printlogo


کد خبر: 236209تاریخ: 1400/5/5 00:00
موفقیت شبکه یکپارچه پدافند هوایی سوریه مدیون ایران است یا روسیه؟
اسرائیل در رادار پدافندی سوریه

موفقیت چشمگیر سامانه‌های پدافندی سوریه در مقابل تجاوزهای موشکی و هوایی رژیم صهیونیستی، مقامات نظامی اسرائیلی را در بن‌بست قرار داده است. رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر ۳ حمله هوایی جدید به مواضع و تاسیسات ارتش سوریه در منطقه السفیره شهر حلب، همین‌طور فرودگاه متروکه الضبعه در شهر القصیر استان حمص و دست آخر هدفی نظامی در اطراف دمشق انجام داد که عملکرد درخشان واحدهای پدافندی سوریه در واکنش به این حملات، اسرائیلی‌ها را شوکه کرده است. 
گزارش‌های رسانه‌های عبری‌زبان حاکی از آن است که صهیونیست‌ها بشدت از این میزان پیشرفت طرف سوری در دقت رهگیری و انهدام موشک‌های «دلیله» خود تعجب کرده‌اند. 
طبق گزارش وزارت دفاع روسیه، ۲ حمله نخست با واکنش سریع و دقیق سایت‌های پدافند موشکی سوریه مواجه شد. در حمله اول 7 فروند از 8 فروند موشک شلیک شده و در حمله دوم هر ۴ فروند موشکی که از سوی جنگنده‌های «اف16» اسرائیلی بر فراز آسمان جولان اشغالی شلیک شده بودند، توسط سامانه‌های «پانیستر- اس» و« بوک‌ام 2» سوری‌ها رهگیری و منهدم شدند.
رسانه‌های روسی همچنین یکشنبه شب گذشته از موفقیت پدافند هوایی سوریه در مقابله با راکت‌های شلیک شده بر فراز آسمان دمشق خبر دادند. 
نکته مهم اینجاست که رسانه‌های شرکتی غربی، عربی و عبری بر خلاف حملات قبل پس از حملات مزبور سکوت اختیار کردند، چرا که منابع نظامی اسرائیلی هیچ سند یا تصویری دال بر موفقیت‌آمیز بودن دور جدید تجاوزات‌شان نداشتند تا در اختیار حامیان رسانه‌ای‌شان بگذارند. 
اسپوتنیک، خبرگزاری دولتی روسیه در گزارشی درباره موفقیت سامانه‌های پدافندی سوریه در مقابل رژیم متجاوز اسرائیل، سعی کرد این موفقیت را به حساب مستشاران وزارت دفاع روسیه بگذارد. 
در این گزارش دریادار «وادیم کولیت» از مقام‌های ارشد نظامی روسیه در سوریه با اعلام اینکه پدافند هوایی سوریه تمام موشک‌های شلیک شده توسط جنگنده‌های «اف‌16» اسرائیل را در حوالی دمشق سرنگون کرده است، مدعی شد تقویت سامانه‌های پدافندی سوری توسط کشور او عامل محدود شدن حملات هوایی رژیم صهیونیستی شده است. 
روزنامه «دیلی صباح» چاپ ترکیه نیز به نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط وابسته به سعودی‌ها نوشت روسیه صبر خود را نسبت به اسرائیل در سوریه از دست داده است. بر مبنای این گزارش، مسکو پس از گفت‌وگوی مستقیم اخیر میان پوتین و بایدن در سوییس، دریافته واشنگتن از حملات مداوم رژیم صهیونیستی به سوریه استقبال نمی‌کند. این موضوع به روسیه امکان بخشیده بدون نگرانی از سرشاخ شدن مستقیم با آمریکا در شامات با آزادی عمل بیشتری از بشار اسد و نیروهای وفادار به او حمایت کند. 
روسیه همچنین مدعی است اعطای سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته و دانش فنی، توانایی بیشتری به ارتش سوریه برای موازنه با تسلیحات اسرائیلی بخشیده است. اخیرا سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز گفته بود کشورش بیش از 320 نوع سلاح از جمله بالگردهای جدید را در سوریه آزمایش کرده است. 
بر مبنای گزارش الشرق‌الاوسط، مسکو در حال تلاش برای تقویت پدافند هوایی سوریه با تجهیزات مدرن است و کارشناسان روس به طور مستقیم بر کار آنها نظارت خواهند کرد. اسرائیلی‌ها نیز دریافته‌اند پدافند هوایی در سوریه فعال شده و اینکه عملا همه موشک‌های شلیک شده منهدم شده‌اند نشانگر تغییر اساسی در سازوکارهای تعامل با این پرونده است و جنگنده‌های اسرائیلی حملات را از مناطق مجاور انجام می‌دهند. 
بخش عبری‌زبان تارنمای امنیتی دبکا‌فایل وابسته به موساد، در گزارشی به نقل از برخی منابع وزارت دفاع روسیه، موضوع تغییر سیاست‌های کرملین را تأیید کرده و از ماموریت ویژه افسران روس مسؤول سامانه‌های دفاع هوایی برای سرنگونی موشک‌ها و جنگنده‌های اسرائیلی متجاوز به حریم هوایی سوریه خبر داده است. این سایت مدعی شد اجرای توافقنامه محرمانه‌ منعقد شده در اواخر سال ۲۰۱۸ میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی متوقف شده که بر مبنای آن جنگنده‌های اسرائیلی اجازه فعالیت آزادانه بر فراز سوریه را داشتند و نیروهای روسیه علیه آنها وارد عمل نمی‌شدند. 
