printlogo


کد خبر: 236304تاریخ: 1400/5/9 00:00
تشکیل کمیته‌ خروج نظامیان آمریکا در پارلمان عراق
نماینده الفتح: توافق بغداد با واشنگتن ناقص است

یکی از نمایندگان ائتلاف الفتح با بیان اینکه آمریکا دروغگو و عهدشکن است، اعلام کرد بزودی کمیته‌ای برای راستی‌آزمایی و اجرای توافق اخیر این ۲ کشور بر سر خروج نظامیان آمریکایی از عراق تشکیل خواهد شد. 
به گزارش روزنامه بغداد الیوم، روز جمعه «حامد الموسوی» اعلام کرد کمیته مزبور طی جلسات آتی پارلمان تشکیل خواهد شد و هدف از آن پیگیری خروج تدریجی نیروهای آمریکایی به وسیله بازدیدهای میدانی از پایگاه‌ها و مواضعی است که این نیروها در آنجا حضور دارند. 
نماینده عضو ائتلاف پارلمانی الفتح به رهبری هادی العامری گفت: «اگر ایالات متحده آمریکا اجازه ورود کمیته مذکور به این پایگاه‌ها را ندهد و آن را در جریان خروج نیروهایش قرار ندهد، این بهانه‌ای برای گروه‌ها و طرف‌های مخالف حضور این نیروها در خاک عراق خواهد داد تا این پایگاه‌ها و مناطق را هدف قرار دهند». 
الموسوی با اشاره به عهدشکنی و دروغ‌های آمریکا از زمان اشغال عراق در سال 2003، از بی‌اعتمادی عراقی‌ها به ایالات متحده سخن گفت و فاش کرد: «آمریکا پیش‌تر تأکید کرده بود در عراق نیروی رزمی ندارد و پایگاه‌هایش در عراق برای آموزش و مشاوره است. در حالی که طی توافق گفت‌وگوی راهبردی اخیر گفت نیروهای رزمی به مستشاری تبدیل خواهند شد». 
او مشخصا تاکید کرد آمریکا درباره ماهیت حضور نیروهایش در 12 پایگاه نظامی در داخل اراضی عراق دروغ می‌گوید. 
نماینده عراقی همچنین با ناقص خواندن توافق اخیر دولت الکاظمی با دولت بایدن گفت در این توافق هیچ حرفی از حاکمیت هوایی عراق‌ زده نشده، بویژه اینکه هواپیماهای آمریکایی نیروهای امنیتی را در حمله به مواضع نیروهای حشدالشعبی و حمله به فرودگاه بغداد (به شهادت رساندن شهدای پیروزی) و فرودگاه کربلا در گذشته هدف قرار داده‌اند. 
الموسوی در نهایت تاکید کرد: «هر توافقی که شامل خروج نیروی هوایی آمریکا از عراق نشود، باطل و بی‌ارزش است، چرا که حاکمیت هوایی عراق نمی‌تواند توسط کشور دیگری  نقض شود».

Page Generated in 0/0061 sec