printlogo


کد خبر: 236172تاریخ: 1400/5/4 00:00
ناکامی بزرگ تکواندو در روز شگفتی‌سازی بانوی پاروزن ایران
به امید مدال ملایی

دیروز می‌توانست برای کاروان ایران دست کم یک مدال برنز در تکواندو به دست آید اما متاسفانه قرعه و شانس به گونه‌ای نبود که این اتفاق رخ دهد. با این وجود نازنین ملایی در قایقرانی دست به کار بزرگی زد و موفق شد به دور بعدی مسابقات راه پیدا کند. در ادامه به شاهکار ملایی خواهیم پرداخت و می‌گوییم چرا کار او را باید بزرگ دانست. پیش از آن نگاهی به عملکرد ورزشکاران ایران در روز گذشته می‌اندازیم. 
 
* تیراندازی؛ حذف نمایندگان ایران
هانیه رستمیان با اختلاف یک امتیاز نسبت به نفر هشتم متأسفانه دهم شد و از دور مسابقات حذف شد. 
مهیار صداقت در مرحله مقدماتی تفنگ ۱۰ متر بادی مردان، با کسب امتیاز 1/629 و قرار گرفتن در رده نهم، موفق به حضور بین ۸ ورزشکار برتر نشد تا بدین‌ترتیب از دور مسابقات حذف شود. 
 
* بسکتبال؛ شکست مقابل چک
تیم ملی بسکتبال کشورمان در نخستین دیدار خود در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ با نتیجه ۸۴ بر ۷۸ نتیجه را به تیم‌ ملی چک واگذار کرد. 
 
* تکواندو؛ حذف کیانی
 ناهید کیانی، تکواندوکار تیم ایران در گام نخست مقابل کیمیا علیزاده شکست خورد. حریف کیانی در مرحله یک‌چهارم نهایی با پیروزی ۹ بر ۸ برابر نماینده چین به نیمه‌نهایی صعود کرده بود اما در این مرحله برابر نماینده روسیه به میدان رفت و با نتیجه ۱۰ بر ۳ شکست خورد و به رده‌بندی رفت و در این مرحله نیز شکست خورد. با نرفتن حریف کیانی به فینال، او شانس کسب مدال برنز را از دست داد. میرهاشم حسینی، نماینده وزن منفی ۶۸ کیلوگرم تکواندوی مردان کشورمان در مرحله یک‌چهارم نهایی المپیک ۲۰۲۰ برابر پدیده مسابقات از ازبکستان با نتیجه ۳۴ بر ۲۲ شکست خورد و با صعود او به فینال، حسینی برای کسب مدال برنز شانس داشت که متاسفانه این شانس هم از دست رفت تا عملا هیچ مدالی از تکواندو برای کشورمان حاصل نشود. 
 
* پایان غم‌انگیز تکواندو
همان‌طور که گفته شد میرهاشم حسینی با شکست از حریف کره‌ای شانس رسیدن به دیدار رده‌بندی را از دست داد تا تکواندوی ایران بدون مدال به کار خود در المپیک توکیو پایان دهد و ضعیف‌ترین نتیجه تکواندوی ایران در ادوار المپیک ثبت شود. در مرحله شانس مجدد مسابقات وزن ۶۸ کیلوگرم تکواندوی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، میرهاشم حسینی به مصاف «دائه وون لی» دارای رنکینگ یک جهان از کره‌جنوبی رفت که در یک مبارزه پرافت و خیز با نتیجه ۳۰ بر ۲۱ شکست خورد و شانس رسیدن به دیدار رده‌بندی را از دست داد تا تکواندوی ایران با ناکامی مطلق بازی‌های توکیو را ترک کند. آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی و ناهید کیانی، ۳ نماینده تکواندوی ایران در المپیک توکیو بودند که از دور رقابت‌ها حذف شدند تا تکواندوی ایران بدون مدال بماند و ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ تکواندوی ایران در بازی‌های المپیک رقم بخورد. 
نتایج تکواندوی ایران در ادوار المپیک به قرار زیر است:
۲۰۰۰ سیدنی (اولین دوره حضور رسمی تکواندو در المپیک): یک برنز توسط هادی ساعی
۲۰۰۴ آتن: یک طلا توسط هادی ساعی و یک برنز توسط یوسف کرمی
۲۰۰۸ پکن: یک طلا توسط هادی ساعی
۲۰۱۲ لندن: یک نقره توسط محمد باقری معتمد
۲۰۱۶ ریو: یک برنز توسط کیمیا علیزاده
۲۰۲۰ توکیو: بدون مدال
 