اگرچه برخلاف ادعای دبکا، سامانه‌های پدافندی سوریه تحت نظر روس‌ها در همان سال یک فروند «اف16» متجاوز رژیم صهیونیستی را در بازگشت بر فراز آسمان فلسطین اشغالی هدف قرار داده بودند و از آن پس جنگنده‌های اسرائیلی تنها از طریق دریای مدیترانه و حریم هوایی اردن به خاک سوریه نزدیک شده و با موشک‌های «دلیله» به اهداف مورد نظر خود حمله می‌کردند. 
دبکا همچنین از روش جدیدی گزارش می‌دهد که روس‌ها برای هماهنگی سامانه‌های پدافندی تحت کنترل ارتش خود و ارتش سوریه توسعه داده‌اند؛ روشی که آتشبارهای سامانه‌های دفاع هوایی سوریه یعنی «پانیستر- اس» و «بوک‌ام 2» را به همراه سامانه‌های «اس‌300» که بتازگی از روسیه گرفته‌اند قادر می‌کند از سامانه‌های پیشرفته‌تر «اس400» نیروهای روس مستقر در پایگاه الحمیمیم برای رهگیری موشک‌های اسرائیلی کمک بگیرند. 
این اما تمام ماجرا نیست، چرا که بررسی عملکرد دفاع هوایی سوریه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد پیش از آنکه روس‌ها به صرافت مقابله با اسرائیلی‌ها بیفتند نیز سامانه‌های پدافندی مستقر در شامات گاه 16 تا 20 موشک «دلیله» شلیک شده به خاک سوریه را رهگیری می‌کردند. 
در حقیقت صهیونیست‌ها با پررنگ کردن نقش روس‌ها در این سیر پیشرفت که تدریجی بوده و نه یک‌شبه، می‌خواهند از اعتراف به پیشرفت محور مقاومت شامل ایران و سوریه در دستیابی به سامانه‌های پدافندی موثر شانه خالی کنند. 
به عبارت دیگر آنچه در سال‌های اخیر باعث انقلاب در حوزه جنگال (جنگ الکترونیکی) در آسمان سوریه شده و صهیونیست‌ها را نقره‌داغ کرده است، مستقیما با همکاری مستشاری ایران با دمشق ارتباط دارد. از آنجا که رسانه‌های غربی و صهیونیستی به دنبال تبلیغ خط انحرافی شکست ایران و محور مقاومت در حمایت از نظام قانونی سوریه و خروج مستشارانش از شامات هستند، مجبورند برای توجیه شکست‌های اخیر، نقش روسیه را پررنگ کنند، حال آنکه ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در سوریه، جزو مفاد توافقنامه دفاعی میان تهران و دمشق بود که چند سال پیش و بسیار قبل‌تر از بیدار شدن روس‌ها از خواب، در سفر وزیر دفاع سوریه به ایران میان مقامات ۲ کشور به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه بود که ایران فناوری‌های پیشرفته موشکی و جنگال خود را همراه با مهندسان و متخصصان مربوط به شامات منتقل کرد.
پیشرفت شبکه یکپارچه پدافند هوایی که سوریه با کمک مستشاری ایران ایجاد کرده، به مرحله‌ای رسیده که امروز دیگر هیچ جنگنده‌ای نمی‌تواند بسادگی وارد حریم هوایی سوریه شود و همه هواگردها رهگیری می‌شوند، حتی در مناطق شرق و شمال شرقی این کشور که فعلا تحت اشغال تروریست‌های «پ‌ک‌ک» و نیروهای آمریکایی و اروپایی است. 
مهم‌تر آنکه برای کنترل کامل بر آسمان سوریه نیاز به اشراف بر پایگاه‌های هوایی در عمق سرزمین‌های اشغالی و رصد جنگنده‌ها و هواگردهای اسرائیلی حتی از زمان بلند شدن است. به نوشته کانال اخبار سوریه، درباره حمله موشکی اخیر صهیونیست‌ها به حلب، شبکه یکپارچه پدافندی سوریه حرکت «اف16‌»های مهاجم را رصد و ورود آنها را به مرز حریم هوایی این کشور به یگان‌های پدافندی عمل‌کننده در حلب اطلاع داد. 
این باعث شد پدافند مستقر در آن منطقه با آمادگی کامل (حتی پیش از رسیدن جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه شلیک در مرز التنف با اردن) منتظر شلیک و درگیری باشد. این اشراف در نهایت باعث انهدام بیش از 88 درصدی موشک‌های شلیک شده توسط جنگنده‌های «اف16» مهاجم شد. 
اگرچه مسکو از هنگام ورود به جنگ سوریه به دولت دمشق تعهد داده بود علاوه بر جبران همه خسارت‌های نظامی ناشی از حمله صهیونیست‌ها، همه موشک‌های پدافندی شلیک شده از سامانه‌های روسی ارتش سوریه را نیز جایگزین کند اما این همه خواسته فرماندهی سیاسی و نظامی سوریه نبود. این ابتکار عمل ایران در بخش پدافندی سوریه بود که روس‌ها را به تقلا واداشت تا اعتبارشان نزد سوری‌ها زیر سوال نرود. 
در واقع سوری‌ها بدون آنکه بخواهند خواهش یا درخواست ویژه‌ای از روس‌ها داشته باشند، صرفا با همکاری با ایرانی‌‌ها، مسکو را به موازنه مثبت در عرصه دفاع از سوریه واداشتند. نتیجه، سرعت عمل در پدافند موفق آسمان حلب و القصیر بود که روس‌ها نیز برای بهره‌برداری تبلیغاتی از آن، فرصت را از دست ندادند.

Page Generated in 0/0052 sec