printlogo


کد خبر: 236231تاریخ: 1400/5/5 00:00
محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال تأکید کردند
نهضت ساخت مسکن

گروه اقتصادی: تهیه مسکن در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌های ایرانی شده است به طوری که طبق آخرین گزارش مرکز آمار، 37 درصد هزینه‌های خانوار ایرانی در مناطق شهری در سال 99 مربوط به بخش مسکن بوده است. 
میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در دوره 8 ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی با رشد 650 درصدی 7 برابر شده است. به موازات افزایش قیمت مسکن، هزینه اجاره‌بها هم در این دوره زمانی افزایش قابل توجهی داشته است. این افزایش قیمت باعث رونق خرید و فروش واحدهای کوچک و قدیمی‌ساز شده است.  به عقیده کارشناسان، اصلی‌ترین دلیل این اتفاق عقب‌ماندگی تولید از عرضه مسکن است که توأمان با سوداگری عده‌ای خاص شده است. 
به گزارش «وطن امروز»، مجلس انقلابی در نخستین گام با اصلاح مالیات‌های تنظیمی، گام بزرگی را در مبارزه با سوداگری برداشت.  البته این موضوع در اجرا با مشکلاتی مواجه شد که با شروع به کار دولت سیزدهم می‌توان امیدوار بود تا حدودی این مشکلات رفع شود.  بر این اساس در راستای حل بحران مسکن دیروز رئیس‌جمهور منتخب و رئیس مجلس شورای اسلامی در جلساتی متفاوت به پیگیری این موضوع پرداختند. 
دیروز محمدباقر قالیباف در مراسم بهره‌برداری از کارخانه صنعتی‌سازی ساختمان گفت: باعث خوشحالی بنده بود که توفیق داشتم در مراسم بهره‌برداری از کارخانه صنعتی‌سازی ساختمان که با زحمات نیروهای مسلح و همت جوانان پرکار و باسابقه و با دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا اجرایی شد، حضور داشتم.  رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی موضوع مسکن به عنوان یک صنعت پیشران اقتصادی و بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که چند ماه گذشته قانونی برای تولید یک میلیون مسکن در سال تثبیت شد تا در برنامه هفتم در دستورکار قرار گیرد. 
وی ادامه داد: امروز شاهد برخی موضوعات و مشکلات در کشور همانند موضوع آب در استان خوزستان هستیم، از این رو برای چندمین بار تاکید می‌کنم ما از نبود امکانات و پول رنج نمی‌بریم، بلکه رنج اساسی ما در حوزه مدیریت و باور است. 
رئیس قوه مقننه افزود: یکی از مشکلات کشورمان بحث باور است. بنده از چند ماه قبل در جریان این پروژه بودم و حال خوشحالم که در افتتاح این مجموعه حضور دارم. از این رو از امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاران‌شان که این پروژه را شجاعانه دنبال کردند تشکر و قدردانی می‌کنم. 
قالیباف با تاکید بر اهمیت «ما می‌توانیم»، گفت: دوستان نظامی می‌دانند در دوران دفاع‌مقدس با همین بحثی که حضرت امام(ره) فرمودند، ما توانستیم کار را پیش ببریم. یکی مانند بنی‌صدر می‌گفت ما نمی‌توانیم و دلایلی برای این کار می‌آوردند که بیهوده بود؛ ظاهری درست داشت با باطنی غلط. 
وی ادامه داد: در آن زمان آتش توپخانه پرحجم اصلا نداشتیم و در آتش توپخانه حداکثر به صورت محدود ۲۵ کیلومتر را در آن زمان می‌توانستیم تحت پوشش بگذاریم، آن هم با آتش بسیار کم، که این کار در جنگ هیچ معنایی ندارد و اگر برد آتش توپخانه ۲۰ کیلومتر باشد، یعنی نجنگ و جنگ امکان‌پذیر نیست.  قالیباف اضافه کرد: اما جوانان کشور ایستادند و امروز شاهدیم در حوزه همان آتش با ظرفیت موشکی خود ۲۰۰۰ کیلومتر از خاک خودمان، برای نقطه مدنظر می‌توانیم تصمیم بگیریم که این‌ برای بازدارندگی و همان باوری است که می‌گویم به آن اعتماد داشته باشیم. امروز با همان روحیه بالاست که ماهواره را در مدار زمین قرار می‌دهیم و به کشورهایی پیوسته‌ایم که پرتاب ماهواره انجام می‌دهند، در حالی که ۳۰ سال قبل برای پرتاب آتش خمپاره دچار مشکل بودیم و این مهم دستاورد باور ما است.  وی در همین زمینه تصریح کرد: بحث مربوط به مسکن نشان داد با توجه به اینکه در کشور زلزله‌خیز هستیم، هنوز تبعات یک زلزله را جمع نکرده‌ایم، در نقطه دیگر کشور زلزله اتفاق می‌افتد. آن را جمع نکرده، جای دیگر سیل را شاهدیم. ما جزو ۱۰ کشور نخست حادثه‌خیز دنیا هستیم که این به ما دیکته می‌کند باید در ایمن‌سازی، سرعت‌سازی، کیفیت ساختمان و قدرت انتقال ساختمان در بحث‌های مربوط به اقتصادی بودن در این تکنولوژی، در لبه‌های علم و تکنولوژی دنیا قرار بگیریم که اینجا از وزارت دفاع تشکر می‌کنم که با همان روحیه دفاع‌مقدس پا به این عرصه گذاشتند و مهم‌تر اینکه به تیم بچه‌های جوان این کاره اعتماد کردند. 