* قایقرانی؛ صعود به نیمه‌نهایی
نازنین ملایی در یک‌چهارم نهایی مسابقات قایقرانی روئینگ تک‌نفره زنان، مسافت ۲ کیلومتر را با زمان 32/07/8 طی کرد و پس از نمایندگان نیوزیلند و سوییس در رده سوم ایستاد و به نیمه‌نهایی این مسابقات صعود کرد. 
به دلیل شرایط جوی، زمان مسابقه نازنین ملایی تغییر کرد. بر این اساس ملایی روز پنجشنبه در نیمه‌نهایی و جمعه در فینال پارو می‌زند(پیش از این قرار بود این مسابقه روز چهارشنبه برگزار شود). 
 
* رقبای نازنین ملایی در نیمه‌نهایی مشخص شدند
گروه‌بندی مرحله نیمه‌‌نهایی مسابقات روئینگ بازی‌های المپیک اعلام و رقبای نازنین ملایی مشخص شدند. نازنین ملایی قایقران ایران صبح روز یکشنبه سوم مردادماه توانست در یک کار بزرگ و تاریخی در این رشته جواز حضور در مرحله نیمه‌نهایی بازی‌های المپیک را به دست آورد. قرعه‌کشی و گروه‌بندی مرحله نیمه‌نهایی از سوی کمیته برگزاری مسابقات اعلام شد. قایقران کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی باید با نمایندگان آمریکا، اتریش، نیوزیلند، کانادا و انگلیس به آب بزند. نماینده آمریکا مدال المپیک لندن را داشته و قایقران انگلیس نیز مدال المپیک دارد. پاروزن نیوزیلند که در قاره خود از بهترین‌ها بوده و مدال‌آور جهانی است، در دور دوم مسابقات در گروه خود اول شده است. 
 
*چرا نتیجه ملایی در المپیک را باید شاهکار بدانیم؟
نتیجه‌ای که نازنین ملایی تاکنون در المپیک به دست آورده، در تاریخ قایقرانی بی‌سابقه است. نازنین ملایی، بانوی ملی‌پوش قایقرانی کشورمان دیروز در مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های المپیک توکیو به آب زد و با ثبت زمان 32/۸:۰۷ عنوان سومی را به خود اختصاص داد و راهی مرحله نیمه‌نهایی (A/B) شد تا نتیجه‌ای درخشان در کارنامه قایقرانی ثبت شود. 
عملکرد نازنین ملایی از این جهت شاهکار محسوب می‌شود که این نتیجه تاکنون در طول حضور قایقرانی در المپیک به دست نیامده بود. ملی‌پوش کشورمان در سخت‌ترین گروه مرحله یک‌چهارم نهایی با نمایندگان نیوزیلند (نفر دوم قهرمانی جهان)، مکزیک (نفر اول کسب سهمیه قاره آمریکا)، سوییس (نفر پنجم قهرمانی جهان و نفر سوم اروپا)، چین تایپه و نامیبیا (نفر اول کسب سهمیه آفریقا) رقابت کرد. مسابقات قایقرانی فینال‌های متعددی دارد به این شکل که در هر فینال ۶ قایقران حضور دارند و توزیع مدال فقط در فینال A صورت می‌گیرد. بنابراین ورزشکاران حاضر در فینال A عناوین اول تا ششم را کسب می‌کنند، ورزشکاران حاضر در فینال B هفتم تا دوازدهم و...
 
