printlogo


کد خبر: 236239تاریخ: 1400/5/5 00:00
وال‌استریت ژورنال از خواست ایران برای گنجانده شدن ‌بندی خبر داد که خروج آمریکا از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند
تضمین جهانی برجام؟

گروه سیاسی: یک رسانه آمریکایی در گزارشی با موضوع سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران در جریان مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام، از خواست ایران برای گنجانده شدن‌ بندی خبر داد که بر مبنای آن خروج آمریکا از این توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی که مذاکرات وین با موضوع بازگشت آمریکا به برجام از چندی پیش متوقف شده است اما کماکان گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آن مطرح است. فارغ از چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و فرآیند راستی‌آزمایی، مساله امکان مجدد واشنگتن برای تکرار رویه ترامپ در خروج یک‌طرفه از تعهدات برجام، از مهم‌ترین نگرانی‌های ایران به حساب می‌آید. به بیان دیگر، حتی صرف توافق و تعهد مجدد دولت آمریکا به وظایف برجامی‌اش مانع از آن نمی‌شود که در سال‌های آتی و با تغییر مجدد دولت در آمریکا، مجددا شاهد خروج یک‌طرفه آمریکا از این توافق نباشیم؛ تهدیدی که البته در زمان انعقاد برجام نیز از سوی منتقدان این توافق بارها مورد اشاره قرار گرفته بود و به‌رغم رد شدن این فرض از سوی مقامات دولت روحانی، در نهایت 18 اردیبهشت سال 97 این فرض به واقعیت پیوست. در این میان در روزهایی که اما و اگرهای زیادی پیرامون آینده مذاکرات وین مطرح است، یک رسانه آمریکایی از خواست ایران برای گنجانده شدن ‌بندی خبر داد که بر مبنای آن خروج آمریکا از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند؛ در چنین فضایی دولت‌های آینده آمریکا بدون اجماع‌سازی جهانی توانایی خروج از برجام را نخواهند داشت. 
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی با این مقدمه که ایران و ایالات‌متحده ماه گذشته بعد از ۶ دور مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم در وین، در مذاکرات وقفه ایجاد کردند، مدعی شد تاکنون واشنگتن برای کنار گذاشتن قدرتمندترین اهرم تحریم‌های خود به منظور احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ابراز تمایل کرده اما مذاکره‌کنندگان ایرانی برای چیزهای بیشتر تلاش می‌کنند. به ادعای این گزارش، جدیدترین خواسته ایران این است که ایالات‌متحده با ‌بندی موافقت کند که خروج آمریکا از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند، زیرا ایران می‌گوید این اقدام با توجه به خروج آمریکا از توافق در دولت ترامپ ضروری است. وال‌استریت ژورنال در ادامه این ادعا، افزوده برای ایران اهمیتی ندارد اما چنین ‌بندی مغایر قانون اساسی آمریکاست و یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند مانع تغییر سیاست به دست کنگره یا یک رئیس‌جمهور آینده شود، بویژه وقتی توافق هسته‌ای هرگز به سنا برای تصویب به عنوان معاهده ارائه نشده است. طبق این گزارش، اغلب معاهده‌ها دارای اصولی هستند که تحت شرایطی خاص خروج را ممکن می‌کنند. به نوشته این نشریه آمریکایی، بایدن هم مانند اوباما این توافق را برای رای‌گیری به سنا ارائه نخواهد داد، زیرا می‌داند بعید است اکثریت را بسادگی به دست بیاورد، زیرا برای تصویب نیازمند دو‌سوم آرا است. وال‌استریت ژورنال در ادامه مدعی شد دادن کنترل بیشتر به سازمان ملل نسبت به کنگره در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا، انحراف فاحش از سوگند ریاست‌جمهوری است. به نوشته این نشریه، مقام‌های ایرانی اشاره کرده‌اند که دور بعدی گفت‌وگوها می‌تواند بعد از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در ماه آینده میلادی (اواسط مرداد) برگزار شود. 
 
* فشار حداکثری علیه ایران به طرز وحشتناکی شکست خورد
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در گفت‌وگویی ضمن تکرار ادعای آمادگی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام، گفت کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران به طرز وحشتناکی شکست خورده است. نماینده ویژه دولت بایدن گفت: ما یک وضعیتی را به ارث برده‌ایم که رئیس‌جمهور بایدن تصمیم گرفته به آن پایان دهیم، وضعیتی که طی آن کارزار فشار حداکثری که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرده بود، به طرز وحشتناکی شکست خورد و این به طرز بدی به منافع ایالات‌متحده آسیب ‌زده است. رابرت مالی ادامه داد: ما اکنون می‌بینیم که ایران به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده است، اقدامات ثبات‌زدای منطقه‌ای خود را تشدید کرده و همه اینها بعد از آغاز کارزار فشار حداکثری اتفاق افتاد، در صورتی که قرار بود این کارزار به همین مسائل بپردازد. مقام ارشد آمریکایی گفت: بایدن به ما دستور داد اگر می‌توانیم با ایرانی‌ها دیدار کنیم یا همان‌طور که خود آنها خواسته بودند، به صورت غیرمستقیم مذاکره داشته باشیم و ما به صورت خیلی شفاف گفته‌ایم که آماده بازگشت به توافق (برجام) هستیم، اگر آنها آماده انجام این کار باشند. 
اظهارات رابرت مالی در حالی است که وی اوایل تیرماه در پاسخ به این سوال که ایران در چارچوب مذاکرات وین خواستار انجام چه کاری است که انجام آن برای طرف آمریکایی دشوار است، گفته بود: چیزی که آنها می‌خواهند رفع تمام تحریم‌هایی است که بعد از سال ۲۰۱۸ توسط رئیس‌جمهور ترامپ اعمال شد. این خواسته زیادی است. 

Page Generated in 0/0054 sec