printlogo


کد خبر: 236177تاریخ: 1400/5/4 00:00
منابع صهیونیستی هیاهوی دولت بنت مبنی بر درخواست افزایش بودجه برای اقدام نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را بلوف خواندند
میراث‌خواران ناکام

گروه سیاسی: میراثی که نتانیاهو در مقابله با ایران باقی گذاشت، دولت تازه‌کار رژیم صهیونیستی را گرفتار کرده است. دولت ائتلافی نفتالی بنت- یائیر لاپید، برای اینکه از سایه سنگین نخست‌وزیر سابق خارج شود، این روزها مجبور است با عملیات‌های رسانه‌ای، ایران را تهدید به اقدام نظامی کند، چرا که نتانیاهو- که بتازگی با برقراری تماس‌هایی با بنی گانتس تلاش‌هایی برای ساقط کردن دولت جدید انجام داده- دولت ائتلافی را به کوتاه آمدن در برابر ایران متهم کرده اما این در حالی است که این رژیم توانایی چنین اقدامی را ندارد، به شکلی که حتی در سرزمین‌های اشغالی بحث‌های روزهای گذشته را چیزی جز هیاهو نخواندند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از انتشار برخی اخبار درباره آماده شدن اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، هفته قبل نیز خبری مبنی بر درخواست افزایش بودجه 5/2 میلیارد دلاری نهادهای نظامی از سوی مقامات ارشد نظامی این رژیم برای اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران منتشر شد. این در حالی است که روزنامه جروزالم‌پست در مقاله‌ای این اقدام را در واقع افزایش بودجه ارتش این رژیم که در ۳ سال گذشته با توجه به عدم ثبات سیاسی اسرائیل تغییری نکرده، دانست. این نشریه صهیونیستی افزود: زمانی که بحث بودجه اسرائیل در حال بررسی باشد، فرمانده ارتش، ژنرال‌ها را جمع می‌کند تا برای ترساندن روزنامه‌نگاران از تهدیدات فراروی اسرائیل بگویند تا ارتش بتواند بودجه بیشتری بگیرد. در ادامه این مقاله آمده است: آویو کوخاوی در سال‌های اخیر چندین اسکادران و واحدهای زرهی و برخی پروژه‌های ارتش را تعطیل کرده تا پروژه‌های دیگر را به دلیل کمی بودجه پیش ببرد. جروزالم‌پست در پایان نوشت: خطر ایران فوری است اما بودجه ارتش مهم‌تر است و هیچ حمله‌ای هم در کار نیست. 
اگرچه نفتالی بنت در سرزمین‌های اشغالی از مهم‌ترین نیروهای دست راستی به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته از اتخاذ سیاست تهاجمی علیه ایران حمایت کرده اما اسرائیل اساسا در موقعیتی نیست که بخواهد به تنهایی اقدام مستقیمی در برابر ایران انجام دهد. موقعیت این رژیم بعد از انتفاضه اخیر سیف‌القدس به حدی متزلزل است که پرتاب چند راکت از لبنان به سوی سرزمین‌های اشغالی، نفتالی بنت را به طور اضطراری به بازدید فوری از مرزهای این رژیم کشاند. بعد از این اتفاق کارشناسان مستقر در فلسطین اشغالی از چالش دولت نفتالی بنت در نوع مواجهه با حزب‌الله پرده برداشتند. به زعم آنان، از سویی وضعیت نابسامان کنونی اسرائیل و رها شدن از نبرد «سیف‌القدس» اجازه ماجراجویی جدید را به صهیونیست‌ها نمی‌دهد و از سوی دیگر سکوت در برابر تجاوز‌ها، اعتراض جبهه‌ داخلی را به همراه خواهد داشت. 
گفتنی است وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم چندی قبل تلویحا اذعان کرده بود این رژیم باید برای ایران هسته‌ای خود را آماده کند. بنی گانتس در سخنانی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی نظامیان و افسران اسرائیلی با تاکید بر لزوم آمادگی اسرائیل برای مقابله با تهدیدات و توانمندی‌های هسته‌ای ایران، با بیان اینکه تل‌آویو طی سال‌های آینده در برابر تهدیدات هسته‌ای ایران با چالش مواجه خواهد شد، اظهار داشت: تل‌آویو باید برای مقابله با توانمندی‌ها و تهدیدات آینده ایران آماده شود. گانتس در دانشکده نظامی اسرائیل در تل‌آویو افزود: ما ناچاریم در برابر تهدیدات هسته‌ای ایران، قدرت و سرمایه انسانی خود را تقویت کنیم و تجهیزات و توانایی‌ها و برنامه‌های عملیاتی خود را در برابر هر گونه سناریو ارتقا دهیم. 
در مجموع دولت بنت برای مقابله با ایران در تله‌ای گرفتار شده که بر اساس آن مجبور است در مسیری قدم بگذارد که نتانیاهو پس از 12 سال، چیزی جز شکست و ناکامی از آن کسب نکرد. 
 