ما ساختمان را صنعتی‌سازی و بومی‌سازی کرده‌ایم اما اگر این صنعت را مردمی‌سازی نکنیم در نطفه خفه می‌شود
وی در ادامه افزود: ما ساختمان را صنعتی‌سازی و بومی‌سازی کرده‌ایم اما اگر این صنعت را مردمی‌سازی نکنیم، در نطفه خفه می‌شود. پس ساختمان باید مردمی‌سازی شود. اگر می‌توانیم 6 هزار واحد در سال در یک اشل ۱۲ طبقه را دنبال کنیم، باید در جغرافیاهای متفاوت کشور بر اساس نیازها، بحث‌های ژئوتکنیک و آیین‌نامه‌های موجود، بحث شهر و روستا، قیمت تمام شده و نیازهایی که در این سازه‌ها ضرورت دارد، مردمی‌سازی شود، یعنی صنعتگران ما همه باید وارد این صحنه شوند. 
قالیباف گفت: طبق آنچه در مجلس برای طرح مسکن تصویب شده، قرار نیست دولت یک میلیون مسکن بسازد. دولت یک مسکن هم نباید بسازد، چون دولت هم گران می‌سازد و هم به جای یک میلیون، ۱۰۰ هزار مسکن هم نمی‌تواند بسازد. باید این را به طور کامل مردمی‌سازی کنیم و اجازه دهیم جوانان و سرمایه‌گذاران پای کار بیایند. ظرفیت‌هایی داریم که قوانین و مقررات را درست کند که درست کردیم. زمین ۴۵ تا ۵۰ درصد هزینه یک ساختمان است. ما صندوق زمین و مسکن را در این قانون در مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرده‌ایم، یعنی دولت بیاید با پرداخت بیشترین وام در بخش زمین آن را جبران کند. 
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: امروز مسکن در فرهنگ ما و در شرایط اقتصادی کشور ما تنها یک سرپناه نیست و آسایش و آرامش مردم و امنیت روانی و اجتماعی جامعه ما را تحت تاثیر قرار داده است. در این شرایط سخت کرونایی هر دو طرف صاحبخانه و مستاجر در استرس و ناراحتی هستند. صاحبخانه آپارتمان کوچکی دارد که به عنوان دارایی می‌خواهد زندگی‌اش را اداره کند و از آن سو مستاجر در یک شرایط سخت در آن خانه زندگی می‌کند. صاحبخانه ناگزیر است اجاره را بالا ببرد ولی مستاجر توان ندارد و هر ۲ آسیب می‌بینند. 
وی ادامه داد: مسکن، امنیت روانی و اجتماعی جامعه ما را از بین برده است. چه بخواهیم چه نخواهیم، یکی از اثرهای مهم در حوزه سرمایه،‌ خانه است و با این تورم رو به رشد اگر کسی امروز صاحبخانه نشود، هیچ‌وقت صاحبخانه نمی‌شود. 
قالیباف گفت: بعد می‌گوییم چرا ازدواج دیر انجام می‌شود و افزایش طلاق داریم یا چرا رشد ما در حوزه جمعیت منفی است. قطعا مهم‌ترین عوامل همین‌ها هستند، لذا اگر حضرت آقا می‌فرمایند مسکن یکی از پیشران‌های ما در حوزه اقتصاد کشور است، به این دلیل است که در حوزه اجتماعی، فرهنگی و مسائل کلان افزایش جمعیت و آرامش، همه اینها لازمه این کار است.
 
* دست دلالان باید از بازار مسکن قطع شود
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب نیز پیش از ظهر دیروز در «نشست ویژه بررسی الزامات ساخت مسکن» با حضور مدیران و کارشناسان حوزه مسکن گفت: تهیه مسکن همواره یکی از دغدغه‌های جدی مردم بوده و امروز نه‌تنها خرید مسکن، که اجاره آن هم در شهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچک‌تر برای مردم به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. 