* بیست‌و‌دومی بهترین نتیجه روئینگ در المپیک
مهسا جاور که روئینگ‌سوار کشورمان در المپیک ریو بود، راهی مرحله نیمه‌نهایی (E/F) شد و در نهایت در فینال F با عنوان بیست‌وهشتمی به کار خود پایان داد. در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز محسن شادی نماینده کشورمان در روئینگ بود که او هم با حضور در فینال D و عنوان بیست‌و‌دومی به کار خود پایان داد. سولماز عباسی دیگر ملی‌پوش ایران در این ماده بود که در فینال D عنوان بیست‌وچهارمی را کسب کرد. محسن شادی و هما حسینی در المپیک ۲۰۰۸ پکن نیز عناوینی بهتر از بیست‌وپنجمی و بیست‌و‌ششمی کسب نکردند. 
 
* در انتظار بهترین نتیجه روئینگ
به نظر می‌رسد ملایی در المپیک توکیو هر نتیجه‌ای کسب کند، بهترین رکورد روئینگ در المپیک محسوب می‌شود. وی روز چهارشنبه در نیمه‌نهایی (A/B) به مصاف حریفان خواهد رفت. ملایی در صورتی که بدترین نتیجه را در این بازی‌ها کسب کند، به عنوان دوازدهمی می‌رسد که رکوردی بی‌سابقه محسوب می‌شود. وی این شانس را دارد که بتواند با قرار گرفتن در فینال A به عنوان یک بانوی تاریخ‌ساز نام خود را ماندگار کند.
 
