printlogo


کد خبر: 236210تاریخ: 1400/5/5 00:00
دور دنیا

فائوچی: آمریکا در مخمصه شیوع کرونای دلتا گیر افتاده است
مقام ارشد بخش بهداشتی آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران گفت ایالات متحده در مخمصه‌ افزایش موارد ابتلا به کرونای دلتا به دلیل شمار آمریکایی‌های واکسینه نشده گیر افتاده است.  دکتر «آنتونی فائوچی» رئیس سازمان آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفت: «ما در مسیر اشتباه حرکت می‌کنیم».  فائوچی همچنین از عدم رعایت ماسک زدن از سوی شهروندان آمریکایی گله کرد. طبق تازه‌ترین آمار، تقریبا ۱۶۳ میلیون آمریکایی (۴۹ درصد جمعیت واجد شرایط ایالات متحده) واکسینه شده‌اند. در روزهای گذشته «راشل والنسکی» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا درباره افزایش مبتلایان به کرونای دلتا اظهار نگرانی کرده بود.  والنسکی گفت: «داده‌های اولیه چندین ایالت نشان می‌دهد 5/99 درصد مرگ‌ومیرهای اخیر بر اثر ویروس کرونا مربوط به افرادی است که واکسینه نشده‌اند و می‌توان از طریق واکسن از مرگ‌ومیر مبتلایان جلوگیری کرد. شمار مبتلایان به کرونا نیز در آمریکا نسبت به هفته گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است». شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز بتازگی در گزارشی به بررسی روند واکسیناسیون در آمریکا پرداخت و در گزارشی نوشت تاکنون کمتر از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. 
***
افزایش شانس میقاتی برای نخست‌وزیری لبنان
روز گذشته منابع آگاه از فضای رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت جدید، اعلام کردند «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در جریان این رایزنی‌ها «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشین این کشور را به عنوان نامزد نخست‌وزیری آینده معرفی کرد.  رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در اظهارات خود به نمایندگی از این فراکسیون گفت: تشکیل دولت یک گذرگاه ضروری برای رسیدگی به امور شهروندان است و این طبیعی است که ما نیز برای رسیدن به این امر همه تلاش خود را به کار ببندیم.  وی در ادامه افزود: فراکسیون وفاداری به مقاومت همواره به دنبال احقاق حقوق مردم بوده و امروز در حالی که نشانه‌هایی از تشکیل دولت وجود دارد، تلاش می‌کنیم به تسهیل این روند کمک کنیم و در همین راستا نجیب میقاتی را به عنوان نامزد مورد نظر خود جهت ماموریت تشکیل دولت معرفی می‌کنیم. فراکسیون جریان المستقبل به ریاست «سعد حریری» نیز اعلام کرد: ما به «میشل عون» رئیس‌جمهوری کشور گفتیم تصمیم داریم نجیب میقاتی را به عنوان نامزد مورد نظر خود برای ماموریت تشکیل دولت معرفی کنیم و از خداوند می‌خواهیم در این ماموریت میقاتی و کشور را یاری کند. 
***
کشته شدن ۴۳۰ نفر در تیراندازی‌های هفته گذشته آمریکا
آمارهای ان‌بی‌سی نیوز و آرشیو خشونت با اسلحه آمریکا حاکی است بیش از 430 نفر در 915 مورد تیراندازی طی هفته گذشته در این کشور جان خود را از دست دادند. بر اساس این گزارش، در این تیراندازی‌ها که طی روزهای 17 تا 23 جولای رخ داده است، بیش از 1007 نفر نیز زخمی شده‌اند. آمارهای جدید نشانگر روند صعودی خشونت با اسلحه در سراسر ایالات متحده است. سال 2020 میلادی بیش از 43 هزار نفر در آمریکا قربانی خشونت با اسلحه شده‌اند که این بالاترین آمار در ۲ دهه اخیر به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2021 میلادی رکورد جدیدی را ثبت کند، زیرا تلفات خشونت با اسلحه در آمریکا از ابتدای امسال تاکنون به بیش از 24 هزار نفر رسیده است. از 24 هزار نفری که از ابتدای امسال تاکنون قربانی خشونت با سلاح شده‌اند، بیش از 800 نفر زیر 18 سال سن داشته‌اند و 174 نفر آنها نیز کمتر از 12 سال بوده‌اند. برخی از این حوادث، تیراندازی‌های گسترده و دسته‌جمعی بوده است. بر اساس تعریف مطرح شده، تیراندازی دسته‌جمعی و گسترده به حوادثی گفته می‌شود که در آن حداقل 4 نفر کشته یا زخمی شوند. بر اساس آمارهای آرشیو خشونت با اسلحه آمریکا، طی هفته گذشته به تنهایی 18 مورد تیراندازی دسته‌جمعی و گسترده در 12 شهر آمریکا به وقوع پیوسته که بر اثر آن 19 نفر کشته و 74 نفر زخمی شده‌اند. 
***
حملات پهپادی به یکی از مراکز حشد‌الشعبی در نجف اشرف
نیروهای سازمان حشدالشعبی عراق از حملات پهپادی به مواضع خود در استان نجف اشرف خبر دادند. لشکر امام علی(ع) با انتشار بیانیه‌ای خبر داد یکی از اردوگاه‌های وابسته به این لشکر در استان نجف، هدف حملات پهپادی قرار گرفته است. پایگاه خبری بغداد الیوم ضمن انتشار این بیانیه گزارش داد این حملات در ساعات ۱۵ و ۳۰ دقیقه و ۱۷ و ۳۰ دقیقه به وقت عراق انجام شده است. به گفته این لشکر، عملیات شناسایی پس از این حملات آغاز شده است. کانال تلگرامی صابرین‌نیوز هم خبر داد این حملات پهپادی توسط رژیم صهیونیستی انجام شده است ولی این خبر را منابع رسمی عراقی و متعلق به حشد تأیید نکرده‌اند. در این حملات یک موشک به نزدیکی یک مدرسه اصابت کرد. 
پایگاه خبری شفق‌نیوز هم به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد یکی از راکت‌ها به یکی از ساختمان‌های مسکونی اطراف محل حادثه اصابت کرده است. وی گفت این حملات به یکی از انبارهای مهمات متعلق به حشدالشعبی انجام شده است. این حملات در حالی است که نیروهای حشد بارها تأکید کرده‌اند اجازه نخواهند داد مناطق مرزی عراق، به گذرگاهی برای تروریست‌های دست‌پرورده واشنگتن و تل‌آویو تبدیل شود. یکی از فرماندهان حشد نیز اخیرا خبر داد دوربین‌های استان صلاح‌الدین موفق شده‌اند هلی‌برن عناصر داعش توسط آمریکا و همکاری آنان را ثبت و ضبط کنند.

Page Generated in 0/0072 sec