* شکست، میراث نتانیاهو
 تحلیلگران روزنامه معاریو اخیرا به نقد عملکرد نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و آن را شکست خورده توصیف کردند. «یتسحاق بن نیر» تحلیلگر این روزنامه عبری‌زبان در یادداشتی تحت عنوان «به رغم اقدام نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای، چرا ما به چنین شرایطی رسیدیم؟» نوشت: شاید بتوان همچنان همان تکیه‌کلام پیش پا افتاده را بار دیگر مورد استفاده قرار داد و گفت نگاه ما به مسائل از اینجا با نگاه آنها به آن از سوی دیگر متفاوت است. 
او در این زمینه نوشت: بنیامین نتانیاهو کارهای زیادی کرد تا خود و عملکردش را به افکار عمومی نشان دهد؛ از دور زدن بنی گانتس گرفته تا خرید 30 میلیون دوز واکسن کرونا از شرکت فایزر. او همه کار کرد؛ او با رفتارهای خود و تهدید به اقدام نظامی علیه ایران «جو بایدن» را تا مرز جنون کشاند تا از این طریق بر دادستان پرونده‌هایش غلبه کرده و بالفور (مقر اقامت نخست‌‌وزیری اسرائیل) را ترک نکند اما اگر او تمام این کارها را کرد، چرا ما به این وضعیت دچار شده‌ایم؟ به اعتراف این تحلیلگر، با وجود تمام اقدامات نتانیاهو، امروز دولت ایران از لحاظ فناوری هسته‌ای پیشرفته‌تر و از لحاظ قدرت قوی‌تر و به تبع آن برای اسرائیل خطرناک‌تر شده است. 
«الون بن دیوید» دیگر تحلیلگر اسرائیلی هم چند روز قبل در همین روزنامه با اشاره به عملکرد ادعایی نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران نوشته بود: برنامه هسته‌ای ایران در زمان ورود بنیامین نتانیاهو به دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در 12 سال پیش و شرایط و نقطه‌ای که امروز به آن رسیده را بسنجید تا بدانید نتانیاهو در 12 سال چه می‌کرده است.
او که به یادداشت نتانیاهو علیه نفتالی بنت، نخست‌وزیر فعلی اسرائیل پاسخ می‌داد، اعتراف کرد به رغم تمام اقدامات [ادعایی] اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در بعد هسته‌ای به پیشرفت‌های زیادی رسیده است. 
او در این رابطه نوشت: در سال 2009 زمانی که ایهود اولمرت نخست‌وزیری را به بنیامین نتانیاهو تسلیم کرد، ایران به طور بالفعل برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرده بود اما این برنامه در شرایط اولیه آن قرار داشت؛ ایران حدود یکهزار سانتریفیوژ از نوع تقریبا کم‌سرعت در اختیار داشت که اورانیوم را در سطوح بسیار پایینی غنی‌سازی می‌کردند. 
این تحلیلگر در ادامه ضمن پرداختن به اقدامات ادعایی اسرائیل در دوره اولمرت و بعد از آن یعنی در دوره نتانیاهو، اعتراف کرد در دوره ترامپ با وجود تمام اقداماتش[دولت آمریکا] حاضر نشد به ایرانی‌ها حمله کند تا آنکه ایران سال 2018 به رغم تمام تحریم‌های اعمال شده، به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشید و سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر خود را وارد مدار کرد تا 3 تن مواد غنی شده تا سطح 60 درصد را تولید و ذخیره‌سازی کند. وی که تحلیلگر نظامی شبکه 13 تلویزیون اسرائیل هم هست با اعتراف ضمنی به اقدامات تخریبی و نقش اسرائیل در ترور شهید دکتر فخری‌زاده تاکید می‌کند هرگز گزینه نظامی علیه ایران یک گزینه خوب برای اسرائیل نبوده است، زیرا اگرچه خواهد توانست زیان‌‌هایی را به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد آورد (و البته منجر به وقوع جنگ سخت ‌شود) اما این تهاجم هرگز نخواهد توانست برنامه هسته‌ای ایرانی‌ها را متوقف کند. 
علاوه بر این موارد باید تلاش‌های نافرجام نتانیاهو برای کشاندن پای ترامپ به درگیری نظامی با ایران را آخرین شکست نخست‌وزیر ناکام اسرائیل قلمداد کرد. 
در این زمینه نیویورکر آمریکا طی گزارشی به افشای تلاش‌های نتانیاهو برای متقاعد کردن ترامپ به ضربه به ایران در روزهای آخر ریاست‌جمهوری‌اش پرداخت. این نشریه آمریکایی نوشت: آخرین باری که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با دونالد ترامپ صحبت کرد، سوم ژانویه ٢٠٢١ بود که موضوع صحبت نیز برنامه هسته‌ای ایران بوده است. در حقیقت میلی در ماه‌های آخر دوران فعالیت ترامپ بشدت در تلاش بود اطمینان یابد رئیس‌جمهور کشورش برای باقی ماندن در قدرت و تغییر نتیجه انتخابات، به ایران حمله نخواهد کرد. 
مارک میلی بسیار نگران این بود که ترامپ با پافشاری روی اقدام نظامی علیه ایران، موجب به وجود آمدن یک جنگ تمام‌عیار در خاورمیانه شود. در حقیقت بنیامین نتانیاهو برای انجام این حمله در واپسین روزهای ریاست‌جمهوری ترامپ به سختی تلاش کرده و او را تحت فشار قرار داده بود اما مارک میلی به ترامپ هشدار داده بود اگر دست به چنین کاری بزنی، یک جنگ لعنتی رخ خواهد داد. میلی پیش از آن نیز نسبت به پیامدهای گسترده درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها هشدار داده و در عین حال بر این باور بود که ترامپ خواهان جنگ نیست اما تحت تاثیر نتانیاهو و عوامل تحریک‌آمیز مختلف در تلاش برای یک حمله موشکی بوده است. 
در ادامه گزارش نیویورکر آمده است: افراد جنگ‌طلب ضدایرانی اطراف ترامپ را احاطه کرده بودند و او به بنیامین نتانیاهو نیز بسیار نزدیک بود؛ کسی که به ‌رغم آشکار شدن شکست ترامپ در انتخابات ٢٠٢٠ سعی داشت او را برای حمله به ایران متقاعد کند. علاوه بر نتانیاهو، مایک پمپئو و مایک پنس خواهان اقدام علیه ایران بودند اما ترامپ، با وجود نزدیکی عقایدش با نخست‌وزیر اسرائیل در قبال ایران، در نهایت تصمیم گرفت از این ایده بگذرد و دست به اقدامی علیه ایران نزند!
 