* نازنین ملایی: رقبایم جلیقه یخ داشتند من حوله خیس!
دختر قایقران المپیکی ایران می‌گوید: من سبک‌وزن هستم و در رقابت با سنگین‌وزن‌ها توانستم موفق شوم و همه از جثه کوچکم متعجب بودند. نازنین ملایی درباره درخشش خود در رقابت‌های قایقرانی روئینگ المپیک توکیو و صعود به فینال A و B بازی‌ها بیان کرد: ما با توجه به امکانات و داشته‌های‌مان برای فینال C برنامه‌ریزی کرده بودیم. من در پیست 1000 متر تمرین می‌کردم و مسابقات اروپایی و جهانی هم نرفته بودم، بنابراین واقع‌بینانه نگاه کردیم که اگر به فینال C برسیم، اتفاق خوبی است. در ۲ هفته آخر تمرینات، تست‌هایی را انجام دادیم و تغییر تاکتیک داشتیم و حدس زدیم می‌تواند جواب دهد. او ادامه داد: روز اول بازی‌ها که توانستم به طور مستقیم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کنم متوجه شدم تمرینات و برنامه‌ریزی‌ها جواب داده است و سپس به تجزیه و تحلیل حریفانم در مرحله یک‌چهارم نهایی پرداختم. ما تصمیم گرفتیم ۲ نماینده مکزیک و نامیبیا را در مرحله یک‌چهارم نهایی پشت سر بگذاریم. من و آقای فرزام صحبت کردیم که اگر بتوانم به نیمه‌نهایی A و B برسم، کار بزرگی است و اگر هم در فینال C حضور داشته باشم، به آنچه از قبل برنامه‌ریزی کرده بودیم رسیده‌ایم، بنابراین بدون استرس و نگرانی به رقابت پرداختم. ملی‌پوش روئینگ ایران گفت: رقیبان من از سوییس و نیوزیلند واقعا قوی هستند. نمایندگان مکزیک و نامیبیا اگر ببینید سنگین‌وزن و عضلانی هستند. زمانی که من در پیست راه می‌رفتم همه متعجب بودند که چگونه با این جثه ریز توانستم آنها را پشت سر بگذارم، چون من سبک‌وزن هستم و با سنگین‌وزن‌ها به رقابت پرداختم. ملایی در پاسخ به این پرسش که موفقیت او در صعود به نیمه‌نهایی A و B المپیک باعث افزایش انگیزه او برای رقم زدن اتفاق بهتر در رقابت بعدی‌اش شده است؟ تصریح کرد: دقیقا! چون واقعیت این است که کشورهای دیگر با توجه به این امکاناتی که دارند برای مدال طلا آمده‌اند اما من می‌خواهم بهترین خودم باشم و از این لحاظ استرس آنچنانی ندارم و تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین عملکرد خودم را در المپیک داشته باشم. دختر قایقران المپیکی ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه وقتی امکانات کشورهای دیگر را می‌بیند حسرت نمی‌خورد که با داشتن آن امکانات، می‌توانست به جایگاه بهتری برسد، تاکید کرد: بله! همین طور است. برای نمونه ورزشکاران کشورهای دیگر به محض اینکه مسابقه تمام می‌شود جلیقه‌های یخ دارند و مربیان‌شان سریع آن جلیقه‌ها را می‌آورند تا تن‌شان کنند و در گرمای شدید هوا زودتر ریکاوری شوند اما مربی من مجبور است حوله را در آب سرد خیس کند و آن را به من بدهد.
***
کمرانی: IOC نشان داد سیاست از ورزش جدا نیست
نمی‌توانم توصیف کنم چه بر من گذشت
مربی تیم‌ ملی تکواندوی بانوان می‌گوید مسؤولان کمیته بین‌المللی المپیک می‌خواستند که ناهید کیانی و کیمیا علیزاده با هم بازی کنند. مهرو‌ کمرانی بعد از حذف ناهید کیانی از رقابت‌های المپیک گفت: همه ما امروز، روز سختی را پشت سر گذاشتیم. نمی‌توانم توصیف کنم که امروز بر من چه گذشت. کیمیا از کودکی شاگرد من بود و ناهید کیانی هم با سختی فراوان و بعد از برد قهرمان جهان توانسته بود سهمیه المپیک را بگیرد. این دو با هم دوست بودند و ناهید به واسطه اینکه کیمیا کاپیتان تیم بوده، به او احترام می‌گذاشت. این وضعیت کار را در این مسابقه سخت کرده بود. ناهید زحمت زیادی کشیده و دلم می‌سوزد که اینطور فرصت موفقیتش در المپیک از دست رفت. او خیلی خوب تمرین کرده بود و چیزی کم نداشت. وی ادامه داد: همه ما اینجا هستیم تا فارغ از سیاست از ورزش لذت ببریم اما برای من عجیب است که کمیته بین‌المللی المپیک چرا اینطور برخورد کرد. به نظر می‌رسد برای مسؤولان ورزش دنیا خیلی هم سیاست از ورزش جدا نیست. نمی‌توانم به طور صددرصد بگویم اما فکر می‌کنم کمیته بین‌المللی المپیک می‌خواست که حتما این دیدار برگزار شود. شعار المپیک این است که سیاست از ورزش جداست و همه مثل یک خانواده کنار هم هستند اما امروز دیدیم که این اتفاق نیفتاد. مربی تیم‌ ملی تکواندوی بانوان ادامه داد: درست است که قرعه‌کشی مسابقات از قبل انجام شده بود اما با توجه به ابتلای تکواندوکار شیلی به کرونا، جدول باید تغییر می‌کرد نه اینکه ورزشکاری را جایگزین کنند. کمرانی با اشاره به اتفاق‌هایی که در گذشته هم افتاده، گفت: نخستین سال است که جدول المپیک با ۱۷ بازیکن شکل می‌گیرد و این اجحافی است که در حق ما صورت گرفت. این مسائل را که کنار هم می‌گذارم این احتمال را بیشتر می‌دهم که IOC می‌خواست حتما این بازی انجام شود و کیمیا مقابل یک ورزشکار از ایران قرار گیرد. کمرانی درباره شرایط کیمیا هم توضیح داد: حتما این مسابقه برای کیمیا علیزاده هم سخت بود. بخوبی می‌توانستیم این موضوع را از چهره کیمیا حس کنیم. 

Page Generated in 0/0054 sec