سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور(۱۹۸) در راستای تحقق شعار «دیوان فناورانه مردمپایه» با هدف نظارت مردمی بر عملکرد مالی دستگاههای دولتی و افزایش تعامل دوسویه دیوان محاسبات و مردم راهاندازی و افتتاح شد. مردم میتوانند هرگونه فساد یا تخلف مالی را که در دستگاههای دولتی مشاهده میکنند، از طریق سامانه ارتباطات مردمی در پایگاه اینترنتی (www.dmk.ir) و تماس تلفنی با شماره ۱۹۸ به مرکز ارتباطات مردمی اعلام کنند. کارشناسان امر پس از دریافت گزارش، آن را جهت رسیدگی به مراجع ذیربط در دیوان محاسبات انعکاس داده و موضوع را تا رسیدن به نتیجه تعقیب میکنند.
* هدف سامانه ۱۹۸ افزایش نظارت مردمی و جلوگیری از تضییع بیتالمال است
مهرداد بذرپاش، رئیسکل دیوان محاسبات کشور در مراسم افتتاح سامانه 198 گفت: بهترین ابزار برای کنترل بسیاری از تخلفات بویژه تخلف در دستگاههای اجرایی نظارت مردمی است. وی با اشاره به اینکه در ابتدای حضور در دیوان محاسبات کشور به مردم قول دادم ارتباطات این سازمان با مردم افزایش پیدا کند، افزود: در یک سال گذشته توانستهایم مجموعههای زیادی را سازماندهی کنیم که یکی از مهمترین آنها سامانه ارتباطات مردمی(۱۹۸) است. این سامانه به همه آحاد مردم این امکان را میدهد برعملکرد مالی همه دستگاههای دولتی که از بودجه عمومی استفاده میکنند، نظارت کنند و ترک فعل یا هر نوع تضییع بیتالمال را اطلاع دهند. بذرپاش اظهار امیدواری کرد: با راهاندازی این سامانه از ظرفیت نظارت گسترده مردمی برخوردار شویم تا نظارت دیوان محاسبات کشور اثر بخشتر باشد.
* رئیس کل دیوان محاسبات کشور خواستار تسریع در واکسیناسیون عمومی شد
رئیس کل دیوان محاسبات کشور در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه کشور حدود یک و نیم سال است درگیر بیماری کروناست، اظهار داشت: پیگیری روند واکسیناسیون در کشور و نظارت بر عملکرد دستگاههای مسؤول در دستور کار دیوان محاسبات کشور است.
بذرپاش عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم در این زمینه، واکسیناسیون عمومی با هدف کاهش مرگومیر است و بر اساس اطلاعاتی که کسب کردهایم، بیش از ۱۶ میلیون دوز واکسن به کشور وارد شده یا در داخل کشور تولید شده است که بیش از 5/14 میلیون دوز آن در مراکز درمانی توزیع شده و بیش از 5/10 میلیون دوز هم تزریق شده است.
وی ضمن تشکر ویژه از کادر درمان، خواستار تسریع در واکسیناسیون عمومی از سوی وزارت بهداشت شد و اظهار امیدواری کرد تا ۳ ماه آینده با واکسینه کردن اکثریت افراد جامعه، اثرات این بیماری کاهش یابد.
***
پاسخ بذرپاش به اولین تماس سامانه ارتباطات مردمی ۱۹۸
بذرپاش با پاسخ به اولین تماس وارده به سامانه ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور (۱۹۸)، این سامانه را به طور رسمی افتتاح کرد.
رئیس کل دیوان محاسبات در پاسخ به تماس یکی از هموطنان از شهر اصفهان که موضوعی را پیرامون آموزشوپرورش مطرح کرد، ضمن وارد دانستن نکته مطرحشده، اطمینان داد حسابرسان دیوان محاسبات گزارشهای واصله مردمی را بررسی و حسابرسی و این گزارشات را تا حصول نتیجه، پیگیری خواهند کرد.