printlogo


کد خبر: 236305تاریخ: 1400/5/9 00:00
دور دنیا

ثبت بیشترین آمار هفتگی ابتلا به کرونا در جهان به نام آمریکا
طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایالات متحده بیشترین تعداد مبتلایان جدید به کرونا را در هفته منتهی به یکشنبه ۲۵ جولای (سوم مرداد) در جهان به دلیل شیوع گونه دلتای کرونا در این کشور ثبت کرده است. آخرین گزارش اپیدمیولوژی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد آمریکا ۵۰۰ هزار و ۳۳۲ مورد جدید را در هفته مذکور گزارش کرده که در مقایسه با هفته قبل از آن، از افزایش ۱۳۱ درصدی تعداد مبتلایان جدید حکایت دارد. بعد از آمریکا برزیل، اندونزی، انگلیس و هند بیشترین تعداد موارد ابتلای جدید را داشته‌اند. در سطح جهان هم 8/3 میلیون مبتلای جدید ثبت شد که افزایش 8 درصدی را نشان می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد به طور میانگین حدود ۵۴۰ هزار مورد جدید ابتلا در هر روز هفته منتهی به یکشنبه گذشته در مقایسه با میانگین روزانه ۴۹۰ هزار مورد در هفته قبل از آن ثبت شد. طبق گزارش این نهاد جهانی، این روند افزایشی عمدتا به افزایش قابل‌توجه ابتلا در منطقه قاره آمریکا و منطقه اقیانوس آرام غربی نسبت داده می‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند، تعداد کل موارد در سراسر جهان تا ۲ هفته آینده از ۲۰۰ میلیون نفر عبور خواهد کرد. به گزارش وبگاه خبری«هیل» آمریکا، این خیز با روند شیوع گونه دلتا در سراسر جهان مرتبط است. میزان واکسیناسیون هم در بسیاری از مناطق آمریکا رشدی نداشته است. 
***
کیم جونگ اون خطاب به ارتش:
 برای واکنش در برابر تحریک‌های دشمن آماده باشید
رهبر کره‌شمالی در نخستین کارگاه آموزشی فرماندهان و افسران ارتش خلق این کشور به آنها تاکید کرد برای «واکنشی تهاجمی و فعال در برابر تحریک‌های دشمن» آماده باشند. به گزارش خبرگزاری دولتی کره‌شمالی، این نخستین کارگاه آموزشی فرماندهان و افسران ارتش خلق کره‌شمالی بود که از ۲۴ تا ۲۷ جولای سال جاری میلادی با هدایت کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در پیونگ یانگ برگزار شد. در این کارگاه آموزشی تمام اعضای کمیته اجرایی ارتش خلق کره‌شمالی از حزب حاکم این کشور و مقام‌های وزارت دفاع با هدف ایجاد وحدت و وفاداری به حزب شرکت داشتند. رهبر کره‌شمالی همچنین از این افراد خواست آمادگی لازم را برای واکنش موثر و تهاجمی علیه هرگونه اقدام و تحریک نظامی از سوی دشمنان داشته باشند. 
***
ترکیه در بحران بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌های تاریخ
بروز آتش‌سوزی‌های گسترده در ۲۱ استان ترکیه از جمله آنتالیا، آدانا، عثمانیه، مانیسا، مرسین و چندین استان دیگر، علاوه بر مقامات ترکیه و فعالان حوزه‌های توریسم، فعالان بخش کشاورزی و محیط‌زیست را نیز نگران کرده است. 
آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای که در روزهای اخیر در چندین استان ترکیه به وقوع پیوسته صدها هکتار از جنگل‌ها، مراتع، اراضی کشاورزی و گلخانه‌های بزرگ تولید محصولات کشاورزی را در کام حریق کشید و از بین برد. 3 هواپیمای بزرگ، 9 هواپیمای بدون سرنشین، 38 بالگرد، 632 دستگاه خودروی آتش‌نشانی، 63 تانکر بزرگ، 54 کامیون، 9 تریلی، 184 نفربر، 46 آمبولانس، 4 هزار آتش‌نشان و 187 نیروی امدادی، لشکر بزرگ ترکیه برای خاموش کردن آتش در 21 استان این کشور را تشکیل می‌دهند. علاوه بر همه این نیروها و امکانات، هزاران پرس غذا و مقادیر قابل توجهی آذوقه برای مناطق تحت تاثیر آتش‌سوزی انتقال یافته و بدون شک ترکیه در حال سپری کردن بزرگ‌ترین آتش‌سوزی تاریخ خود است. برخی رسانه‌های نزدیک به حزب حاکم ترکیه، آتش‌سوزی گسترده اراضی و جنگل‌ها را تعمدی دانسته و دستور مستقیم فرمانده شاخه نظامی پ‌ک‌ک را علت اصلی آن قلمداد می‌کنند. روزنامه آکشام از مهم‌ترین روزنامه‌های تحت امر حزب عدالت و توسعه، در عکس و تیتر صفحه نخست خود از این موضوع خبر داده که مراد کاراییلان، عضو شورای رهبری پ‌ک‌ک و فرمانده شاخه نظامی این گروهک، به هواداران خود دستور داده در استان‌های جنگلی و توریستی، همه جنگل‌ها را به آتش بکشند. 
***
نگرانی روسیه از تنش جدید بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان
تبادل آتش جدید بین نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مرزی «قره‌باغ کوهستانی» واکنش مسکو را در پی داشت. به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وزارت خارجه روسیه روز جمعه با صدور بیانیه‌ای، نگرانی خود را از حوادث مسلحانه اخیر در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز کرد. بر اساس این گزارش، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو آماده است به آرام‌ شدن اوضاع در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان کمک کند. چهارشنبه گذشته بود که طبق گفته مسؤولان ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تیراندازی شدیدی در مرز ۲ کشور رخ داد و آنطور که باکو می‌گوید ۲ نظامی جمهوری آذربایجان زخمی شده‌اند و ارمنستان نیز اعلام کرد ۳ نظامی کشورش کشته و ۵ نظامی زخمی شده‌اند. از طرف دیگر، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد ارتش جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه(گذشته) به سمت مواضع ارمنستان در مرز مشترک ۲ کشور در استان «گغارکونیک» آتش گشوده است و یک نظامی ارتش ارمنستان را زخمی کرده است‌. با این حال، جمهوری آذربایجان می‌گوید ارمنستان آتش‌بس را نقض کرده است.

Page Generated in 0/0062 sec