printlogo


کد خبر: 236256تاریخ: 1400/5/6 00:00
انفجار مهیب در یک پارک شیمیایی در صنعتی‌ترین ایالت آلمان باعث نشت گازهای سمی شد
وضعیت شدیدا خطرنا در لورکوزن

هنوز چند روز از سیل مرگ در غرب آلمان با بیش از 200 کشته و بیش از هزار مفقود نگذشته بود که انفجار در قطب شیمیایی ژرمن‌ها در یکی از همان ایالت‌های سیل زده، نورث راین وستفالیا، زنگ خطر فاجعه‌ای زیست‌محیطی را در این کشور به صدا درآورد. 
تصاویر منتشر شده از یکی از تأسیسات مواد شیمیایی شرکت بایر- بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد شیمیایی آلمان- در شهر لورکوزن نشان می‌دهد ستون بزرگی از دود سفید و سمی از محل انفجار به آسمان بلند شده است. به گزارش شبکه آلمانی WDR، به دنبال چندین انفجار صبح سه‌شنبه در تاسیسات پارک صنعتی «شمپارک» لورکوزن، احتمال انتشار گازهای سمی در فضای شهر لورکوزن و مناطق اطراف آن در وستفالیا وجود دارد. به همین دلیل مسؤول اداره صنایع شیمیایی شهر لورکوزن از شهروندان خواسته هرچه سریع‌تر به داخل مکان‌های سربسته بروند و درها و پنجره‌ها را نیز بسته نگاه دارند. 
به گزارش رویترز، در پی این انفجارها در تأسیسات شیمیایی بایر، 5 نفر مفقود و 16 تن مجروح شده‌اند که حال 4 نفر از آنها وخیم است. ساعاتی بعد مقامات شمپارک اعلام کردند جسد یکی از 5 مفقود حادثه را یافته‌اند. 
لارس فردریش، مدیر این شرکت در بیانیه‌ای این رویداد را تصادفی تراژیک خوانده که دست کم باعث مرگ یک کارمند آن شرکت شده است. در ابتدا به نظر می‌رسید دود حاصل از انفجار از بخش امحا (زباله‌سوز) شمپارک برخاسته اما بعد مسؤولان شرکت کارنتا، اداره‌کننده این پارک صنعتی اعلام کردند مرکز دفع پسماندها دچار انفجار شده که تبعات زیست‌محیطی این رخداد را بسیار خطرناک می‌کند. طبق آخرین گزارش‌ها، انفجار مهیب نخست در یکی از تانکرهای حامل مواد حلال شیمیایی رخ داده و سپس آتش‌ به دیگر بخش‌ها سرایت کرده است. 
یکی از ابهامات درباره نحوه مدیریت این حادثه واکنش دیرهنگام نیروهای امدادی است، چرا که انفجار در ساعات صبحگاهی گزارش شد در حالی که عملیات امداد از ساعت 2 بعد از ظهر آغاز شد. 
به گفته بخش روابط عمومی پارک صنعتی شمپارک، بیش از 70 شرکت در سایت‌های آن در سراسر آلمان فعالیت می‌کنند. پارک‌های لورکوزن، دورماگن و کرفلد- اوردینگن حدود یک‌سوم کل تولیدات صنعتی‌ترین استان آلمان و قطب شیمیایی این کشور یعنی نورث راین وستفالیا را به خود اختصاص می‌دهند. 
پلیس لورکوزن از زمان وقوع انفجار به طور مداوم به مردم هشدار داده در محیط‌های بسته بمانند. پلیس همچنین اعلام کرده ضمن بررسی حادثه، تمام راه‌های منتهی به این تأسیسات را مسدود کرده است. 
از طرف دیگر یک افزونه (اپلیکیشن) شهری در رابطه با وضعیت آلودگی هوا، از نشت مواد بسیار سمی به آسمان منطقه خبر داده و وضعیت لورکوزن را «شدیدا خطرناک» توصیف کرده است.

Page Generated in 0/0069 sec