printlogo


کد خبر: 236214تاریخ: 1400/5/5 00:00
فاضلاب لندن بالا آمد
سیل سریالی در اروپا پس از آلمان و بلژیک دامن انگلیس را هم گرفت 8 ایستگاه مترو در لندن زیر آب رفت، 2 بیمارستان تخلیه شد و فاضلاب در برخی خیابان‌ها و منازل مسکونی فوران کرد

 در ادامه سلسله حوادث طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی در اروپا، ساکنان لندن عصر یکشنبه شاهد جاری شدن سیلاب در خیابان‌های این شهر بودند. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این سیلاب بر اثر بارش‌های شدید در مناطق مختلف لندن که تا 9 سانتیمتر تخمین ‌زده می‌شود، جاری شده است. 
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از سی‌ان‌ان، ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد سیلاب در لندن بسیاری از خودروها در خیابان‌ها را روی آب شناور کرده است. تصاویر منتشر شده یادآور تصاویر هشدار‌دهنده سیلاب گسترده‌ای است که اوایل ماه جاری میلادی (جولای)، آلمان و بلژیک را هدف گرفت و قربانیان زیادی بر جا گذاشت. طبق این گزارش، تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، خودروها را شناور روی آب در خیابان‌هایی که غرق در سیلاب هستند، نشان می‌دهد و خیابان‌های این شهر اروپایی همچون رودهای پرخروش شده است. بر اساس این گزارش، برخی صاحبان خودروها در خیابان‌های لندن مجبور به ترک خودروهای خود شده‌اند که به طور کامل زیر سیلاب فرو رفته‌ بودند. برخی شاهدان ماجرا گفته‌اند به واسطه سرریز شدن چاه‌های زیرزمینی در برخی مناطق، شاهد آبفشان‌هایی (فواره‌ آب) بودند. سیلاب ناشی از بارش‌های شدید در حالی جاری شده است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده اوایل هفته جاری، پایتخت انگلیس شاهد داغ‌ترین روزهای سال بود و دمای هوا به بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد رسیده بود. پلیس لندن اعلام کرد جاری شدن سیل اختلالات جدی و شدیدی را در برخی جاده‌ها از جمله جاده اصلی و مهمNorth Circular  ایجاد کرده است.
آتش‌نشانی لندن نیز اعلام کرد: بیش از 1000 تماس تلفنی با خدمه نجات از سوی رانندگان گرفتار در سیلاب و ساکنان گرفتار در زیرزمین‌های پرآب گرفته شده است.  آژانس محیط‌زیست نیز ۶ هشدار سیل در سراسر جنوب شرقی کشور دریافت کرده، در همین حال 19 هشدار برای سیل احتمالی در سراسر انگلیس و ولز ثبت شده است.   بر اساس این گزارش، 8 ایستگاه مترو لندن نیز به واسطه نفوذ آب مسدود شده است. سخنگوی شبکه حمل‌و‌نقل لندن در این باره گفت: جاری شدن سیل سهمگین تاثیر منفی زیادی بر خدمات شبکه حمل‌و‌نقل شهری لندن داشته است. چندین ایستگاه شبکه قطار شهری نیز تعطیل و  چندین مسیر حرکت اتوبوس‌های شهری لندن نیز بسته شد. همچنین ویدئوهای منتشر شده از مناطق مسکونی و منازل ساکنان لندن نشان می‌دهد فاضلاب به شکل عجیبی فوران کرده و شهروندان لندنی مشغول هدایت کردن آن به بیرون از خانه هستند. در تصاویر دیگر، نشت آب از طبقات بالا و سقف خانه‌ها فضای هولناکی را برای خانواده‌های انگلیسی پدید آورده است. علاوه بر این، بیمارستان دانشگاه نیوهام و  بیمارستان ویپس‌کراس در شرق لندن نیز پس از باران سیل‌آسای عصر یکشنبه، همه جراحی‌های برنامه‌ریزی شده را لغو کردند و آمبولانس‌ها بیمارانی را که حال وخیمی داشتند به مناطق دیگر منتقل کردند؛ همچنین  مجبور به تخلیه و انتقال بیش از 100 بیمار به مناطق امن شدند.
 