رئیسی با اشاره به اینکه گرانی مسکن یک مشکل ریشه‌ای در ایجاد آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق و حاشیه‌نشینی است، افزود: در مقطعی ساخت مسکن مهر جریان موثری در عرصه ساخت مسکن و خانه‌دار شدن اقشار محروم به راه انداخت اما متاسفانه به جای اصلاح ایرادات طرح مسکن مهر، در دوره اول دولت فعلی این طرح رسما تعطیل شد. البته در دوره بعدی این نگاه تغییر کرد و تلاش شد مسکن مهر با رفع نقایص تکمیل شود. رئیس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرد: مردم در موضوع ساخت مسکن مهر طرف حساب خود را دولت می‌دانند و هنگام قضاوت درباره عملکرد دولت در این زمینه، تفاوتی بین دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم قائل نیستند، لذا دولت باید به تعهدات پایبند باشد، مگر آنکه در موارد استثنا زیانی فاحش و جدی متوجه منافع عمومی باشد. رئیسی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیز باید متقابلا متعهد به کار با کیفیت باشد، اظهار داشت: دولت باید از یک سو میدان را برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه مسکن و دیگر عرصه‌ها هموار کند و از سویی با هدایت و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی و اعمال نظارت موثر، از حقوق مردم نیز دفاع کند. 
رئیسی تصریح کرد: باید با روحیه جهادی تلاش کنیم تامین زمین برای ساخت حداقل یک میلیون مسکن در سال در محدوده شهرها و روستاها با فوریت و بدون تاخیر در اولویت اقدامات قرار گیرد. اگر در این زمینه ابهام قانونی هم وجود دارد، باید با توجه به انگیزه بالای نمایندگان محترم مجلس هر چه سریع‌تر این ابهامات را برطرف کرد. رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه طرح موضوع انتزاع وزارتخانه‌های راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی به هیچ‌وجه نباید باعث متوقف یا کند شدن اقدامات جاری بخش‌های تابعه این وزارتخانه شود، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است پرداخت تسهیلات مسکن نیز بهتر است در یک بانک تخصصی انجام شود که هم مردم با چارچوب عملکرد آن در این زمینه بیشتر آشنا هستند و هم امکان کنترل و نظارت دقیق‌تر بر پرداخت این تسهیلات وجود داشته باشد. رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه برای تعدیل هزینه‌ها و تسهیل و تسریع ساخت مسکن باید دست دلالان از بازار مصالح ساختمانی بویژه فولاد و سیمان قطع شود، گفت: حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن نیز بدون قطع کردن دست سوداگران و کنترل قیمت توسط آنها ممکن نیست. اگر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود، شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین می‌رود. 
رئیسی در ادامه بر تقویت نهضت ساخت مسکن با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود کشور از بخش خصوصی و تعاونی گرفته تا شهرداری‌ها و قرارگاه‌های سازندگی تأکید کرد. همچنین رئیس‌جمهور منتخب در ابتدای سخنان خود با اشاره به درگذشت مرحوم علیرضا تابش، از زحمات و تلاش‌های وی در سالیان طولانی فعالیت در عرصه مسکن روستایی و نیز بازسازی مسکن مناطق آسیب‌دیده از بلایای طبیعی قدردانی کرد.
***
    بروکراسی اداری مانع رفع مشکلات خوزستان با وجود تعیین هزار میلیارد تومان اعتبار     
قالیباف اظهار کرد: بنده در نخستین نظارت میدانی از مناطق محروم به استان خوزستان رفتم. بسیاری تعجب کردند که مگر خوزستان منطقه محروم است! اما واقعیت تلخ این است که این استان با وجود امکانات فراوان، استانی محروم و بحران آب در این منطقه بسیار جدی است.  وی افزود: در نظارت میدانی 4 روزه در استان خوزستان مشخص شد 740 روستا با تنش آبی روبه‌رو هستند. برای حل این معضل مهم، روستاها مشخص شد و وزارتخانه متولی رفع این معضل هم تعیین شد. هزار میلیارد تومان اعتبار قطعی هم برای مشکلات خوزستان تعیین شد و بنا بود بخشی از کار شروع شود اما سیستم بروکراسی، اداری و مدیریت اینقدر این موضوع را چرخاند و چرخاند تا امروز تبدیل به آنچه شد که می‌بینیم و امروز می‌بینیم هنوز اندر خم یک کوچه هستیم. در حالی که یک گره براحتی باز می‌شد، آن را تبدیل به یک مشکل کردیم. 

Page Generated in 0/0060 sec