printlogo


کد خبر: 236258تاریخ: 1400/5/6 00:00
دور دنیا

گام ۲ کره برای احیای روابط
کاخ آبی (کاخ ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی) دیروز خبر داد پیونگ‌یانگ و سئول خطوط تلفنی اضطراری را که کره‌شمالی یک سال قبل قطع کرده بود، مجددا برقرار کردند.  «پارک سو هیون» دبیر مطبوعاتی «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی اعلام کرد مون و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی از آوریل تاکنون چند نامه رد و بدل و توافق کردند تلفن‌ها را وصل کنند. به گزارش رویترز، «کِی‌سی‌ان‌اِی» رسانه دولتی کره‌شمالی هم اعلام کرد همه کانال‌های ارتباطی بین ۲ کره از دیروز ساعت ۱۰ (به وقت محلی) در پی توافق مون و کیم، فعالیت خود را از سر گرفتند.  پارک در بیانیه خود اعلام کرد: ۲ رهبر چندین بار با تبادل نامه راه‌های بهبود روابط را بررسی و توافق کردند خطوط تلفنی قطع شده را به عنوان نخستین قدم در این روند، وصل کنند. آنها همچنین توافق کردند اعتماد را در اسرع وقت بازیابی و دوباره روابط را تقویت کنند. رسانه کره‌شمالی هم از برقراری خطوط تلفن به عنوان گامی بزرگ در جهت جلب اعتماد متقابل و ترویج آشتی یاد کرد. وزارت دفاع کره‌جنوبی تأیید کرد یک خط تلفن نظامی آزمایش شده و ارتباط منظم ۲ بار در روز، از سر گرفته می‌شود. 
***
کوبا، آمریکا را مقصر حمله به سفارت هاوانا در پاریس خواند
کوبا هدف قرار گرفتن سفارتش در پاریس با کوکتل مولوتف را «حمله تروریستی» تشویق شده از جانب آمریکا خواند و آن را محکوم کرد. سفارت هاوانا در پاریس در بیانیه‌ای روی وبسایت خود اعلام کرد ۲ مهاجم ۳ کوکتل مولوتف را به سمت این ساختمان دیپلماتیک پرتاب کردند که باعث خسارت جزئی شد اما دیپلمات‌ها آسیبی ندیدند. در واکنش به این اقدام، «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا ضمن تروریستی خواندن این حمله، آمریکا را مقصر دانست و در پیامی توئیتری نوشت: دولت آمریکا را به دلیل ادامه فعالیت‌هایش علیه کشورمان که این نوع رفتار را تشویق می‌کند و درخواست‌هایش برای ایجاد و توسعه خشونت، مسؤول می‌دانم. 
واشنگتن در پی اعتراضات اخیر کوبا با اتخاذ موضعی مداخله‌جویانه از این اعتراضات حمایت کرد و تحریم‌های جدیدی را علیه هاوانا به دلیل آنچه سرکوب فعالان خواند، اعمال کرد. 
***
۳ خواسته اصلی چین از آمریکا
وزیر خارجه چین در جریان دیدار معاون وزیر خارجه آمریکا گفت ایالات متحده باید بیش از هر کشور دیگری به انطباق خود با قوانین بین‌المللی فکر کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفری ۲ روزه به شهر تیانجین چین، روز دوشنبه با وانگ یی، وزیر خارجه چین و معاون او شی فنگ ملاقات کرد. وزیر خارجه چین تاکید کرد: در رابطه با پیروی از قوانین بین‌المللی، آمریکا همان کشوری است که باید بیش از دیگران درباره آن فکر کند. وانگ یی گفت: عدم مدیریت روابط چین و ایالات متحده «یک فاجعه بزرگ» است. آمریکا باید درک عینی و صحیحی از چین داشته و به «سیاست عملگرایانه در قبال چین» بازگردد. وانگ ۳ خواسته اصلی خود را از ایالات‌متحده مطرح کرد و گفت آمریکا نباید مدل حکومت چین را به چالش بکشد یا به دنبال براندازی آن باشد، این امر به سرنوشت 4/1 میلیارد مردم چین مربوط می‌شود. آمریکا باید تحریم‌هایی را که به دلیل نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ علیه چین اعمال کرده و خودمختاری هنگ‌کنگ را تضعیف می‌کند، لغو کند و باید دست از اقداماتی که توسعه فناوری چین را محدود می‌کند، بردارد. وانگ تاکید کرد: وقتی مساله مربوط به حاکمیت است، تایوان مهم‌ترین مساله است. 
***
افزایش خودکشی نظامیان آمریکایی
آمار خودکشی نظامیان آمریکایی به اندازه‌ای افزایش یافته که صدای رئیس پنتاگون را هم درآورده است. ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز دوشنبه درباره افزایش چشمگیر میزان خودکشی در میان نیروهای نظامی آمریکا ابراز نگرانی کرد. او اوایل هفته طی بازدید از پایگاه هوایی ایلسون در آلاسکا گفت: «من عمیقا درباره میزان خودکشی نه تنها در اینجا (در بین اعضای نیروی هوایی) بلکه در بین تمام نیروها (زمینی و دریایی و هوایی) نگرانم».
روزنامه انگلیسی گاردین اخیرا گزارش کرده سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۸۵ تن از نظامیان در حال خدمت آمریکایی بر اثر خودکشی مرده‌اند. این آمار در مقایسه با آمار ۳۲۶ مورد خودکشی در سال ۲۰۱۸ که پنتاگون گزارش کرده بود، افزایش چشمگیری دارد. گزارش جدید پنتاگون نشان می‌دهد از ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ (آخرین ماه سال میلادی) فقط در آلاسکا که یک منطقه جنگی محسوب نمی‌شود، دست‌کم ۶ نظامی آمریکایی به زندگی خود پایان داده‌‌اند. در گزارش وزارت دفاع آمریکا در توجیه این خودکشی‌ها به عوامل استرس‌زا برای نظامیان شامل غیرقابل پیش‌بینی بودن زندگی در ارتش اشاره شده است. بر اساس نتایج این مطالعه، افزایش حضور نظامی آمریکا در جهان که پس از حوادث ۱۱ سپتامبر آغاز شده، باعث شده دست‌کم ۳۰ هزار و ۱۷۷ نظامی آمریکایی اقدام به خودکشی کنند.  
***
چشم بستن آمریکا بر کودتای تونس
اقدام غیرقانونی رئیس‌جمهور تونس با همراهی ارتش برای برکناری نخست‌وزیر و تعلیق یک ماهه مجلس و همین‌طور حمله به دفاتر احزاب و رسانه‌های مخالف، هنوز آمریکایی‌های همیشه دلواپس دموکراسی را مجاب نکرده که یک کودتای کلاسیک در این کشور رخ داده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن که برای اقدامات بسیار خفیف‌تر از این در کشورهای مستقل یا رقیب آمریکا جیغ بنفش می‌کشید و تحریم و تهدید می‌کرد، بعد از کودتای تونس واکنشی خنثی نشان داده است. این در حالی است که به گفته رهبران جناح اکثریت مجلس تونس از جمله «راشد الغنوشی» رهبر حزب اسلامی النهضه و رئیس پارلمان، کودتای بامداد دوشنبه توطئه‌ای توسط شرکای آمریکا یعنی فرانسه، مصر، امارات و سعودی بوده است. بلینکن دیروز تلفنی در تماس با رئیس‌جمهور تونس با لحنی دوستانه فقط از قیس سعید خواست به اصول دموکراسی و حقوق بشر احترام بگذارد و به طور تلویحی از حمایت واشنگتن از او خبر داد.

Page Generated in 0/0059 sec