* پیش‌بینی‌ها از فاجعه سیل در لندن
این دومین بار طی یک ماه است که سیل در خیابان‌های لندن جاری شده است. این در حالی است که حدود یک دهه قبل صاحب‌نظران و متخصصان دانشگاهی در ارتباط با فاجعه‌بار بودن وقوع سیل در لندن هشدار داده بودند. کارشناسان معتقدند سیل یکی از بزرگ‌ترین خطرات لندن در قرن 21 است. تغییرات آب و هوایی در کنار رشد شهر در کرانه رودخانه تایمز خطر طغیان رودخانه‌ها را در آینده افزایش می‌دهد. این تغییرات تا سال 2030 لندن را تحت فشار قرار خواهد گذاشت، چرا که هم‌اکنون در کرانه رود‌های لندن بیش از 2 میلیون نفر ساکن هستند و علاوه بر این متروی لندن سالانه بیش از یک میلیارد مسافر را جابه‌جا می‌کند.  سال ۲۰۰۸ میلادی پروفسور مارک ماسلین، مدیر انستیتوی محیط‌زیست در دانشگاه کالج لندن در کنفرانسی گفت: سطح دریا تا سال 2080 حدود 80 سانتیمتر بالا خواهد آمد. این به معنای این است که در صورت تداوم این روند پس از سال 2030 هر آن ممکن است «سد تایمز» شکسته شده و لندن دچار فاجعه‌ای عظیم شود. در این سناریو، ماسلین پیش‌بینی کرده بود 65 ایستگاه کنترل آب طغیان خواهد کرد.
 
* افزایش تلفات و خسارات بی‌سابقه سیل ویرانگر آلمان
نزدیک به 10 روز قبل از سیل اخیر لندن، وقوع سیل در مناطق غربی آلمان تلفات جانی و خسارات سنگینی بر جا گذاشت. رسانه‌های آلمانی اعلام کردند در حالی که 10 روز از وقوع سیل در مناطق غربی آلمان گذشته است، تلفات همچنان روند صعودی دارد. بر اساس جدیدترین آمار و ارقام از وقوع سیل ویرانگر در آلمان و غرب اروپا، شمار تلفات سیل در قاره سبز به ۲۱۶ نفر افزایش یافته است. شرکت راه‌آهن آلمان هم از خسارت بی‌سابقه سیل اخیر در غرب این کشور به خطوط ریلی خبر داد که بازسازی آن در برخی مناطق سال‌ها زمان می‌برد. سیل ویرانگر اخیر در غرب آلمان آنچنان خسارت‌های گسترده‌ای به بار آورده که امدادگران را درمانده کرده است. روزنامه «هندلزبلات» آلمان در گزارشی در این باره نوشت: بلایایی وجود دارد که حتی نیروهای عملیاتی و امدادگر باتجربه را نیز مبهوت می‌کند؛ از جمله بلایی مانند سیل در ایالت راینلاند- فالتز. «اینو سنت توپر» که با دیگر امدادگران چند روز است مشغول خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده است، در این باره گفته است: من سال‌ها در این زمینه فعالیت دارم اما هرگز نمی‌توانستم تصور کنم چنین فاجعه‌ای را در آلمان تجربه می‌کنم. این فراتر از تصور است. تازه‌ترین آمارهای رسمی حاکی از مرگ حداقل 180 نفر در سیل آلمان و مفقود شدن بیش از 150 نفر دیگر است. بر اساس آخرین برآوردهای رسمی، خساراتی که سیل کم‌سابقه در مناطق غربی آلمان به جا گذاشته دست‌کم 5 میلیارد یورو برای شرکت‌های بیمه هزینه به همراه خواهد داشت. وزیر کشور آلمان هم در بازدید از مناطق سیل‌زده در غرب آلمان هزینه بازسازی دوباره این مناطق را چندین میلیارد یورو ارزیابی کرده است. همچنین آسیب‌های وارده به بیش از 50 پل در آلمان فاجعه‌بار است. این سیل همچنین تاثیرات مخربی بر ایستگاه‌ها و زیرساخت‌های فنی گذاشته است. دولت آلمان هم درباره طغیان مجدد رودخانه‌ها در ایالت راینلاند- فالتز و نورد راین- وست فالن هشدار داده است. از آنجا که سیستم فاضلاب در این مناطق سیل‌زده بدرستی کار نمی‌کند، خطر وقوع سیل مجدد وجود دارد.

Page Generated in 0/0075 sec