح این اتهامات قصد دارد زمینه لازم برای عدم قبول شکست در انتخابات سال آینده را فراهم کند. 

Page Generated in 0/0049 sec