printlogo


کد خبر: 236324تاریخ: 1400/5/9 00:00
تأکید وزیر آموزش‌و‌پرورش بر انجام آموزش حضوری
مدارس به هر طریقی باید بازگشایی شود

چگونگی بازگشایی مدارس و ورود دانش‌آموزان به فضاهای آموزشی در سال تحصیلی جدید همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما مسؤولان ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارتخانه‌های آموزش‌و‌پرورش و بهداشت با تاکید بر ضرورت‌های برقراری آموزش‌های حضوری، بر این نکته اذعان دارند باید از تمام ظرفیت‌های موجود جهت بازگشایی مدارس در سال جدید تحصیلی بهره برد تا کاستی‌های ایجادشده به دلیل مجازی شدن آموزش‌ها کمرنگ شود. 
به گفته علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش، ۵ سناریو برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته شده که سناریوی نخست مربوط به شرایط عادی حضوری و زمان‌های استاندارد آموزشی است که به دلیل شرایط موجود اجرایی شدن آن غیرمحتمل است. 
سناریوی دوم، شرایط حضوری در زمان‌های کوتاه شده با ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، که این سناریوی از نظر وزارت آموزش‌و‌پرورش ممکن و مناسب است. در سناریوی سوم -که به نظر مطلوب‌ترین نوع سناریوهای در نظر گرفته شده جهت آموزش برای سال تحصیلی جدید است- ترکیب آموزش حضوری و غیرحضوری، کلاس‌های تقسیم شده و زمان‌های نسبتا کوتاه‌شده آموزشی است. در این سناریو نیاز است به صورت کامل واکسیناسیون معلمان انجام شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار قرار گیرد. در سناریوی سوم، برنامه درسی متناسب با تاکید بر نکات کلیدی یعنی برنامه درسی کوتاه شده است، حضور گردشی دانش‌آموزان در هفته و حضوری و غیرحضوری بودن مبتنی بر ماهیت دروس و ارائه الگوی اجرایی و تفویض اختیار به مدارس با نظارت‌های گسترده انجام خواهد شد. 
در سناریوی چهارم، متناسب با شرایط استان‌‌ها بر اساس رنگ‌بندی اقدام خواهد شد. در سناریوی پنجم که بدبینانه‌ترین سناریو به حساب می‌آید، آموزش مطلقا غیرحضوری است. 
با توجه به سناریوهای تعریف‌شده، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش بر این باور است که مدارس به هر طریقی باید بازگشایی شوند. 
وی با بیان اینکه سال تحصیلی گذشته برای نظام آموزش، سخت و متفاوت بود، گفت: نظام آموزشی در برابر مهم‌ترین چالش قرن قرار گرفت و همه مأموریت‌ها با مخاطره رو‌به‌رو شد. 
وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه مدارس در این سال تعطیل شد، اظهار کرد: تغییر دادن شرایط نظام تعلیم و تربیت کاری دشوار بود، ضمن آنکه معلمان ما کار در بستر مجازی را نیاموخته بودند، دانش‌آموزان ما هم با کار در این بستر آشنا نبودند، ضمن آنکه نگرانی‌ها مزید بر علت بود. 
به گفته حاجی‌میرزایی، طبق بررسی‌هایی که در جمعیت دوره دوم ابتدایی انجام شده است، ٩٠‌درصد معلمان هر روز یا بیشتر روزهای هفته در ارتباط با دانش‌آموزان بودند و ٨۴ درصد معلمان در کنار کار آموزشی، برای توسعه توانایی‌های دانش‌آموزان هم قدم برداشتند که این آمار قابل اعتنایی است. 
او افزود: درست است که کار در بستر مجازی کاستی‌های خودش را دارد اما باید وضعیت را با تعطیلی جریان آموزشی منطبق می‌کردیم و در بررسی انجام‌شده ٩٠ درصد دانش‌آموزان، دلتنگ مدرسه بودند. 
وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه مدرسه سلامت روان و بلوغ اجتماعی دانش‌آموزان را کامل‌تر می‌کند، اظهار کرد: امروز ارزیابی بین‌المللی این است که از هر طریقی که می‌شود برای بازگشایی مدارس اقدام شود و این ضرورتی بود که خوشبختانه در ستاد ملی مقابله با کرونا منجر به واکسینه شدن معلمان شد و آنها به عنوان سرباز سپاه پیشرفت، آماده می‌شوند که از مهر امسال بار دیگر طنین مهر و محبت را در مدارس آشکار کنند. حاجی‌میرزایی گفت: خوشحالیم که در واپسین روزهای دولت برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی کرده و آماده شده‌ایم. 
وی تصریح کرد: همه ما باید کمک کنیم تا واکسیناسیون معلمان هرچه زودتر انجام شود و سپاسگزاریم از همه عزیزانی که از روز شنبه (امروز) برای واکسیناسیون معلمان اقدام خواهند کرد.

Page Generated in 0/0049 sec