* جنگ دریایی ایران و اسرائیل از سایه بیرون می‌آید؟
نشریه فارین‌پالیسی در مطلبی با اشاره به اوضاع این روزهای لبنان ادعا کرد وضعیت این کشور درگیری ایران و اسرائیل در دریای مدیترانه را که تاکنون عمدتا در سایه بود، تشدید می‌کند. 
این رسانه می‌نویسد: اوایل ماه جولای یک توئیت ایرانی و یک توئیت اسرائیلی موجب متلاطم‌تر شدن دریای مدیترانه شد. ۲۶ ژوئن سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان تصویر یک کشتی نفتکش ایرانی را توئیت کرد و نوشت ایران برای فرستادن سوخت به لبنان به تایید آمریکا نیازی ندارد. وزیر انرژی لبنان از ترس تحریم‌های آمریکا بلافاصله هر گونه درخواست واردات سوخت از ایران را رد کرد اما دیگر برای گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه نفتکش ایرانی در راه بیروت است، دیر شده بود. سپس ششم ژوئیه بلاگ «اینتلی‌نیوز» درباره مسائل دفاعی و امنیتی اسرائیل، در توئیتی گفت ایران کشتی «آرمان۱۱۴» حاوی نفت خام را به لبنان اعزام کرده است. 
به نوشته فارین‌پالیسی، مجموع این توئیت‌ها نشان از گسترش جنگ میان ایران و اسرائیل دارد که تا قبل از این عمدتا در سایه بود و در دریای مدیترانه و فراتر از آن یک‌به‌یک کشتی‌های یکدیگر را نشانه‌ می‌رفتند. درگیری عمدتا بر نفتکش‌های ایرانی عازم سوریه متمرکز بود اما اکنون به نظر می‌رسد دامنه نزاع در حال گسترش به لبنان در آستانه ورشکستگی اقتصادی است. 
«اران لرمان» مشاور پیشین امنیت ملی نخست‌وزیری اسرائیل به فارین‌پالیسی گفت سیاست بنت فقط از نظر کنار آمدن با بایدن متفاوت است و او بر خلاف نتانیاهو ترجیح می‌دهد اختلافاتش با رئیس‌جمهور آمریکا را پشت درهای بسته نگه دارد و همزمان موضع محکم علیه ایران را حفظ کند. لرمان افزود هدف او تضعیف دولت بایدن نیست، بلکه حفظ حق عملکرد آزادانه اسرائیل است. 
دیگر کارشناسان می‌گویند اسرائیل باید از کشیده شدن به یک جنگ خطرناک دریایی پرهیز کند و هشدار می‌دهند درگیری دریایی بویژه در خلیج‌فارس و دریای عرب که خارج از محدوده نیروی دریایی اسرائیل و توانایی آن برای حفاظت از کشتی‌هایش است، برای تل‌آویو بسیار پرهزینه خواهد بود. 

Page Generated in 0/0062 sec